Degn i Nr. Søby, Frederic Juell, død 1781

Startet af Birgit Elise Waarsøe Rasmussen, 23 Feb 2013 - 15:01

Forrige emne - Næste emne

Birgit Elise Waarsøe Rasmussen

Hej i Forum.
Jeg søger oplysning om degnen Frederic Juell i Nørre Søby, Åsum Hrd.
Han blev jordet i Nørre Søby Kirkegaard 27. april 1781, 83 Ar gl.  Altså må han være født omkr. 1698.

Er der nogen der har en degnefortegnelse over Fyns Stift, hvor han evt. er indskrevet.
I FT 1787 er der en enke Ane Cathrine Juul, 95 år, madmoder, inderste, lever af pension, bor sammen med ugift datter, Marie Juul på 63 år. Marie Juul har også en uægte datter, Sophie Jørgensdatter på 11 år.
Jeg kan ikke finde fødslen på nogen af dem, hverken i Nr. Søby eller de omliggende sogne.
Ane Cathrine Juul dør 2. febr. 1791 i Nr. Søby.
Venlig hilsen Birgit

Henrik Brandt

Hej Birgit,

Jeg har denne bog:
K. Bang Mikkelsen: Degne og skoleholdere samt kateketer, klokkere og organister i Fyns Stift indtil 1814 (1977)

s. 26. Brendekilde.
Frederik Christensen Juel -1735-1743. - 1743 degn Nr.Søby

s. 114. Nørre Søby. Degne.
Frederik Christensen Juel 1743-81. Tidl. skoleholder Brendekilde. begr. 1781 27/4. - g.1. Mette Cathrine Jensdatter begr. 1754 27/4. - (g.1. Mads Simonsen) - g.2. Anne Cathrine ... begr. 1791 2/2 96 år. Steddatter g. S. Møller, Brendekilde.

mvh Henrik

Birgit Elise Waarsøe Rasmussen

Hej Henrik - tusind tak
Jeg er ved at registrere hvem der har boet i samtlige huse, gårde og alt matrikuleret i Nr. Søby Sogn
Der var 22 fæstegaarde under Søby Søgaard, så det går langt tilbage. Denne gård hørte under Præsteembedet. Ingen af de rigtig "gamle" beboere her i byen, ved hvorfor lige netop denne gård altid har været kaldt Juulsgaard. Jeg tror jeg har svaret på det nu.
Endnu engang tak
Venlig hilsen Birgit