Schnefeldt slægt, Felsted

Startet af Heléne Sofie, 24 Jan 2013 - 21:19

Forrige emne - Næste emne

Heléne Sofie

Hejsa allesammen,

Jeg er simpelthen stødt på en meget stor mur i min familie slægtsforskning! Jeg har søgt utallige gange og brugt mange timer med diverse kirkebøger samt folketællinger i håb om der måske kunne være et lille led.

Min oldemor (på min farfars side) blev døbt Helene Dorothea Schnefeldt (senere Hansen), født 15. Oktober 1897 i Kiding, Felsted.

I kirkebogen under hendes dåb fandt jeg hendes forældres navne: Christian Schnefeldt Hansen samt Emilie Henriette Frederikke Schnefeldt (senere gift anden gang med en Urbanski)

Familie "rygtet" har altid gået på at Christian hang sig selv i en meget tidlig alder, hvertfald da min oldemor har været meget lille.

Schnefeldt kan vist også staves på lidt andre måder: Schnefeld, Schnefelt, Schnefeldt, Schneefeldt etc.

Men jeg kan simpelthen ikke finde noget i nogle kirkebøger eller lignende - men jeg vil dog skyde på at Christian er født er sted mellem 1840 - 1877

Håber inderligt der er nogle der er så venlige og fantastiske at hjælpe mig i min nød! :)

Mange venlige hilsner,
Heléne Sofie Hansen

Ruth Steenberg Rasmussen

Velkommen i Forum.

Lige et praktisk spørgsmål, hvilket opslag i kirkebogen har du fundet dåben på?
(og husk altid at anføre opslagsnummer, det letter arbejdet  ;D)

Venlig hilsen
Ruth

Ruth Steenberg Rasmussen

Fundet hende - hun er født 15. nov. 1896 - det er opslag 175.

Moderen er født Becker.

mvh
Ruth

Alice Oppenheim

#3
Christian dør i september 1898. Se Felsted KB 1878.1928, døde, Opslag 84 øverst. Det er ganske rigtigt for egen hånd. Og han begraves "uden kirkelig medvirkning".

Han er født 11. maj 1868 som søn af Jens Jensen Schnefeldt og Huustru Karen Marie Sophie Albertsen i Laygaarskov ...


PS: Måneden efter: Emilie mister en også lille søn, Peter Lausen, i 1898 (samme KB opslag 84)

PPS: Når du ikke finder dem i folketællingerne, er det jo fordi SønderJylland ikke var dansk på dette tidspunkt.

Alice Oppenheim

Fra mit forrige indlæg: Han er født 11. maj 1868 som søn af Jens Jensen Schnefeldt og Huustru Karen Marie Sophie Albertsen i Laygaarskov ...

— så er det bare lige hvor? ...Så vidt jeg kan se, har hans forældre også boet i Felsted, for de mister en søn i 1872:

Jens Jensen Schneefeld
gender:    Male
burial date:    16 Jul 1872
burial place:    Felsted, Åbenrå, Denmark
death date:    13 Jul 1872
death place:    
age:    0
birth date:    07 Jul 1872
father's name:    Jens Jensen Schneefeldt
father's birthplace:    
mother's name:    Karen Sophie Maria Albertsen

Egon Sørensen

Hej!

Christian Hansen Schenefeldt er født i Åbenrå amt Adsbøl sogn opslag 49 nr.10


Mvh.

Egon Sørensen

Inger Buchard

Jeg finder flg. Schneefeldt i Felsted sogn:

7.7.1872 Jens Jensen Schneefeldt, falder i Frankrig 14.6.1915, ugift, som soldat i Füsilier-Regiment 86: se
http://java.genealogy.net/eingabe-verlustlisten/search/show/310106
18.11.1873 Heinrich Clausen Schneefeldt død 21.6.1875
1.1.1876 Heinrich Clausen Schneefeldt

Christian Hansen Schneefeldt dør 29.9.1898 30 år gl.
Peter Lausen Schneefeldt dør 18.10.1898 0 år gl.

Denkmalprojekt kender flg. Schneefeldt
Christian Henriksen Schneefeldt, Sønderborg-Ullerup
http://www.denkmalprojekt.org/misc_laender/sonderborg-ullerup_dk.htm

Både Jens og Christian er nævnt på
http://www.museum-sonderjylland.dk/SIDERNE/Det-sker/documents/Faldne-Alfabetisk-2_000.pdf
med fødested

God arbejdslyst!

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Alice Oppenheim

#7
Hej Heléne Sofie — og hej Inger!

Undskyld, jeg har altså et problem med dette udsagn:

7.7.1872 Jens Jensen Schneefeldt, falder i Frankrig 14.6.1915, ugift, som soldat i Füsilier-Regiment 86: se http://java.genealogy.net/eingabe-verlustlisten/search/show/310106

Især efter, at jeg har vist, at denne Jens Jensen dør ugen efter sin fødsel..!

Fødsels ses her: Felsted KB 1867-1912; opslag 33 på højresiden
Død ses her: Felsted KB 1825-1878; opslag 203


— Ifølge http://www.museum-sonderjylland.dk/siderne/det-sker/documents/Faldne-Alfabetisk-2_000.pdf var den Jens Jensen Schnefeldt, der faldt i Frankrig, født i Felsted 9.1.1894. Se Felsted KB 1867-1912; opslag 157 på højresiden — og så var han faktisk søn af Christian & Emilie Henriette og altså en bror til Heléne Sofies Oldemor!


— Er vi enige?

Inger Buchard

#8
Ja, det var en svipser; godt du har et skarpt øje

Hvor mange fødte børn er vi nu oppe på?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Heléne Sofie

Hej igen,

Havde lidt noget bøvl med at få afsendt beskeden da den ikke ville godkende et billede jeg ville vedhæfte.
men TUSIND tak for jeres virkelig imponerende hjælp! Det kunne jeg absolut ikke selv have fundet - måske jeg skal lære lidt mere med kirkebøger og lignende  ::)

Det er helt korrekt at Emilie var født Becker, hendes slægt er mit næste stop i mit stamtræ. Så det bliver spændende.

Min farfar har sendt nogle gamle udklip han fik efter min oldemor døde, bla., diverse dødsannoncer som hun gemte. Der er én person som han desværre ikke kan huske, men at dømme på efternavnet må han jo være i familien. Jeg har vedhæftet dødsannoncen - måske I kan hjælpe mig med at finde ham?

jeg vil super gerne lære lidt mere mht., kirkebøgerne og hvordan man søger sig frem i diverse arkiver, så hvis I har nogle gode tips I vil dele så må I meget gerne det!  :)

Igen; Tusind tusind tak for jeres imponerende hjælp!

Mange taknemmelige hilsner,
Heléne Sofie

[vedhæfting slettet af admin]

Heléne Sofie

Citat fra: Inger Buchard Dato 25 Jan 2013 - 18:11

Hvor mange fødte børn er vi nu oppe på?

Inger

3 børn vil jeg mene. Min farfar fortalte mig godt at hans mor havde en bror som var soldat. Så det stemmer meget overens. :-)

Inger Buchard

Du har i Sønderjylland fra 1875 og til i dag to parallelle systemer: kirkebøger og den civile registrering på det tyske Standesamt (fødsler, vielser til ca. 1925, og død). De sidste hedder Melderegistre og står i det åbne magasin på landsarkivet i Aabenraa. Tag af sted eller bed om opslag af det nævnte dødsfald - forældre og fødested er nævnt.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki