Hvilke muligheder er der for at finde Niels Jacobsen i København ?

Startet af dagny elisabeth salomonsen, 02 Feb 2013 - 13:11

Forrige emne - Næste emne

dagny elisabeth salomonsen

Ifl. afgangsliste for Galten sogn, Framlev herred, Aarhus amt, kirkebog 1814-1841, opsl. 112, nr. 19, rejser Niels Jacobsen, tjenestekarl for Niels N. Overgaard, Galten til København.

For mig betyder det nærmest, at jeg må opgive videre søgning, for der er jo uendelige muligheder for, hvortil han er kommet.   Er der nogen, der har et bud på, om der findes en nogenlunde overskuelig metode til at finde ham her ?  Jeg har fuld forståelse for, hvis der ikke er nogen "nem" løsning.  Jeg er naturligvis klar til at gennemgå diverse lister, men spørgsmålet er bare, hvor starter jeg ?
Jeg siger på forhånd tak for et svar - uanset om det lykkes at finde Niels eller ej.

Dagny Salomonsen

Alice Oppenheim

Det vil hjælpe meget, hvis du skriver, hvor & hvornår NIELS JACOBSEN er født — og hvilket år, han tager til KBH...?

Karen Riberholdt

Hej Dagny.
Nu ved jeg jo ikke, hvor gammel han var, da han flyttede, men lægdsrullerne kan være en mulighed.
Mvh Karen

Anni Bruhn Johansen

Hej Dagny.

Jeg kan se i KB for Galten 1803 (som står i spalten for afgang), 1754-1813, opslag 62, at han er
født 16/2 1803, døbt 13/3 1803, søn af Jacob Andersen og Ane Nielsdatter.

Jeg forsøgte at finde ham ved FT 1834 i København, og jeg fandt kun én som var mulig.
Jeg forsøgte så at finde ham ved FT 1845 i København - med fødested - omen der var ingen,
der kunne passe.
Jeg prøvede både med Niels og Nils kombineret med Jacobsen og Jakobsen.

Derefter gik jeg til KB for Galten, hvor han var afgået i 1927, og kigge på tilgang efter den dato.

Bingo:
1814-1841 opslag 103 nr. 30 - lige før 1828, står han som tilgået sognet fra Kjøbenhavn.

Nu håber jeg, at du kan komme videre med ham.


Venlig hilsen
Anni Johansen




dagny elisabeth salomonsen

Hej Alice.
Tak for dit svar.  Jeg må naturligvis give dig ret og beklage, at jeg ikke skrev mere om Niels, i hvert fald hvor gammel han var.  Det er en fejl.   Med hensyn til året, han afrejste fra Galten, så stod det i opslag 112, nemlig 1827.  Men der stod intet om hans alder, hvad der ofte gør.    Men tak for dit indlæg.

Til Karen.  Også i dette tilfælde var det forkert, at jeg ikke havde opgivet hans alder, for når Niels i 1827 var 24 år, så er lægdsrullen vel ikke aktuel ?  Jeg har aldrig haft fat i en sådan lægdsrulle og ved ikke, hvor meget den oplyser, men jeg er gået ud fra, at den handler om soldatertiden.    Også tak til dig med beklagelse for manglende oplysning. (jeg vil under alle omstændigheder prøve at se nærmere på lægdsruller generelt, så jeg ved mere om indholdet - tak for tippet.)

Til Anni.
Jeg må indrømme, at det er et virkelig grundigt arbejde, du har foretaget.  Desværre var det så ikke muligt at finde Niels i København - men din geniale ide med at søge i tilgangslisten til Galten viser jo, at han HAR været i København - omend for men kort tid.  Tusind tak for din indsats.

Mange hilsner og tak til alle tre fra
Dagny

Anni Bruhn Johansen

Hej Dagny.

Lægdsruller er altid en god idé, når det drejer sig om mænd i slægten.

Den fortæller noget om hvor han bor/flytter rundt, hvor høj han er, hvornår han er på Session (18 år),
hvornår og hvor han gør soldatertjeneste.
Når du ved det sidste, kan du finde flere oplysninger (måske) i hans stamrulle.
Nogle gange kan der stå noget om svagheder/lidelser.

Når Niels Jacobsen er født i 1803, er han skrevet i lægdsrulle allerede ved fødslen i det sogn,
han er født.
Så kan du følge ham ca. hver 3.år i rullen indtil han er færdig med at være indrulleret i lægdsrullen.

Det antal år, hvor han vil stå i rullen, hvis ikke der støder død eller sygdom til,
kan du se i vedhæftede fil.

God fornøjelse med det.


Venlig hilsen
Anni Johansen

[vedhæfting slettet af admin]

dagny elisabeth salomonsen

Hej Anni.

Da du svarede i aftes, kl. 18,36, havde jeg lukket ned for computeren.   Her søndag formiddag ser jeg dit opfølgende svar m.h.t. lægdsruller.

Jeg kan bare sige, at jeg nu vil prøve at koncentrere mig om lægdsruller i forbindelse med den mandlige linje blandt anerne. Der mer rigtig meget at hente her, kan jeg se. Jeg er aldrig rigtig kommet i gang, for det første fordi jeg skal på landsarkivet for at se dem, og for det andet, fordi lægdsrullerne i en periode ikke var tilgængelige (p.g.a.  noget omorganisering, som jeg ikke helt ved noget om.  Det var i hvert fald sådan, jeg forstod det.)

Jeg kommer med jævne mellemrum til Viborg, og vil næste gang forsøge at pejle mig ind på nogle lægdsruller.    Som jeg har forstået dit link m.h.t., hvor længe personen er i rullen, så læser jeg den sådan, at for Niels's vedkommende vil det være, til han er fyldt 36 år.  Er det rigtigt ?  Hvis det er, behøver du ikke svare, men jeg vil naturligvis være glad, hvis du bekræfter.   Jeg har en del at lære endnu.

Mange hilsner og god søndag
Dagny

Anni Bruhn Johansen

Hej Dagny.

Jeg ser også først din meddelse nu, da jeg har været både på Rigsarkivet en hel dag
og tirsdag på Landsarkivet i Odense.

Jeg bor i Brøndby, så jeg kommer ofte på Rigsarkivet, som har alle lægdsruller på papir.
Det synes jeg gør det nemmere at finde frem fra protokol til næste,
men det kan godt lade sig gøre på film også.

Før Grundloven 1849 skulle alle drenge (med få undtagelser) fra landet skrives i lægdsrullen
fra de bliver født, og så kan man følge dem frra rulle til rulle.
Efter 1849 bliver alle mænd indkaldt.
De bliver sværere at starte op på, da de først bliver optaget i lægdsrullen, når de er konfirmeret
og efter 1869 er de først på session det år, hvor de fylder 18.
Ofte kom drengene ud at tjene omkring deres konfirmation, og så kan man ikke være sikker på,
hvilket sogn (lægd), de bor i ved 14/18 år.

God fornøjelse med lægdsrullerne.

Venlig hilsen Anni.

dagny elisabeth salomonsen

Hej Anni.
Mange tak for dit svar med hensyn til lægdsruller.   Som jeg allerede har nævnt, så har jeg aldrig haft fat i en af disse, men jeg bliver mere og mere overbevist om, at jeg nu må gøre et forsøg.

Ud fra det, du skriver, forstår jeg det sådan, at Niels Jacobsen, der var født i 1803, var indført i lægdsrullen allerede fra sin fødsel.  Så skal man vel starte med dette år og fortsætte videre derfra ?

Min morfar, der var født i 1865, ville være 18 år i 1883, og så må det være dette årstal, jeg skal starte ved ?

Jeg har fået at vide, at man kan bestille lægdsrullerne via Daisy, så jeg må jo sørge for at få fat i de rigtige årgange.

Mange tak for hjælpen.

Dagny Salomonsen

Anni Bruhn Johansen

Hej Dagny.

Du har helt ret med hensyn til hvornår du skal lede efter Niels Jacobsen og din morfar.

Du skal starte med at finde hvilket lægdsnummer, der hører til det sogn, som du starter ud med.
Der findes sikkert også i Viborg en opslagsbog med sogne og tilsvarende lægdsnummer.

Med Niels Jacobsen skal du finde Galtens lægdsnummer og så starte i hovedrulle for 1803
eller nærmest år derefter.

Hvis du ved, hvor din morfar boede i 1883, skal du også finde det sogns lægdsnummer
og starte med den protokol, hvor hans fødselsår står på (sådan er det på Rigsarkivet).

Ærgerligt at du ikke bor i nærheden af København, for så kunne vi mødes,
og du kunne få lidt vejledning de første gange.
Det er jo vigtigt, at du får lidt succes med det i starten, så du har lyst og mod på at gå videre
med det hos andre aner.
For ind i mellem kan det godt være kringlet at starte en person og/eller gå videre undervejs.

Prøv at spørge på Landsarkivet i Viborg, om de har et lille hæfte om lægdsruller,
som er overskueligt at starte ud fra, når man ikke har prøvet det før -
også et om lægdsrulleforkortelser.



God arbejdslyst med lægd´erne.

Anni Johansen


dagny elisabeth salomonsen

Hej Anni.

Efter en masse andre gøremål skulle jeg nu i gang ved computeren igen og så derfor dit indlæg om lægdsruller.    Jeg har nu printet dit indlæg ud, så jeg har det ved hånden, når jeg skal i gang med lægdsrullerne.     

Du har ret, det er altid rart at støtte sig til én, der er kendt på området, men du har nu også givet mig en god vejledning, og jeg vil - som du skriver - spørge på arkivet om de har det lille hæfte om lægdsruller.   Jeg skal nok også finde ud af det på et tidspunkt.  Nogle gange må man bare gå den hårde vej, tage fejl - gøre nye forsøg - og så til sidst lykkes det.  Det er jo også en udfrordring at give sig i kast med noget nyt.

Jeg ved desværre ikke, hvor min morfar var i 1883 - fra FT i 1880 og  frem til 1888, hvor jeg i tyendeprotokollen fandt ud af, at han rejse fra sine forældres hjem i Marie Magdalene sogn og til Høver ved Galten - i den periode ved jeg ikke, hvor han var.   Derfor fik jeg tanken om, at lægdsrullen måske var en mulighed.

Tusind tak for din interesse og hjælp - jeg tror på nu, at jeg nok skal finde dem begge to.

Mange hilsner og god week-end fra
Dagny

Anni Bruhn Johansen

Hej Dagny.

På Landsarkivet i København, som nu er blevet underlagt Rigsarkivet, havde de forskellige
vejledninger, som man kunne købe.
De havde bl.a. en vejledning omkring lægdsruller, som jeg har haft meget glæde af
som infaldsvinkel til at søge i lægdsrullerne.

Jeg har ikke set, at de har noget lignende på Rigsarkivet.

Jeg har skannet denne vejledning ind og sender den til dig via din e-mail.

Jeg håber, at den også kan være dig til gavn.


Venlig hilsen
Anni Johansen