Peder Clausen Schiønning, sognedegn, Ørsted/Estruplund, 1700-tallet

Startet af Ruby, 12 Feb 2013 - 18:33

Forrige emne - Næste emne

Ruby

Hej -

Peder Clausen Schiønning var sognedegn i Ørsted/Estruplund i 1700-tallet. Han døde 3. august 1776 og begravedes fra Ørsted Kirke d. 7. august 1776 (opslag 170). Jeg har fra anden side fået oplysning om, at han skulle være født i 1721, men har ikke dokumentation på påstanden.

Han var gift flere gange - sidste gang med Kirsten Christiansdatter (der var forrige degns hustru, som Peder "overtog" efter dennes død), som han blev gift med 12. oktober 1770 i Hvilsager Kirke. Hun var fra Termestrup i Hvilsager (Randers). Hendes far skulle hedde Christian Andersen, men jeg har endnu ikke fundet mere omkring hendes forældre.

Hvor mon Peder kom fra, og hvem var hans forældre? Mon nogen har et bud?

Venligst og tusind tak for hjælpen fra
Helle


Ruby

Faktisk har jeg også et notat liggende, hvorpå der står noteret, at han også hed Techler - altså Peder Techler Clausen Schiønning/Schiæning/Schonning osv. Desværre har jeg i sin tid ikke noteret, hvorfra jeg har oplysningen...

Venligst
Helle

Ruby

.....så lykkedes det mig alligevel at finde frem til, hvorfra jeg har Techler-navnet. Dette kommer fra www.degnehistorie.dk.

Håber, at nogen har et bud på, hvordan jeg finder frem til, hvorfra Peder var, eller hvem hans forældre kan have været....

Venligst
Helle

Elsebeth K. Kristiansen

#3
hej

Han findes i Nygårds sedler under degne

som Peder Klavsen Skönning



mvh
Elsebeth
MED VENLIG HILSEN
ELSEBETH

Ruby

Kære Elsebeth -

Tak skal du have! Ja, det gør han......deværre står der ikke noget om, hvorfra han kommer eller hvem hans forældre var....øv.

Mange hilsner
Helle

Elsebeth K. Kristiansen

Hej

Der findes et skifteuddrag for

Lemvig købstad 1748-1810 i Brejl.dk

Nr. 53 i 1764
Afdøde er Frederikke Marie Schiønning
der er nævnt hendes broder Peder Schønning

kunne måske være hammvh
Elsebeth




MED VENLIG HILSEN
ELSEBETH

Ruby

Ja, det kan for så vidt godt være ham, men der er flere Peder Schiønning på denne tid....ja, det kan være, at jeg skal undersøge dem fra en ende af.

Venligst
Helle

Ruby

Jeg har kigget lidt videre på Frederikke, og hun var - så vidt jeg har kunnet finde ud af - datter af en Johannes Schiønning. Derfor er denne med al sandsynlighed ikke Peder (Clausen)'s far....

Nogen må have antaget Peder til posten som sognedegn (præsten?), og dette er formodentlig også godkendt et eller andet sted...... Mon der findes registreringer over over sådanne godkendelser/ansættelser?

Venligst
Helle

Ruby

I Ribe var i 1720 (omtrent Peders anslåede fødeår) en mand, der hed Klavs Pedersen Schiønning. Han var af kongen beskikket til såkaldt Acisse-, Kran- og Vejermester og delefoged. Det kunne jo egentlig godt være Peder Clausen Schiønnings far? Peder Schønning skulle selv være "vellærd sognedegn", hvilket antyder, at han var student. Dette betyder jo så, at hans forældre måske har været lidt bedre stillet end mange.

Jeg har forsøgt mig med kirkebogen for Ribe Domsogn for at se, om jeg kan finde Peders fødsel omkring 1720. Der er en post i 1720, for en dreng døbt Peder, hvor faderens navn med god vilje kunne være"..... .....sen Tønning eller Sønning. Jeg er så rædsomt dårlig til sådanne tydninger. Hvis en anden vil give det et forsøg, vil jeg være taknemmelig. Der er tale om Ribe Domsogn, 1701-1788, opslag 132 øverst.

På forhånd atter tak for hjælpen!

Venligst
Helle

Lis Petersen

Hej Helle!

Peders far hedder her: Anders Pedersen Tönning, så det kan heller være ham du søger, desværre :-\

Vh Lis
Lis Petersen - 3000

Lis Petersen

Hej igen!

Jeg glemte før at indsætte dette om min egen degn (tip-4 oldefar), som i 1708 aflagde ed, og som du ser her:

Rigsarkivet - Nygaards Sedler:
Hygom, Jens Lauridsen.
1708 18/9 aflagde han ed som degn til Ingstrup, Hjermeslev og Alstrup.
Aalborg stifts edsbog -144

Dette er som du ser i Aalborg, men sandsynligvis findes der edsbøger fra andre stifter i landet.

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Ruby

Kære Lis -

Aha! Spændende! Jeg må se at finde en edsbog - formodentlig for Århus stift. Ligeledes er jeg blevet opmærksom på, at der måske kan være en "beskikkelse" nævnt i Kancelliets brevbøger.

Også tusind tak for din hjælp til at få opklaret, hvad der stod i kirkebogen!

Mange hilsner
Helle