SKAL der være oprettet et skifte? Thisted amt

Startet af Anne Lise Kirk Olsen, 05 Okt 2011 - 19:51

Forrige emne - Næste emne

Anne Lise Kirk Olsen

Hej,

ER der nødvendigvis oprettet et skifte efter ALLE? eller kan der blot være lavet en notits om, at den/de efterladte sidder fortsat i uskiftet bo? Eller kan man risikere at man slet ikke kan finde noget, fordi der ikke ER noget?

Exempel:
Peder Stokholm Jespersen dør i Hundborg sogn,  15. august 1901 (27 år), og efterlader gravid kone og en datter.
Kan det passe at der ikke er noget skifte efter ham? han var slagtermester. Jeg har ikke fundet konen (Ottomine Pedersen * 18.09.1877) gift igen..... ?

Exempel:
Ugift Lars Ammersbøll Jespersen (lillebror til ovenstående), dør på Thisted sygehus 24. november 1903 (27 år), han var også slagter.
Han efterlader "kun" sine forældre...  Vil der mon (ubetinget) være et skifte efter ham?

Exempel:
Hanne Andersen, dør 6. maj 1899 i Thisted (54 år). Manden er smed og gifter sig senere - dér må der da være et skifte?

Eller er svaret, simpelthen, at man skal have en vis portion held, fordi noget ikke er gemt?

På forhånd tak for bud.
Mvh
Anne Lise Kirk Olsen
8960 Randers SØ

Anna N Rasmussen

Hej Anne Lise,

Ja til dine to første linjer. Det forekommer, og jeg har flere personlige erfaringer med sådanne tilfælde, hvor der kun er en dødsanmeldelse, fordi der ikke var noget videre at dele ud af. Ærgerligt for os idag, fordi vi jo så går glip af de gode oplysninger om de efterladtes navne og opholdssteder.

I ældre tid (og altså før de eksempler som du nævner) har jeg også oplevet, at der slet ikke er noteret noget som helst. Og så står man altid tilbage med en lillebitte tvivl om, hvorvidt det mon er gået tabt, eller om man har ledt et helt forkert sted.

Men som udgangspunkt er skifteprotokollerne jo kompakte og komplette, i den forstand at der ikke kan være forsvundet dele, da de jo er fortløbende paginerede/sidenummererede.

Det lyder umiddelbart mærkeligt, at der ikke skulle skiftes i de eksempler du nævner. Men det som jeg forestiller mig måske kan være tilfældet, er at der af en eller anden grund kan være skiftet hos en andne myndighed end det sted hvor personerne døde/boede. Men jeg er langt fra godt inde i praksis på dette område - men det er der garanteret andre herinde der er?

MVH
Anna

Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Jes Søndergaard

Hej Anne Lise,
måske har jeg misforstået dig, men svaret på dine spørgsmål står vel i dødsanmeldelsesprotokolen? Disse protokoller plejer at være ret detaljerede for den periode du angiver.

Anne Lise Kirk Olsen

Hej Jes og Anna,
tak for jeres tilbagemeldinger.
Jeg synes det er enormt svært at forstå hvordan man kommer igang med at finde et skifte, og når jeg har været i Viborg og endelig er lykkedes med at finde en mappe og få den udleveret, så sidder jeg desperat dér og leder og leder og finder næsten aldrig noget alligevel.
Jeg vil rigtigt gerne til Viborg, men jeg vil også rigtigt gerne have noget ud af mit besøg, og jeg synes det er svært at få hjælp PÅ arkivet, og som sagt enormt svært at finde ud af det selv.
Jeg HAR været på slægtsforskningskursus, og jeg har læst mig igennem vejledninger uden at forstå, og jeg synes ellers ikke at jeg er langsom i opfattelsen.
Jes, du skriver dødsanmeldelsesprotokolen - skal jeg finde den først? Står ALLE i dødsanmeldelserne? Er der i disse henvisninger til skifter?
mvh
Anne Lise
PS - jeg vil til gengæld sige, at da jeg fornylig tilfældigt faldt over et meget kort skifte, som jeg slet ikke ledte efter, førte det til megen spændende slægtsforskning, så jeg er tændt på at finde flere.

Jes Søndergaard

Hej Anne Lise

Fra 1800-tallet indføres alle dødsfald i skifterettens dødsanmeldelsesprotokol (senere kaldet skiftesagliste). Du skal starte med denne protokol fordi du her får bekræftet, at personen er behandlet af den pågældende skifteret. I protokollen står der hvad der er sket med boet. Hvis boet ikke efterlader sig noget af værdi står dette i protokollen, og hvis der er holdt skifte er der typisk en sidehenvisning til skifteprotokollen. I dødsanmeldelsesprotokollen er der også tildelt et løbenummer/sagsnummer til alle personer - dette nummer skal du bruge hvis du vil slå sagen op i dokumenterne til skifteprotokollen.

Anne Lise Kirk Olsen

Juhu og tak for dit svar Jes.
Jeg glæder mig allerede til at komme igang, igen.
MANGE tak.
mvh
Anne Lise