Ingen udlagt barnefar, kan man finde ham?

Startet af kirsten atkins, 25 Jan 2013 - 14:39

Forrige emne - Næste emne

kirsten atkins

Hej, jeg har i min familie to uægte børn, jeg kender nogle detaljer; men er der noget i dansk lovgivning, der kan pege een i retningen af hvem fædrene er? jeg vil lige sige, at jeg har boet i England i over 40 aar, saa er nødvendigvis ikke helt klar over, hvordan ting virker, jeg er mere med paa engelsk søgning.
MVH
kirsten

Ole Holst Petersen

Hej Kirsten.
Har selv prøvet at stå i samme situation, hvor der ikke var 'nogen far'. Det råd, som jeg fik her på siden, var at søge på 'de uægte' (grimt ord) børns senere konfirmation, bryllup osv. samt deres børns dåb (faddere).

Hvis det ikke gav noget resultat, blev jeg anbefalet at søge på moderens vielse, for det kunne jo være, at de fandt sammen senere.

Endelig fik jeg det råd at søge på moderens navn i AJ og OJ journalerne, for hvis nu faderen var dømt til betaling af børnebidrag og misligholdt betalingen, kunne moderen jo have ansøgt om hjælp til inddrivelse af børnepengene. Den oplysning gav pote for mit vedkommende, og fra betalingsproblemet i 1908 fandt jeg faderen og har nu kunnet følge familien tilbage til midt i 1700-tallet.

Rigtig god jagt.

Med venlig hilsen
Ole
Alrø.
Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

kirsten atkins

Hej Ole, du skal have tak, der er ingen oplysninger i hvad du sagde, jeg har været den vej, og ja, du har ret uægte er et meget grimt ord, det er ikke meget bedre paa engelsk, her siger vi base born, der er vel der bastard 9 ogsaa et grimt ord)  kommer fra.
maa jeg saa lige spørge: "hvad er AJ og OJ journaler og hvordan kan jeg læse dem?
MVH
Kirsten.

Lissa Pedersen

Hej Kirsten,

Du finder mange forskellige ting, bl.a. de nævnte journaler på Arkivalieronline. Bemærk, at den er på en ny side nu i forhold til tidligere: http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside.

I den første boks er der forskellige muligheder under "Vælg arkivalietype her".

God fornøjelse - Arkivalieronline kan man ikke undvære!

Hilsen Lissa

Ole Holst Petersen

Hej Kirsten.

Journalerne er oprettet af Københavns Overpræsidium. Jeg ved ikke, om der findes tilsvarende journaler for den øvrige del af kongeriget, men der er helt sikkert andre her på tråden, der ved mere om det.

AJ-journaler, oprettet 1873, underholdsbidrag.
BJ-journaler, oprettet 1891, betaling og afsoning af underholdsbidrag.

Går frem til 1936.

Arkivalier online - Andre arkivalier - vælg.

Håber du kan bruge det.

Med venlig hilsen
Ole
Alrø.
Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

Leif Sommerdal

Citat fra: Ole Holst Petersen Dato 25 Jan 2013 - 15:10
Hej Kirsten.
Det råd, som jeg fik her på siden, var at søge på 'de uægte' (grimt ord) børns

Hej Ole

Det er da ikke et grimt ord. Hvad er der galt i u(den for) ægte(skabet fødte) børn.

Du tænker vist på noget helt andet
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Ole Holst Petersen

Hej Leif.

Nu er jeg ikke ret gammel udi genealogiens kunst, så jeg havde endnu ikke lært din forklaring på ordet uægte. Men mange tak for den.

Det var ikke så svært at finde først min mors dåb (med betegnelsen uægte) og senere hendes konfirmation (med betegnelsen uægte). Gennem hele min barndom og ungdom hørte jeg min mors beklagelser over, at hun var "uægte", for hun havde ingen far, og det var hun blevet skudt i skoene, til hun blev gift. Det er vel nok det, der har gjort, at jeg siden ikke har kunnet lide betegnelsen.

Der er jo ikke så mange fortilfælde, hvor der absolut ingen far er/har været, og med usædvanlig fin hjælp på denne side fandt jeg da også gutten, og det føjede en masse navne og data til mit stamtræ, så jeg i dag har anerne tilbage til omkring 1750 + en amerikansk familie på omkring 300 personer, som ingen af min danske familie (13 personer) anede noget om. Så indtil nu er alt endt i "fryd og gammen".

Tak for forklaringen.

Med venlig hilsen
Ole
Alrø. 
Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

kirsten atkins

hej Lissa og Ole. I skal begge to have tak for svaret, jeg har kigget lidt paa de journaler og det vill jo være spændende, hvis jeg kunne bruge dem; men  desværre er begge mine faderløse børn fra Jylland, saa er der nogle ideer om det?
MVH
kirsten

Leif Sommerdal

Citat fra: Ole Holst Petersen Dato 25 Jan 2013 - 16:22
Hej Leif.

Nu er jeg ikke ret gammel udi genealogiens kunst, så jeg havde endnu ikke lært din forklaring på ordet uægte. Men mange tak for den.

Det var ikke så svært at finde først min mors dåb (med betegnelsen uægte) og senere hendes konfirmation (med betegnelsen uægte). Gennem hele min barndom og ungdom hørte jeg min mors beklagelser over, at hun var "uægte", for hun havde ingen far, og det var hun blevet skudt i skoene, til hun blev gift. Det er vel nok det, der har gjort, at jeg siden ikke har kunnet lide betegnelsen.

Der er jo ikke så mange fortilfælde, hvor der absolut ingen far er/har været, og med usædvanlig fin hjælp på denne side fandt jeg da også gutten, og det føjede en masse navne og data til mit stamtræ, så jeg i dag har anerne tilbage til omkring 1750 + en amerikansk familie på omkring 300 personer, som ingen af min danske familie (13 personer) anede noget om. Så indtil nu er alt endt i "fryd og gammen".

Tak for forklaringen.

Med venlig hilsen
Ole
Alrø. 

Hej Ole

Jeg har selv haft samme følelse indtil jeg fandt den rette sammenhæng.
Det er nu ikke kun min udlægning - se fx. http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=U%C3%86GTE

Jeg har en tip-oldemor, der er født på Fødselsstiftelsen - hun har hverken en mor eller en far - i hvert fald ikke en der kunne identificeres, så der stoppede den del af familien.

Fortsat god jagt :)

Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)