Java virker ikke på Mac i øjeblikket

Startet af Carsten R. Nielsen, 31 Jan 2013 - 16:14

Forrige emne - Næste emne

Carsten R. Nielsen

Java virker i øjeblikket ikke på Mac. Det vil sige, at man ikke kan bruge Arkivalieronline (eller NemID, dvs. også alle netbanker). Det skyldes en fejl i Java (ikke hos Apple). Her er problemet beskrevet på ComputerWorld:

http://www.computerworld.dk/art/224127/mac-brugere-i-problemer-dansk-netbank-virker-ikke

For de lidt mere teknisk kyndige er her en løsning:

https://discussions.apple.com/message/21091411?tstart=0#21091411?tstart=0

Husk at fjerne mellemrummet før plist (som beskrevet i tråden). Jeg har netop kørt kommandoen i terminalen, og nu virker Java igen (også på netbank).

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Carsten R. Nielsen

#1
Det ser desværre ud til, at dette kun var en midlertidig løsning ... Det er vist alligevel Apple, der – selv om de påstår noget andet – har fejlen her: De blokerer alle versioner af Java lavere end en bestemt version. Problemet er, at der ikke endnu findes versioner med et højere nummer! Og fejlen installeres (hvis jeg har forstået det rigtigt), hver gang man genstarter sin maskine.

Nogle brugere (på Mac OS 10.7 og 10.8) kan muligvis benytte Firefox til visse ting, men hvis man som jeg stadig er på 10.6, er der vist ikke andet at gøre end at vente på en opdatering eller lade være med at genstarte sin Mac (eller køre ovennævnte løsning igen og igen). Som det hedder i tråden om problemet:

"At the moment, no Mac-Computer worldwide is able to run any Java-Application without the temporary workaround before a newer Java Version will be released and installed."

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Mikkel Eide Eriksen

#2
Hej Carsten

Ja, det er rigtigt. Jeg har kigget lidt i filerne:

/System/Library/CoreServices/CoreTypes.bundle/Contents/Resources/XProtect.meta.plist

siger for com.oracle.java.JavaAppletPlugin (dvs. browser plugin) at MinimumPlugInBundleVersion skal være 1.7.11.22

Hvis man kigger i:

/Library/Internet Plug-Ins/JavaAppletPlugin.plugin/Contents/Enabled.plist

Som er selve pluginen, så står der under CFBundleVersion at den er 1.7.11.21 - som jo er mindre end "minimum" ovenfor. Det er den i hvert fald for mig, med nyeste Java opdateringer installerede.

Hvis man har tilstrækkelige rettigheder (kræver administrator), kan man ændre XProtect.meta.plist så der står .21 istedet for .22 - dog skal man være obs på at grunden til at Apple har blokeret pluginen er de sikkerhedshuller vi til stadighed hører om, så det er naturligvis på eget ansvar.

Og det vil naturligvis kun virke indtil maskinen henter blokerings-info fra Apple igen, så skal det rettes endnu en gang.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Leif Sommerdal

Ufatteligt at Apple igen skal lege politi.  >:(
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Carsten R. Nielsen

Helt enig. Og lige så ufatteligt er det, at udviklerne af Java (Oracle) ikke sørger for at lukke sikkerhedshullerne.

Hvis man vil have sin Java igen, er der løsninger nævnt i ovennævnte tråd. Men man kan også bare gå ind og manuelt fjerne den famøse fil:

"Using Finder, go to System - Library - CoreServices and right-click on CoreTypes.bundle. Choose Show Contents and then go into Contents, then the Resources folder in the new window that opens. Scrolling to the end will show Xprotect.meta.plist in the list, I deleted that file and then was able to run."

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Mikkel Eide Eriksen

Der er nu kommet en Java opdatering, 1.7.13

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Leif Sommerdal

Der er sikkerhedshuller i ethvert stykke software, men ja. Oracle kunne godt være hurtigere.
Der er såmænd nok også fejl i den seneste version.
Lige for øjeblikket er hysteriet bare i top.
Safari er formentlig også fuld af huller
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Gitte Johansen

Så kører det igen med den nye opdatering.

Jeg vil bare lige sige, at jeg er glad for jeres orientering om dette.


Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com