Skallerup Møllegård Nørlev

Startet af Jens Christian Nielsen, 07 Feb 2013 - 20:46

Forrige emne - Næste emne

Jens Christian Nielsen

Min familie havde i perioden 1915 - 1924/25 en gård i Nørlev.

Et sted betegnes den Nørre Mølle, Skallerup Sogn - et andet sted
er betegnelsen Skallerup Møllegård.

Spørgsmål - dækker det over samme gård, hvor er gården i dag?.
Nogen der har et bud på det?
mvh
Jens Christian
Venlig hilsen
Jens Christian
E-mail: jcprivat2001@yahoo.dk

Henning Vandkrog Jacobsen

Hej Jens Christian,

   Noget af Nørre Mølle i Skallerup Sogn eksisterer stadivæk - i en beskeden udgave.
Du kan finde den på www.gst.dk , koordinater N:6371357  E:554239

   Nørre Mølle findes på www.krabsen.dk - det gør Skallerup Møllegård ikke. Sidstnævte er
iøvrigt et lidt intetsigende navn, da der har været flere møller i sognet.

   Nørre Mølles navn er knyttet til to andre, Mellem Mølle og Sønder Mølle.

   Hvor stammer Skallerup Møllegård fra?

   m v h Henning


   
venlig hilsen
Henning V Jacobsen
7730 Hanstholm

Jens Christian Nielsen

Hej henning,
tak for responsen - jeg har sendt dig en mail, fordi det var nødvendigt at vedhæfte nogen oplysninger.
mvh
Jens Christian
Venlig hilsen
Jens Christian
E-mail: jcprivat2001@yahoo.dk

Henning Vandkrog Jacobsen

Hej Jens Christian,   
Tak for din mail!

forfatteren til nekrologen over Chr. A. Nielsen skriver: "Efter giftemålet i 1915 med Martine stiftede
parret hjem i Skallerup  Møllegård".
I FT 1916 Skallerup Sogn finder du parret som opslag 25, nr. 4. Det er i Nørlev og Matr. er nr. 6a.
I FT 1901 Skallerup Sogn finder du under opslag 16(forside) Gården: Nørre Mølle, Matr. 6a, Nørlev.
I kirkebogen til den henviste fødsel i 1921, beskrives parrets bopæl også som Nørre Mølle.
Alle de ovennævnte oplysninger i FT og KB er afgivet og indført af lokalkendte folk og stemmer overens.
Nekrologen er skrevet i 1983. At parret flyttede ind i 1915 er korrekt - FT 1921 Skallerup Sogn opslag 13
nr. 13. Gårdens navn er derimod efter min mening skrevet efter hukommelsen. Man har vidst, at det var i Skallerup, og det var en "møllegård" - heraf navnet.
Det er et valg mellem troværdigheden af forskellige kilder.
For mig er der ingen tvivl. Parrets hjem var i 1915 Nørre Mølle.

Hvis du vil se de sidste rester gården, kan du gå ind på Google Maps. I adressefeltet skriver du:
Nørremøllevej 50, Hjørring. Hvis man sammenholder med kortene fra www.gst.dk, er det let at orientere sig.

m v h   Henning
venlig hilsen
Henning V Jacobsen
7730 Hanstholm

Jens Christian Nielsen

Hej Henning,
dine oplysninger, men især dine konklusioner, er jeg meget glad for.
Du skal have tusind tak for dit store arbejde.
Jeg vil holde mig til Nørre Mølle.
Rigtig god søndag.
mvh
Jens Christian

PS. I min efterforskning støder jeg tit på andre slægtsforsknings programmer med oplysnninger. Der refereres tit til en Sven Mosvad - har du nogen ide om det arbejde han har lavet, evt. referencer hvor man får adgang til hans arbejde?
Venlig hilsen
Jens Christian
E-mail: jcprivat2001@yahoo.dk

Henning Vandkrog Jacobsen

Hej Jens Christian,

Der var en "Møllegård"!
Her er nogle opslag:
Skallerup S KB 1892-1925  dåb 1924 opslag 77  nr.3 og nr.6(fadder).
FT 1925 Skallerup S opslag 24, nr.4 Nørre Mølle(ny ejer, landbrug)og opslag 21  nr.10 Nørre Mølle(mølleejer).
FT 1930 Skallerup S opslag 43 nr.13  Nr. Mølle (mølleri)  og nr. 14 Nr. Møllegård (landbrug)
Skallerup KB 1925-45 opslag 89 - 1930 nr.4.
Grunden til navneforvirringen opstår, er at ved ejerskiftet i sommeren 1924, er der meget
der tyder på, at vindmøllen bliver solgt særskilt fra. Men hvad skal møllen hedde ?
"Din" Chr. A. Nielsen har åbenbart løsningen -man gør ligesom ved naboen - Liver Møllegård og Liver Mølle - i det her tilfælde Nr. Møllegård og Nr. Mølle.
Første gang man ser navnet er ved  ovennævnte dåd i 1924. De folk, der står for FT 1925, har desværre ikke fået oplysningen. Her er der 2 stk. Nørre Mølle.
I 1930 FT går alt glat - nr. 13 Nr, Mølle, nr. 14 Nr. Møllegård.
Så er der konfirmation på Nr. Møllegård i 1930. Her bliver gården igen kaldt Nørre Mølle.
Det videre forløb overlader vi til andre!
Forfatteren til Chr. A Nielsens nekrolog havde en bedre hukommelse end først antaget.
Den gård Chr. A. Nielsen og hustru kom til i Skallerup Sogn i 1915 hed Nørre Mølle. I sommeren 1924
ville familien sandsynligvis have sagt, at de var rejst fra Nørre Møllegård.

Mvh Henning               Ps. Beklager, jeg kender ikke Sven Mosvad.

venlig hilsen
Henning V Jacobsen
7730 Hanstholm

Jens Christian Nielsen

Hej Henning,
det er da  helt utroligt hvad du kan finde ud af.
Ja, det ku ligne min farfar at sælge lidt fra  :)
Men nu har jeg da årsagen til jeg har været noget forvirret.
Tusind tak Henning for dit store arbejde.
mvh
Jens Christian
Venlig hilsen
Jens Christian
E-mail: jcprivat2001@yahoo.dk