det fantastiske Daisy ?

Startet af Lisbeth W. Johnson, 10 Feb 2013 - 15:30

Forrige emne - Næste emne

Lisbeth W. Johnson

Jeg har spekuleret en hel del over hvor,hvordan,og hvorfor bruge Daisy.

Har (tror jeg da ), nu læst mig til, at hvis jeg er meget heldig  (virkelig meget heldig), kan jeg eventuelt  fjernlåne en papkasse med fysiske arkivalier, til mit arkiv`s læsesal (Viborg)  . Det virker dog som om de fleste arkivalier som jeg skulle bruge, ikke kan fjernlånes.

Og jeg skal så rejse til København, Sønderjylland mm. ??? for at se på sagerne. (lissom før )
Disse papkasser sendes med post/transport fra enten Rigsarkivet, eller et af de øvrige arkiver i landet. Og bliver efter 30 dage sendt retur igen.

Kan nogen fortælle mig hvor fremskridtet ses?
  Mon ikke svaret er at der er blevet sparet nogle stillinger ved de forskellige arkiver?

Det ville være dejligt hvis der var nogen der havde haft gode erfaringer med at bruge Daisy !
med venlig ( dog lettere frustreret) hilsen Lisbeth

Jesper Skov

Daisy er ikke tænkt som et fjernlånsystem, men som et system, der (med tiden) erstatter kartotekerne og vejledningerne (i papir) på arkiverne, og til nærlån, så man ikke længere skal udfylde papirsedler med rekvisitioner.

Perfekt på nuværende tidspunkt? Nej, men hvad er også det.

At arkivalierne ikke kan fjernlånes skyldes, hvor meget de bruges på arkivet, hvor de stammer fra, og diverse strammere regler efter affæren med bortførte arkivalier fra Rigsarkivet.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Lisbeth W. Johnson

OK,      og ja, du har selvfølgelig ret, alting er jo ikke perfekt med det samme !
Tænk hvis nu de mest eftersøgte arkivalier  (på landsbasis) blev scannet, og kunne sendes elektronisk?
DET ville være et reelt fremskridt, Ikke?  Og  slet ikke umuligt at gøre, !   mvh Lisbeth

Leif Sommerdal

Er du klar over hvor mange kilometer arkiver der er tale om.  ;D
En del ligger jo allerede online
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Lisbeth W. Johnson

jae,,, det er ganske givet mange, og så er det jo bare at lave nogle jobs og gå i gang?
Jo før des bedre!                     men for at blive ved det første indlæg: 

Det ville være dejligt hvis der var nogen der havde haft gode erfaringer med at bruge Daisy !
med venlig ( dog lettere frustreret) hilsen Lisbeth

Kay-Verner Christiansen

Har brugt Daisy til at bestille arkivalier masser af gange uden problemer..

Så har kun positive erfaringer

Mvh

Kay-Verner
H. P. Hansen Korsør - Ølhandler.
Ølhandlere i hele Danmark - der har aftappet for Carlsberg
www.c-etiketter.dk

Lis B. Jensen

Jeg har heller ikke problemer med at bruge daisy  men det kræver lidt insigt i de forskellige retsbetjente.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Leif Sommerdal

Jeg har også fundet - og bestilt - masser af arkivalier via Daisy
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hanne C. Christensen

DAISY er ikke perfekt, men det er brugbart.
Hovedproblemet er, at alt er registeret på sagsniveau eller pakkeniveau, og det ikke altid er tydeligt præcis hvad en pakke eller et arkiv-nummer indeholder.   

Forudsætningen er, at man ved HVAD man søger, HVOR man søger & HVEM (f.eks. myndighed, præst, retsbetjent, amtmand mm = arkivskaber ), der har været involveret i det man søger.   Her kan f.eks. anbefales afsnittene om retsbetjentarkiver i bogen "Kend din slægt - og gør den levende".

Der ligger en vejledning på Statens Arkivers hjemmeside: http://www.sa.dk/content/dk/daisy/find_arkivalier

Jeg har tidligere bestilt arkivaler fra Rigsarkivet til Åbenrå - helt uden problemer.   


Naturligvis er der visse arkivaler, der dels ikke kan tåle at blive sendt, dels ikke kan undværes i arkivet.   Det er f.eks. mange brugere til skifteprotokoller, derfor sendes de ikke til andre arkiver.

Men der er faktisk andre muligheder:
Prøv at søge på "M-film" - det er mikro-film, som indeholder scannninger af forskellige arkivalier fra landsarkiverne.  Disse kan sendes fra arkiv til arkiv.


Jeg kan da kun anbefale, at man kigger i og vænner sig til DAISY, for (forudsat tidsplanen holder) fra sommeren skal man også ved besøg på læsesalen bestille arkivaler via DAISY.

Og så er det da en fordel ved arkivbesøg, at kunne bestille arkivaler forinden, som så ligger klar når man kommer.  ;)  Så er man straks igang.   


Hilsen

Hanne Christensen
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Egon Hansen

Bestille M-film (og S-film!)
Bare man kunne skrive M film nr M 28654 (eller noget andet! direkte på søgeformularen!- . hvis man altså fra "gamle dage" kender numret!
Og gid vi kunne slippe for Daysys lakoniske bemærkning "Film uden Indhold" - - for der ligger da vel ikke mange hundrede ruller film uden indhold! Filmene, som var tilgængelige på læsesalen da mormonerne havde iotaget dem engang i 60 erne, altså før micro kortenes til.
Jeg har flere  gange fået afslag på at låne arkivalier fra Viborg, på grund af "arkivaliets tilstand eller alder", men på forespørgsel til LAV , fået oplyst et filmnummer, som jeg derefter har kunnet se på RA.
Tænk hvis det blev oplyst på Daysy, at et arkivalie både fandtes på papir og på film, så vi efter temperament, eller nærmeste læsesal, kunne bestille original eller filmkopi?
M.v.h.  Egon Hansen

Doris Elgaard

Hej i tråden

Det var hyggeligere at komme på landsarkivet og selv bestille bøgerne

Nu skal man være sikker på at det er den rigtige, man har bestilt på Daisy, før bestilte man bare en anden bog og der var en vis hygge ved at bestille, samt at man lige fik strakt benene  ;) 

Hjælpen er dog stadig i top når man kommer på arkivet (Viborg)

Venlig hilsen
Doris
Venlig hilsen Doris
Ha en god dag

Egon Hansen

Tillykke ,at du bor så du kan bruge Viborg, der har jeg også flere gange fået hjælp pr mail.
Mine "oplevelser", både ved vejlednings skranken og pr mail på RA er knap så positive. Se min tråd " det f...... Daysy"
Mvh Egon