Gamle negativer

Startet af Nina Friis, 11 Feb 2013 - 15:59

Forrige emne - Næste emne

Nina Friis

Hej Forum.

Jeg er i besiddelse af nogle gamle negativer, som jeg vældig godt kunne tænke mig at se. Jeg har en iMac og håber ,at der til denne findes en fremviser, der er stor nok til at rumme disse negativer, hvoraf en stor del måler 7x11 cm.

Jeg vil tro negativerne er taget sidst i 1920érne og først i 1930érne. De er leveret i små brune kuverter med en blåstribet " Kodakpige " udenpå. Fotograferne er fra Th. Jensen GL. Munkegade 17 i Århus.

Er der nogen der ved, om man kan købe en sådan fremviser og til rimelige penge ?

Venlig hilsen
Nina Friis

Carsten R. Nielsen

Jeg er ikke helt sikker på, hvad det er, som du spørger om her. Er det en projektor du efterlyser?

Du skal i hvert fald først have scannet negativerne. Det er ikke alle scannere, der kan klare at scanne negativer (eller dias), så du skal sørge for at købe én, der kan klare dette (eller også kender du måske nogen, som har en brugbar scanner). Jeg bruger selv en Canon 9000F, der klarer både negativer og dias:

http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Scanners/Flatbed/CanoScan_9000F/

Når du så har fået scannet negativerne, kan du vise dem på alle mulige tænkelige måder (på din iMac, dit tv, med en projektor etc.).

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Jørgen Jensen

hej Nina

Lad som om det er positiver. Med sort ramme omkring og pergamentpapir (eller endnu bedre opalglas) og belyst bagfra af en homogen lyskilde. De fleste kameraer og fotoprogrammer har en negativvender.

Et lille tip:
Ofte bliver billedet uskarpt på grund af rystelser, når man trykker på udløseren. Stil den derfor på f. eks. 3 sekunders forsinkelse, så er hånden mere i ro.

Venlig hilsen             Jørgen


Carsten R. Nielsen

Jeg skulle måske lige tilføje, at du – hvis du går ud og køber en scanner – skal sikre dig, at den kan klare de store negativer. Den scanner jeg nævner herover kan f.eks. klare op til 6x9-negativer, og der findes nogle, der er endnu større (de hedder vist nok 9x12).

Du nævner størrelsen 7x11. Jeg gætter dog på, at billedfeltet er 6 cm. højt, eller?

Du kan også vælge at få et professionelt bureau til at scanne negativerne for dig, men har du mange, kan det godt blive dyrt. En god scanner kan jo også bruges til meget andet.

Jeg har vedhæftet et billede af, hvordan det ser ud på min scanner: to 6x9-negativer ligger her i en medfølgende ramme på scanneren (og nederst til højre ser du den gamle fotokuvert). Der medfølger rammer i forskellige størrelser og udformninger, så man kan scanne både negativ og positiv film i forskellige størrelser.

Jeg har f.eks. scannet mange hundrede gamle dias, der ofte kommer til at se helt fantastiske ud efter at de er scannet, med en dybdeskarphed og farveægtehed der er helt utrolig.

MVH
Carsten


[vedhæfting slettet af admin]
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Nina Friis

Hej.

Jo negativernes størrelse er 6 cm høje og 11 cm brede.

Jeg ved, det er en bekostelig afærde at få et professionelt bureau til at indscanne billederne, derfor vil jeg gerne selv kunne gøre det.

Jeg er dog ikke særlig teknisk, men plejer nu ( og ofte med Forums hjælp ) at finde ud af tingene efterhånden - og nogle gange efter ufattelig lang tid, men sådan er det, når man som sagt ikke er særlig teknisk begavet.

Jeg vil gerne kunne indsætte disse billeder i en slægtsbog, som jeg skriver i Words. Jeg har også slægtsprogrammet Mac Family Tree, men det bruger jeg til at holde orden i de mange aner og til dokumentation. Jeg har så nogenlunde styr på dette program efterhånden, men det er altså fortrinsvis i Words, jeg har brug for at kunne anvende disse billeder.

Jeg tror nok, det bliver en ny scanner jeg vil kigge mig om efter, men lige et spørgsmål. Negativerne hænger sammen 2 og 2. Skal man skille dem ad ?

Venlig hilsen
Nina Friis


Carsten R. Nielsen

Som du kan se på det vedhæftede billede i ovennævnte post, er rammen til negativ-scanning lavet således, at der kan ligge to negativer (6 cm. høje) ved siden af hinanden, så du behøver ikke skille dem ad: i den medfølgende scanne-software vælger du i stedet, hvilket område der skal scannes.

Du kan jo også efterbehandle scanningerne i et billedbehandlingsprogram (den billige udgave af Photoshop: Adobe Photoshop Elements er rigtig god, synes jeg, men iPhoto på din Mac kan også klare det mest elementære).

Når du har scannet negativerne (de konverteres automatisk til positiver), kan du så indsætte dem i f.eks. et Word-dokument.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Nina Friis

Mange tak for svarene.  :)

Venlig hilsen
Nina Friis

Helge Krøyer

Hej!

Et par spørgsmål til Carsten i anledning af, at jeg påtænker køb af en scanner - fortrinsvis med henblik på at scanne gamle 24x36 mm dias.

1.  Er opløsningen af småbillednegativer/-positiver i orden, så man ikke skal irriteres af uskarpe billeder på pc- eller tv-skærmen?

2.  Jeg kan ikke se det af dit link, men scanner den til filformatet jpeg?

Med venlig hilsen
Helge

Carsten R. Nielsen

Opløsningen er mere end i orden på ovennævnte scanner (helt op til 9600x9600 dpi). Som før nævnt synes jeg, at mine scanninger af dias er blevet rigtigt gode. Der medfølger en ramme til dias, der er monterede i diasrammer, men det allerbedste resultat får man, hvis man tager positiv-filmen ud af diasrammen og placerer den på en anden ramme (med en holder), der følger med scanneren.

Men, hvis originalen i forvejen er uskarp, ja, så bliver scanningen det naturligvis også.

Du kan gemme dine scanninger i lige hvilket format, som du måtte ønske (jeg bruger selv PDF til dokumenter og JPG med mindst mulig kompression til fotografier).

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Helge Krøyer

Hej Carsten

Jeg er faktisk i dag - fra anden side - blevet anbefalet en Canon, ganske vist en MG 8150. Nu vil jeg sammenligne modellerne, men de befinder sig sikker begge i den gode ende.

Tak for anbefalingen!

mvh
Helge

Leif Thor Olsen

Hej Carsten og andre.

Kan det betale sig at investere i en god! scanner? - I forhold til hvad det koster at købe sig til scanningen hos professionelle folk, der renser diassene inden scanningen? Jeg har ca. 2.000 dias at gå i gang med.

Mvh. Leif

Carsten R. Nielsen

Jeg har ikke studeret priserne hos de professionelle bureauer nærmere, når det gælder diasscanning. Der er altid en mængderabat, men mon ikke at 2000 dias vil koste omkring 5000 kr.? Dette er dog blot et slag på tasken, så du må selv studere dette nærmere.

At have en god scanner er dog for mig at se en absolut nødvendighed, når man laver slægtsforskning: til scanning af dokumenter, fotografier, dias og meget mere, så for mig er der ingen tvivl om, hvad jeg foretrækker at bruge pengene på. Med en egen scanner kan jeg også selv bestemme, hvordan mine dias skal efterbehandles. De fleste bureauer farvekorrigerer og laver andre rettelser, hvilket kan være fint nok i nogle tilfælde, men efter min mening bør man være mere end almindeligt forsigtig med at lave rettelser på gamle billeder, så her vil jeg gerne selv styre sagerne.

Når det er sagt, så er 2000 dias godt nok mange, og det vil tage meget lang tid at scanne dem med en flatbed-scanner ...

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk