min tiptipoldefar Hans Nielsels dåb

Startet af Kjeld Allan Larsen, 27 Jan 2013 - 19:59

Forrige emne - Næste emne

Kjeld Allan Larsen

mon det er muligt på baggrund af nedenstående oplysninger at finde min tiptipoldefar Hans Nielsens dåb?
Jeg kan alene spore ægteparrets liv til Herlufsholm sogn i Sorø amt, således som det fremgår af informationer fra kirkebøger og FT 1801
det vil være dejligt med hjælp

mvh

Kjeld
kjeld.a.larsen@lic-mail.dk


Tiptipoldeforældre – Dorthe Hansdatters forældre: Hans Nielsen og Maren Rasmussen

Tiptipoldefar Hans Nielsens fødsel ?

Tipoldemor Maren Rasmusdatters fødsel
Kirkebog, Herlufsholm 1768-1814
Opslag 12, 1774
XXII, dvs. december (dato ulæselig)
Rasm. Rasmus af Hols: D Maren
Knud Jørgensen grd i Ho

Tipoldeforældres giftermål
Kirkebog, Herlufsholm 1768-1814
Opslag 175
27. december 1799 ligeledes ungk. Hans Nielsen af Holsted og pigen (Maren) Rasmusdatter forlovelsesmøde
Cop. 17. jan. 1800


Folketælling 1801
Herlufsholm sogn, Sorø amt, Ladbye, 40 familie
Opslag 14
Hans Nielsen, mand, 38 år, begge i 1te ægteskab, huusmand med jord
Maren RasmusD, hans kone, 26 år, begge i 1te ægteskab
Dorthe HansDatter, deres datter, 2 år, ugift
Marie OlesDatter, fattige børn, 14 år, ugift
Ole Olsen, fattige børn, 8 år, ugift

Tipoldemor Maren Rasmusdatters død
Kirkebog Herlufsholm 1814-1844
Opslag 332, 1819 Nr. 1
Maren RasmusD
Død: 30te november, 46 år, begravet: 7de december
Huusmand i Ladbye Hans Nielsens kone

Tipoldefar Hans Nielsens død
Kirkebog Herlufsholm 1814-1844
Opslag 311, 1826 Nr, 5
Hans Nielsen
Død: 1te februar, 62 år, begravet: 8de februar
Aftægtsmand i Ladbye

Ole Dorch

#1
Nu kan Hans Nielsen jo komme allesteder fra?

Men der ses da en Hans Nielsen som er født i Herlufsholm som passer aldersmæssigt:

Herlufsholm 1742-1767 opsl 70: Dom Rogate 1764 får Niels Knudsen, gmd i Vridsløse døbt en søn Hans.

..og i samme kb opsl. 88 troloves og vies omtalte Niels Knudsen 1760 med pigen Marie/Maren Hansdatter. Der nævnes nogle forlovere: Knud Nielsen og Hans Madsen som meget vel kunne være ægteparrets fædre?

I Herlufsholm 1736-1813 opsl.8 kunne det også være den samme Hans Nielsen tjenende hos Hans Persen  i Vridsløse som konfirmeres  1781 - 17 år gl.

Du kunne jo tjekke ham her grundigt og se om der dukker yderligere sammenfald op i forhold til din Hans?


Faldt også lige over en Hans Nielsen født 1762, hvis far hedder Niels Hansen og er gmd i Holsted (opsl.67). Ham kan jeg så til gengæld ikke finde konfirmeret, med mindre det er ham som konfirmeres i 1779, men fejlagtigt angives at være 20 år (også opsl 8)?

Ps: Du har lige glemt at nævne at ægteparret er indsiddere i Vridsløse lige efter at de bliver gift, og da deres første barn Dorthe døbes? De nævnte faddere kommer både fra Holsted og Vridsløse......



mvh.
Ole Fabricius Dorch