Har kirkebogen nu også altid ret?

Startet af Mona Skov Jensen, 03 Feb 2013 - 09:40

Forrige emne - Næste emne

Mona Skov Jensen

I forlængelse af indslaget: Kirkebogen eller mormor.
Vil jeg stille spørgsmålet, har kirkebogen nu også altid ret?

For hvad så når præsten helt åbentlyst har rodet rundt på 2 brødre og deres koner.
Dette har jeg været ude for i Sdr.Omme hvor præsten igennem en en årerække i 1780erne bytter rundt på brødrerne Christen og Jeppe Mathiasens koner.
Skal man så også godtage dette og sige, at der altså lige har været lidt kone bytteri der? 

Med venlig hilsen
Mona Skov Jensen 

Jesper Skov

Man kan vende den om og sige, at af alle kilder tager kirkebøgerne og folketællingerne oftest fejl.
Derfor bør man altid tjekke fødselsprotokoller, skifter, familieretslige sager osv.

Det man blot skal huske er, at man skal bevise, at kirkebogen tager fejl - ikke bare antage at den gør det, for så kommer alle mulige historier om slægtsskab, som slet ikke har rod i virkeligheden.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Mogens Fabritius

Jeg håber ikke at kirkebogen altid har ret... Isåfald har jeg en der begravet dagen før dødsfaldet... Jeg antager det for en skrivefejl... men det må være forfærdelig hvis det er fakta...

Mogens Fabritius...

Hans Chr. Baagøe

Det har nok været en speciel konfirmation i Skovby i 1831, hvis der ikke skulle være fejl i kirkebogen.

Jeg går dog ud fra at det er en fejl i Skovby kirkebog, Framlev Herred, Århus amt, opslag 101. Jeg går ud fra at konfirmant nr. 2, 1831, Kirsten Christophersdatter er født 16. december 1816, og ikke som angivet den 14. december 1815. Hende, der blev født i 1815 døde allerede den 28. januar 1816. Det kan godt give en fejl i en slægtstavle, hvis der ikke kigges efter søskende. Dog vil anerækken i det her tilfælde være den samme.

Ludwig Warburg, der er begravet på den jødiske kirkegård i Århus har 3 forskellige dødsdatoer! Gravstenen angiver den 29. april 1854, Skanderup kirkebog angiver den 30. april og mosaisk kirkebog angiver den 1. maj. Det giver så lidt at vælge imellem! Begge kirkebøger angiver begravelsesdatoen som den 5. maj 1854.

Det er jo menneskeligt at fejle. Kirkebogsførerne var jo også mennesker.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Kim Melchior

Hej,

Hvis kirkebogen altid har ret, saa er mit sporgsmaal hvilken kirkebog har mest ret?

Da jeg blev dobt staar min biologiske far anfort som min far. Da jeg blev konfirmeret staar min stedfar, som for ovrigt ikke adopterede mig, anfort som min far. Saa mit sporgsmaal er nu: Hvem er min far?

mvh,

Kim Melchior (USA)

Lis Steengaard Hansen

Hej


Min tipoldemor hed Hansine Marie Steffensen f. 1849  og ifølge kirkebogen hedder hendes far Søren Steffensen,
men han hed nu Stephan Sørensen Ulf, men hun har en bror som hedder Søren Steffensen , men han er kun 8 da hun bliver født.
Venlig Hilsen

Lis Hansen

Mona Skov Jensen

Hej

Det var dejligt med respons på mit indslag.
Mon ikke vi kan konkludere at :
Nok har kirkebogen som udgangspunkt ret, men der kan dog være undtagelser, de der førte kirkebøgerne var, som der er blevet nævnt, jo også kun mennesker der kunne lave fejl.
Samt at man, som der også er blevet nævnt, skal huske at bevise, at det er kirkebogen der tager fejl.

Med venlig hilsen
Mona Skov Jensen