Hvor blev Hjalmar Blomgren af?

Startet af Jørgen Chr., 01 Feb 2013 - 21:19

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Chr.

Hej derude.

Jeg prøver på, om jeg kan finde ud af, hvad der blev af Hjalmar Blomgren.  Jeg er gået i stå og beder derfor venligst om jeres hjælp.

Det, jeg ved, er, at han blev udlagt barnefader til en pige, Ella Johanne Blomgren (Blomgren, fordi Hjalmar ønskede det), født 11.02.1906 i Maribo, Musse sogn, AO's opslag 50 nr. 1.  Moderen hed Karen Sofie Olsen og var 16 år ved Ella's fødsel.  Moderen blev ca. et år efter fødslen gift med Kristen Nielsen, og Ella skiftede da efternavn til Nielsen.

Af www.familysearch.org fremgår det, at Hjalmar Blomgren var svensker men, der er dér ikke angivet yderligere oplysninger.

På en meget kort del af en anetavle, som jeg har fundet frem til (jeg ved ikke, hvem der har skrevet den), er nævnt, at Hjalmar skulle være født i 1884 i Malmø i Sverige, have været vognmand i Nykøbing F og på et eller andet tidspunkt returneret til Sverige.  Om disse oplysninger er rigtige, ved jeg ikke, idet jeg ikke har kunnet få dem bekræftet nogen steder.

Jeg har prøvet forskelligt i forsøg på at finde Hjalmar på Lolland og Falster men uden held.  Han kan selvfølgelig være taget andre steder hen i Danmark, inden han eventuelt flyttede tilbage til Sverige, så det er derfor, jeg søger jeres hjælp.  For mig er navnet Hjalmar Blomgren ikke et almindeligt navn men, her kan jeg jo godt tage fejl.

De venligste hilsener.

Jørgen

Helle Storm Aufeldt

Hej Jørgen

Se under Opslag Internationalt - Opslag i svenske kilder.

Mvh Helle

Jørgen Chr.

Til jer derude.

Grunden, til at jeg har skrevet mit indlæg her, var/er, at en eller anden vil nikke genkendende til navnet Hjalmar Blomgren og så svare mig.  Hjalmar opholdt sig jo på Lolland/Falster.  Håbet er, som man siger, lysegrønt.

De venligste hilsener.

Jørgen

K. Thidemann

Hej Jørgen

Jeg vil give dig ret - du kan ikke spørge under "Opslag Internationalt" før du har fundet ud af hvem manden er.
mvh K.Thidemann 9000

Jørgen Chr.

Hej Thidemann.

Tak for dit svar.  Det var/er dejligt at høre fra dig igen.  Sidste gang havde vi en længere "sludder".

De venligste hilsener og en fortsat rigtig god weekend til dig.

Jørgen

K. Thidemann

Hej Jørgen

Ja det blev til en  længere "sludder" sidst  ;)

Men i denne sag har jeg ingen erfaring.

På Rigsarkivet må der findes noget om "sagen".

Prøv evt. at søge i Daisy

Betalte Hjalmar bidrag til Ella Johanne ?
Gav Hjalmar tilladelse til navneændring ?
Blev Ella Johanne adopteret ?

Kan du finde Hjalmar i FT-1906 i området.
mvh K.Thidemann 9000

Jørgen Chr.

Kære, kære Thidemann.

Endnu en gang tusind tak for dine virkelig gode råd som jeg er glade for og selvfølgelig vil benytte mig af, så godt jeg gamle mand nu kan finde ud af.  Dette er ingen beklagelse over min alder men blot en konstatering, ha, ha.

De allervenligste hilsener og ønsket om en fortsat god søndag samt, vil jeg tillade mig at sende, et stoooort knus til dig.

Jørgen






Eva Morfiadakis

#7
Helle fann ju en Svend Blomgren i Maribo amt i FT 1925 som hade en bror Håkan Hjalmar Blomgren. Jag tittade lite på Sven Blomgren. Han gifte sig i Taars/Maribo 1911 - opslag skrev jag inte upp men det är han som Helle fann född i Eringsboda.

Det här fann jag på Family search:

name: Karl Henry Hjalmar Blomgren  
gender: Male  
baptism/christening date:  
baptism/christening place:  
birth date: 15 Oct 1906  
birthplace: Blekinge, Sweden  
father's name: Hakan Hjalmar Blomgren  
father's birthplace:  
father's age:  
mother's name: Jenny Blomst  

Det bör vara brodern Håkan Hjalmar Blomgren som blev far i Sverige 1906. Tyvärr står det inte var barnet är född. Man måste se om denne Håkan Hjalmar har varit i Danmark. Har han det kan han vara identisk med personen du söker.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


På arkivdigital är kyrkböckerna efter 1894 scannade.

Eva M
Eva M

Jørgen Chr.

Kære Eva.

Jeg har netop set dit indlæg som svar til mig.  Tusind tak fordi du har givet dig tid til at hjælpe med at prøve at finde frem til "min" Hjalmar Blomgren.  Jeg vil naturligvis gå videre med dine fyldige oplysninger, som er et virkeligt godt supplement til Helle's ligeledes store arbejde.  Det må da give et positivt resultat lige pludseligt.

Jeg vil også prøve, om jeg kan finde ud af at bruge din henvisning til "Arkivdigital".  Jeg har aldrig hørt om det før nu, hvor du så venligt oplyser mig om det.

Endnu en gang mange, mange tak for dit værdifulde bidrag.

De venligste hilsener og da søndagen er jo snart slut, må jeg nøjes med at ønske dig en god søndag aften.

Jørgen

Jørgen Chr.

Hej derude.

Dette blot for at fortælle at jeg har fundet Hjalmar Blomgren i FT-1906 for Maribo amt, Landsogn, Ønslev, opslag 74 nr. 15.  Her er han angivet som værende født den 03.11.1886 og altså ikke i 1884, som jeg tidligere har fortalt, at jeg har fået oplyst.  Der står i denne FT ikke noget om, hvor han er født, så det leder jeg så videre efter.

De venligste hilsener og god weekend til de, der eventuelt læser dette.

Jørgen


Helle Storm Aufeldt

Hej Jørgen

Det er supergodt gået!

Har du set, at Jenny Blomst står 2 linier over Hjalmar? Jenny Blomst som Eva fandt. Nu tror jeg, at vi har fat i den rigtige. Deres søn Karl Henry Hjalmar bliver født i Eringsboda, Blekinge 13. oktober 1906, SCB, 898-1920, 0/0, bild 78 av 178. De er ikke gift, men nu har jeg noget at arbejde videre med. Jenny er fra Elmeboda. Hjalmar står igen med fødselsdato den 31/1 1886, som må være skrevet forkert som 3/11 i FT-1906.

Mvh Helle