fødsel 1761 Roskilde Ramsø Højelse

Startet af Ejvind Hansen, 29 Dec 2010 - 22:53

Forrige emne - Næste emne

Ejvind Hansen

Hej

Vil i Venligst hjælpe med denne her.

Roskilde Ramsø Højelse
Kirkeb. 1736- 1806

Ane Nielsdatter (Ane Nielsen) fundet på FS. datter af Niels Pedersen og Maren Jensdatter (Maren Jensen)

Bliver gift med Mads Hansen i 1792

Kan ikke finde hende født.

På forhånd tak

MVH. Ejvind.

Hans Poulsen


Hej Ejvind

Mangt og meget passer i denne ft. 1801, men sidste linje har udstyret Maren med en *fremmed* ægtefælle.

Var Maren gift to gange - og to gange enke?

Samtlige personer i husstanden

Roskilde, Ramsø, Højelse, Ølbye, 35te Familie, 64, FT-1801, B8769
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Mads Hansen 52  Gift Mand Jordløs Huusmand og Skrædder 
Anna Nielsdatter 40  Gift Hans Kone   
Niels Madsen 7  Ugift Deres Børn   
Kirsten Madsdatter 3  Ugift Deres Børn   
Maren Jensdatter, Henrich Sørensens enke 63  Enke Konens Moder nyder Sognets Almisse

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ejvind Hansen

#2
Hej Hans

Jeg tror den er god nok, mange tak for hjælpen, men jeg fik ikke hendes fødsel

Godt Nytår

MVH. Ejvind.

Ole Dorch

I forlængelse af din tidligere tråd om samme familie:   http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,5176.0.html

....må jeg tilkendegive, at ligesom forrældrene ikke ses viet i Højelse, tror jeg heller ikke søsteren Anne er født der. Dåben er ihvertilfælde ikke til at finde i kb?

Jeg tror at du skal finde dem  i et nabosogn, og har da heldigvist et meget troværdigt bud på det:-)

I Lellinge kb 1734-1806 opsl. 45 kan du nemlig i 1758 finde en interessant trolovelse - og længere nede på samme side vielsen.
Her troloves nemlig ungkarlen Niels Pedersen Skrædder og pigen Maren Jensdatter. Forloverne er deres fædre - hans: Peder Pedersen af Kløversted og hendes: Jens Hansen af Lellinge.

I opsl. 46 (1759) får de en søn Christopher som allerede begraves 1 år gl i 1760 (opsl. 47).
Men en af fadderne ved hans dåb var Hans Simonsen af Ølby, som du også så som fadder ved dåben af datteren Maren Nielsdatter i 1763.

I opsl. 48 Palmesøndag 15 marts 1761 døbes så Niels Pedersen Skrædders datter Anne, og også her er en af fadderne Hans Simonsen fra Ølby.

Niels Pedersen Skrædder nævnes som fadder senere i 1761 og derefter tror jeg at familien er flyttet til Højelse?

Det var Fs som bragte mig på sporet med denne record, som indeholdt lidt sandhed, men desværre også nogle fejl:


Anne Nielsdatter  Birth:  12 APR 1761   Lellinge, Bjaeverskov, Praesto, Denmark

Christening: 
Death: 
Burial:  07 JUL 1765   Lellinge, Bjaeverskov, Praesto, Denmark

    Parents:
  Father:  Niels Pedersen  Family
  Mother:  Maren Jensdatter     
 
Vedkommende som har lavet recorden er helt klart på sporet af de samme personer som du, men det er en helt anden Anne Nielsdatter og Niels Pedersen som vises i recorden. 
Dåben kan nemlig ses i samme opsl. som din Annes men lidt længere nede på siden (3 pascha = 3 søn efter Påske = 12 apr ).
Og det er den samme "husmanden" Niels Pedersen som i opsl. 52 får begravet sin datter Anne 4 år og 11 uger gl. - og altså ikke din Niels Pedersen Skrædders Anne.

Så jeg tror at helt sikkert at de har boet i Lellinge først og så fra ca. 1762 i Højelse.

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Ole Dorch

Jeg ser lige at en del af dette slet ikke er nyt for dig?:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?7,667873,667880#msg-667880


mvh.
Ole Fabricius Dorch