Konfirmation Maren Christensdatter, Lime 1814

Startet af Birthe Mikkelsen, 29 Jan 2013 - 15:56

Forrige emne - Næste emne

Birthe Mikkelsen


Jeg leder efter fødsel/dåb vedr. min tiptipoldemor Maren Christensdatter, som bliver gift med Just Jensen 3/12-1822 i Lime, Rødding, Viborg. Iflg. senere FT DDD 1845 (45år) skulle hun være født i Lime.

Jeg kan desværre kun finde konfirmationen i 1814 Viborg, Rødding, Lime 1813-1840, opslag 129 (nr. 7)

1)Er der mon nogen der kan oversætte, hvad der står efter fødselsdag 18-4-1800 og de efterfølgende rubrikker??

2) Hvis det er muligt, vil jeg også gerne have oversat en dåb af en Maren, med den samme fødselsdag (fundet i Family Searche). Ringkøbing, Hjerm, Hjerm/Gimsing/Venø 1761-1807 opslag 309 nederst.

De 2 har måske noget med hinanden at gøre (håber jeg), da jeg mener at kunne tyde faderens navn
til Christen Pedersen i begge tilfælde.

Håber der er hjælp at hente.

Venlig hilsen
Birthe Mikkelsen


Nancy Petersen

Hej Birthe

Det kunne godt se ud til, du har fundet hende.

Konfirmation:
14 Aar
fød den 18de
April 1800,
udviist
ved døbe
Attest.

Kundskab og Opførsel:
Ligeledes (= God Kundskab, sædelig og værdig Opførsel)

Har havt
de natur-
lige Kop-
per.

Sidste rubrik fortæller, hvor hun er indskrevet i jævnførelsesregistret - nemlig på side 195.

Dåb:
Dom. Cantate er Maren, Christen Pedersens og Karen PedersDaatters
af Snuffelborg hendis Daab Public. fød d. 18de April. Hende bar Karen OlesDaatter
tienende i Sønder-Hierm. Test: Peder Pedersen i Hierborg, Christen Erichsen i Hvidberg
Laurids Jensen af Sønder Hierm, Catarin (?) Johannes Daatter, Christen Hommelmoses
Hustrue og Laurids Bakkes Pige Else i Bakken.

Vh
Nancy

Birthe Mikkelsen


Hej Nancy

Tusind tak for hjælpen med oversættelsen. Det var en overraskelse, at jeg skulle finde hende i Hjerm.
Jeg har efterfølgende fundet en søster født i Hjerm i 1796. I 1801 er familien i Lime.

Så nu er jeg klar til at gå videre.

Venlig hilsen og tak
Birthe Mikkelsen