Vielse Sneum sogn, Ribe i 1820'erne - hvor og hvornår?

Startet af Lars Krüth, 05 Feb 2013 - 21:36

Forrige emne - Næste emne

Lars Krüth

Hej i Forum.

Har brug for hjælp til at finde vielsen mellem mine tiptiptip-oldeforældre Christian Jensen (født ca 1794, død 1. februar 1832 i Sneum sogn, Ribe amt) og Karen Maria Christiansdatter (født 1798 i Sneum sogn, død 28. marts 1843 i Skads sogn).

Karen Maria bliver gift første gang 1818 i Sneum sogn, KB 1813-1831, opslag 59 til Mads Michelsen. Han dør 3. juni 1822 (opslag 86, nederst). De får sønnen Peder Michel i 1821 (opslag 10).

Karen Maria bliver siden gift med Christian Jensen, og de får børnene Ane (f. 1822), Maren (f. 1829) og Christine (f. 1832, min tiptip-oldemor). Christian dør dog få måneder før Christines fødsel (KB 1832-1842, opslag 75). Angives til at være af Allerup.

Karen Maria gifter sig 3. gang med Christian Pedersen 22. december 1832, opslag 36.

Jeg kan dog ikke finde vielsen mellem Karen Maria og Christian Jensen. I KB 1813-31, opslag 60 er i 1822 angivet at hun gifter sig med Mads Michelsen, 10. november, men han er jo død i februar samme år. Kan det være en fejl fra præsten/degnen? Der er angivet samme alder for begge som ved vielsen 1818. Jeg ville gerne finde deres vielse, så jeg kan finde Christians forældre og videre tilbage. Har i FT 1801 kun fundet en Christian med en far ved navn Jens, hvor Christians alder passer med alderen ved hans død (opslag 3). Kan man tænke at dette er samme Christian der gifter sig med Karen Maria, når han ved sin død står til at være af Allerup?

Håber nogle kan hjælpe.

Venlig hilsen

Lars Krüth

Ellen Marie Kaae

Ja, jeg tror da også, der er kuk i kirkebogen!

Christians og Karen marias datter Ane er født den 15. dec. 1823 (opsl. 30), og er er forældrene anført som gift.

Jeg har svært ved at tyde fadderne, men hvis andre kan, kunne det måske lede til, hvem Christians familie er.
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Svend Jacobsen

Hej Lars.

Det var dog en besynderlig fejlskrivning; det har jeg aldrig set før! - for der er for mig ingen tvivl om, at præsten eller degnen har gentaget nøjagtig den samme indskrivning ved Karen Maries andet ægteskab.

Vi er ikke enige om deres børn: Anna bliver født 15/12 1823, og så er der en Mads, født 26/5 1826, opkaldt, som det sig hør og bør, efter konens afdøde ægtemand. Ved den lejlighed er Peder Michelsens hustru i Gredsted fadder, men det er også den eneste udensogns fadder, der er til de første 3 børn.

Når Christian Jensen kun er ca. 28 år, da han gifter sig ind på gården i Allerup, burde han kunne findes i en lægdsrulle. Har du selv mulighed for nemt at komme på Rigsarkivet ? - ellers kan jeg godt se efter for dig, næste gang jeg kommer derind.

Med venlig hilsen
Svend Jacobsen, Frederiksberg