Randers 1784 - Hvor finder jeg Jens Madsens og Mads Peter Ahms forældre

Startet af Leif Sommerdal, 12 Dec 2010 - 00:09

Forrige emne - Næste emne

Leif Sommerdal

Ja det lyder mystisk, at de har forskellige navne - men Jens kalder sig også senere (1901) Ahm.
Jeg har fået afdækket en af mine tip-oldefædre - Jens Madsen, f 11. nov 1821 Randers, Onsild, Hem 1814-1850 opslag 10 nr 5.

Her er hans forældre opgivet til at være
Mads Jensen og Dorthe Marie Jensdatter

Via Randers, Onsild, Hem, Skrøstrup Bye, Huus, 64, FT-1834, C1969 har jeg fundet Mads Jensens farfar, Jens Pedersen Ahm - født ca 1771 og dennes kone, Else Kristensdatter, f ca 1774.

Je har oså fundet Mads Jensens bror, Christen Ahm, Randers, Gjerlev, Udbyneder 1811-1813 opsla 13 nr 2, f 19 oktober 1811 og dennes næsmeste familie, men

Hvor blev Mads Jensen og Dorthe Marie Jensdatter af ?

Med venlig hilsen
Leif C. Nielsen

Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Anette Korsgaard

#1
Hej Leif

Jeg ville gerne hjælpe men der mangler nogle oplysninger om hvad du selv har gjort....
har du checket konfirmationer, vielser, afgangs/tilgangslister og døde og i hvilke sogne og hvilke kirkebøger?
Hvilke FT har du kigget igennem?

Redigeret fordi:
Husk det til næste gang - og kig så på Opslag 178 nr 8 i Randers, Onsild, Hem 1814-1850 - der har du dem!:-)
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481

Leif Sommerdal

#2
Hej Anette,

Det var godt spottet. Jeg kan se, at jeg har været på den side i går, men jeg havde overset dem.

Jeg synes, at jeg havde været næsten alt igennem - Hem kirkebøger - diverse FT i Hem, samme for Dabyneder og Udbyneder. Jeg havde også kigget i Nygårds sedler, fs & fs beta, så jeg synes jo næsten, at jeg havde været igennem alt.

Jeg havde dog ikke kigget efter deres konfirmation, da jeg hverken havde anelse om deres fødselsår eller sted.

Jeg havde dog kigget efter deres død, specielt i Hem, da det var der deres børn var født - uden at finde dem.

Jeg skal forsøge at være mere præcis med at angive, hvor jeg har været fremover, men på den anden side vil jeg ikke udelukke folk fra at dobbelttjekke mig, hvilket du måske ikke havde gjort, hvis jeg havde skrevet, at jeg havde været den KB igennem, som du fandt dem i.

Jeg må dog erkende, at jeg ikke er så god til at se efter i til- og afgangslister, da jeg ofte er stødt ind i, at de ikke er blevet ført.

Endnu en gang tak
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Anette Korsgaard

Hej Leif

Jeg kender godt det med at man synes man har været ALT igennem - og så finder en anden de eftersøgte der hvor man har kigget :-)

Men det er efter min mening en god ide med en lille oversigt over hvad man har gjort - så andre ved at det er checket og kan starte et andet sted, f.eks. i et nabo sogn.
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481

Leif Sommerdal

#4
Hej Anette,

Ja - nu ligger der også et stykke papir og en skriver ved siden af.

Og den gren af familien spøger stadig.

Via Tilgang Hem 1814-1850 opslag 155 nr 6 fandt jeg ud af at familien kom fra Dalbyneder i juni 1820:
Fra Dalbyneder
Mads Jensen Ahm 36 År
Dorthe Marie Jensdatter 30 år
Edel Kirstine 3 år
Johanne Maria 11 mdr

De flyttede tilbage til Dalbyneder i 1831 (Hem 1814-1850 opsl 178/8)

Mads Jensen Ahm 47 Aar
Dorthe Marie Pedersdr. 41 Aar
Edel Kirstine 14 1/4 Aar
Mariane 7 1/3 Aar
Jens 10 Aar
Bodild Marie 4 3/4 Aar
Søren 3 Aar
Mads Peter Ahm 1/3 Aar

Han eiede hidtil en Gaard i Skrostrup.
Dalbyneder hvor han har kjøbt et Huus

Herefter har jeg gennensøgt Dalbyneder 1768-1813 for at finde forældrernes fødsel - uden held.
Jeg har også set efter ægteskab - både i Dalbyneder 1768-1813 og 1814-35 og Hem 1814-1850 uden held.

Samtidig har jeg set efter døde - og har set i afgangslister og jævnførelseslister i Dalbyneder 1814-35 og 1835-1868 uden at finde dem.

Så enten er de døde uden at være blevet opdaget - eller også er de blevet over ca 100 år.

Jeg fatter ikke, hvor det går galt, jeg har normalt ret let ved at genkende mønstre, men de bavianer snyder mig.

Med venlig hilsen Leif C. Nielsen

P.S Yderligere gode råd modtages med begærlighed  ;)
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Lene Martens

Hej

Mads Jensen må være død mellem ca 1835 og 1840

Randers, Gjerlev, Dalbyneder, Dalbyenederlund, et Huus, 38, FT-1840, C3995
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Dorthe Marie Pedersdatter 49  Enke  Almisselem 
Bodil Marie Madsdatter 13  Ugift  hendes Børn 
Søren Madsen 11  Ugift  hendes Børn 
Mads Peder Madsen 9  Ugift  hendes Børn 
Jens Christian Madsen 4  Ugift  hendes Børn

mvh Lene

Lene Martens


Mads Jensen og Dorte Marie Pedersdatter bliver gift den 16.2.1817 i Dalbyneder.

Randers, Gjerlev, Dalbyneder 1814-1835 opslag 57

mvh Lene

Leif Sommerdal

Jeg var faldet over det ægteskab, men jeg forkastede det da der var 10 år imellem dem. Alle andre steder er der 6 år imellem. Men da det passer fint med dere ældste barns fødsel, må jeg vel tage til takke med det.

Tak for hjælpen
Leif

Jeg vil tjekke 1835-40 en ekstra gang - tak igen, jeg havde ikke fundet den FT
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Lene Martens

Så har du måske heller ikke denne

Randers, Gjerlev, Dalbyneder, Dalbyneder, Dalbyenederlund, 46, FT-1845, B4933
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Dorthe Marie Pedersdatter 52  Enke(mand)  Indsidder fattiglem Nimtofte s Rand. amt
Mads Peter Madsen 14  Ugift   Hem sogn Rand. amt
Jens Christian Mortensen 10  Ugift   Heri sognet
Mette Marie Martinsdatter 1  Ugift  hendes barn Heri sognet

mvh Lene

Leif Sommerdal

#9
Nej - den havde jeg heller ikke - du er bare god.
Eller også havde jeg mest koncentreret mig om ham

Tak endnu engang
Leif

P.S Se det er en rigtig kvinde.
I I 1840 er hun 49 - 5 år efter er hun 52, med et barn på 1 år  ;D
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Anette Korsgaard

Hej igen

Se, nu hvor jeg ved hvad du har bedrevet har jeg kastet mig over det du ikke har kigget i - konfirmationerne. Der står nemlig om forældrene lever.....

I Dalbyneder Kirke i 1838 (1835-1868 opslag 60) konfirmeres din Mariane - datter af Jens Madsen Ahm og Dorthe Marie. Hvis du ikke har Marianes fødselsdag får du den forærende under konfirmationen. Hun rejser til Tørring d. 2. nov. 1839 - opslag 100/101

På samme side kommer næste barn, Bodil Marie i 1841. Her står kun moderen opført, ingen Jens Madsen.

Opslag 54 - her konfirmeres Mads Peter i 1845, hans kundskaber var mangelfulde, stakkels barn - her står begge forældre. Den præst er ikke til at regne med!

Jeg finder ikke Mads Jensen konfirmeret i Hem eller Dalbyneder mellem 1808 og 1815

Så meget klogere på dødstidspunktet er vi ikke blevet - dog er det sikkert efter 1838
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481

Leif Sommerdal

Citat fra: Lene Martens Dato 12 Dec 2010 - 21:20

Mads Jensen og Dorte Marie Pedersdatter bliver gift den 16.2.1817 i Dalbyneder.

Randers, Gjerlev, Dalbyneder 1814-1835 opslag 57

mvh Lene
Det var nu den 28/3 1817 ;)

Mvh
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Leif Sommerdal

Citat fra: Anette Korsgaard Dato 12 Dec 2010 - 22:32
Hej igen

Se, nu hvor jeg ved hvad du har bedrevet har jeg kastet mig over det du ikke har kigget i - konfirmationerne. Der står nemlig om forældrene lever.....


Jeg finder ikke Mads Jensen konfirmeret i Hem eller Dalbyneder mellem 1808 og 1815

Så meget klogere på dødstidspunktet er vi ikke blevet - dog er det sikkert efter 1838

Mads Jensen (Ahm) skulle oså være født ca 1784 - så konfirmationen skulle vel ligge onkring 1798

Tak for indsatsen
Leif Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Lene Martens

ja da Leif, du har helt ret, den 28. marts 1817 er korrekt :) Godt du tjekker op


mvh Lene

Leif Sommerdal

Citat fra: Lene Martens Dato 12 Dec 2010 - 22:52
ja da Leif, du har helt ret, den 28. marts 1817 er korrekt :) Godt du tjekker op


mvh Lene
Jeg elsker at få ledetråde, så keep up the good work - men det er mit ansvar i sidste ende  ;)
Gode venner og kilder på nettet er guld værd  :)

Mvh
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Leif Sommerdal

Citat fra: Anette Korsgaard Dato 12 Dec 2010 - 22:32
Hej igen

Så meget klogere på dødstidspunktet er vi ikke blevet - dog er det sikkert efter 1838

Han ser ikke ud til at være død - mystisk !!!
Mvh
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Leif Sommerdal

#16
Puha - så er jeg rolig igen.

Mads Jensen Ahm er død

Jeg fandt ham endelig i Dalbyneder 1814-1835 opslag 87 1831 nr 4.
Han døde 19. august 1831 og blev begravet 2 dage senere.

Staklen fik altså kun få måneder i sit nye hus.

Men jeg fatter ikke, at han er opgivet til at være 51 år. Han burde være 47 år, som da han flyttede ind i huset. Det lægger åbenbart hurtigt nogle år til ens alder at få hus i Dalbyneder.

Men præsten vat nu også lidt sjusket. På jævnførelsen på opslag 122 nr 17 fik han slået en relativ ung ihjel - en forskydelse ift Mads Jensen

Mvh
Leif Nielsen

Og endnu en tak til dem som støttede undervejs
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Leif Sommerdal

Jeg bliver nødt til at genåbne denne tråd, da jeg igen er igang med min morfars linie.

Mads Jensen burde være født i 1784 (evt. i 1781).
De fleste steder er der 6 år mellem ham og konen Dorthe Marie Jensdatter - ved deres ægteskab står der dog 10 år forskel. Jeg tror dog på, at hans fødselsår burde være 1784.

Men jeg kan ikke finde ham

Jeg er i øvrigt også forundret over hans kone.
Hun står opført som Jensdatter flere steder - og nogle steder som Pedersdatter.

Jeg har dog slået mig til tåls med, at hun hed Pedersdatter - men jeg undrer mig over fejlregistreringen i flere FT.

Jeg har en del registreringer af dem, men de står vist i tråden, så jeg undlader at gentage dem, medmindre der er nogen der synes, at det kan hjælpe.

På forhånd tak for enhver indsats
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)