Barn opvokset hos bedsteforældre.

Startet af Birthe Balskov, 28 Jan 2013 - 14:34

Forrige emne - Næste emne

Birthe Balskov

Jeg er (igen) vendt tilbage til en af de løse ender:
Vilhelm Petersen bliver født på Kgl. Fødselsstiftelse i Kbh d. 8. okt. 1858.

Fødsselsstiftelsens journr.
Barnets nr. 503, Moderen 512/23.
Udleveret til moderen med understøttelse 19. august under nr. 558.
Sagsnr. 558 - 1858
Vilhelm Petersen født 8 okt. 1858 under nr. 503 og døbt 12. okt.
Udleveret 19. 10. 1858 (moderen nr. 512) til moderen Anne Kirstine Andersdatter ug.riff: født 14 maj 1834 i Tostrup på Møn, hvorfra hun i mai 1857 kom hertil Staden, hvor hun siden stadig har tjent, hun tager til Borgergade 117,3.sal hos Sømand Andersen. Barnet til Blancogaden 180 C på kvisten i sidestuen hos snedkersvend Nielsen.
5/2-59 til Adelgade i Bagstuen hos arbmd. Olsen
2/3 1859 til Thostrup på Møn.
Konfirmeret i Keldby kirke, Præstø, Mønbo. og opdraget hos bedsteforældrene.

Faderens navn Billardholder Knud Petersen er alt hvad jeg har, og moderen forsvinder også efter Vilhelms fødsel.
Nu tænker jeg så: Har bedsteforældrene ikke fået plejevederlag? Hvor vil jeg kunne tjekke det?
v.h.
Birthe Balskov

dorte frandsen

Hej Birthe!

Bedsteforældrene har sandsynligvis fået bidraget fra faderen, men om det har været officielt eller noget de ordnede indbyrdes i familien er jo ikke til at vide.
Du kan kigge i alimentationsprotokollerne og se om faderen er sat i bidrag, og hvis de ellers er ført ordentligt, burde du også kunne se, hvem bidraget er udbetalt til.
En anden mulighed er sognerådsprotokoller og kopibøger fra den kommune, hvor drengen voksede op. Her vil du sandsynligvis også finde det omtalt, hvis kommunen har udbetalt plejevederlag.
Kommunens regnskaber kan også indeholde oplysninger.
Men start med alimentationsprotokollen.

Med venlig hilsen Dorte

Birthe Balskov

Hej Dorte
Tak for dit svar.
Jeg har prøvet at lede i alimentationprotokoller for Kbh, men uden at kunne finde noget. Det er jo også usikkert, om forældrene befinder sig i Kbh. Derfor tænkte jeg, om man kunne finde noget, der kunne give en ide til: Hvad der blev af moderen, hvem faderen var.
Også i borgerskabsprotokoller har jeg ledt efter faderen (uden held). Der er noget med at soldater måtte drive billardsteder uden borgerskab, så måske var faderen soldat.
Du skriver om sognerådsprotokoller og kommunens regnskab. Det er vel via Daysi, jeg kan finde disse?
v.h.
Birthe

dorte frandsen

Hej Birthe!

Hvis barnet boede hos bedsteforældrene og kommunen hjalp med at inddrive bidraget, skal du lede efter arkivalier fra det amt og den kommune, hvor barnet havde ophold.

Nogle gange klarede folk bidrag m.v. privat, og så kan du ikke finde noget om det.

Nogle gange betalte faderen et engangsbeløb, det er heller ikke altid nemt at finde.

Sognerådsprotokoller og kopibøger er en guldgrube af oplysninger (hvis de altså er bevaret!) Der kan man mange gange følge en barnefaders flytten rundt gennem årene, finde oplysninger om, hvor moderen befandt sig og meget andet. Det kræver godt nok lidt tålmodighed at arbejde sig igennem adskillige års referater, men det er besværet værd. Hold øjnene åbne, for der kan også være andre oplysninger om f.eks. bedsteforældrene eller moderens søskende, så lav en dataliste, hvor du hurtigt kan tjekke, hvis du møder et kendt navn!

Du skal både lede i Daisy og i det lokale kommunearkiv, protokollerne kan ligge begge steder.

God jagt!

Med venlig hilsen Dorte

Birthe Balskov

Hej Dorte
Da jeg bor på Bornholm er jeg mest bekendt med arkivalier, man kan finde online. Det lokale kommunearkiv, skal jeg rent fysisk finde det på Møn?
v.h.
Birthe

dorte frandsen

Hej Birthe!

Jeg bor i Midtjylland, så jeg er mildt sagt ikke lokalkendt på Møn! Men der må være et lokalarkiv, som dækker Møn. Hvis de ikke har faciliteter til at opbevare de kommunale arkivalier, ved de i hvert fald, hvor arkivalierne er henne. Måske er du også så heldig, at der sidder en lokalhistoriker, der både kan og vil hjælpe dig, og som ved en hel masse om Møn.

Mange venlige hilsener fra Dorte

Birthe Balskov

Hej Dorte
Det er nok en god ide, at gå den vej. Måske er der endda tillægsgevinster. :-)
v.h. Birthe