Udfordring: Utydelig tysk kirkebog fra 1773

Startet af Torben Schæfer, 21 Jan 2013 - 19:07

Forrige emne - Næste emne

Torben Schæfer

Den tyske tekst her er specielt vanskelig at tyde, fordi dele af teksten er utydelig pga. en delvis beskadiget kirkebog. Kirkebogen er fra Dömitz (i den sydvestligste del af Mecklenburg-Schwerin).

Jeg læser:

d. 26. febr. Eleonora  ......
garetha Dorothea ...........
quetier Voje der sich in ........
aufhält, Töchterlein .......
waren die Frau .......
Asmussen .....
Haus-Mädchen
vertoeten, und ......
Glocken, und der Sch.........
Christian Wiede

Et naturligt gæt vil være, at der står "Margaretha" og "Musquetier Voje", men jeg synes ikke, at jeg kan læse teksten sådan. Er der trods den dårlige billedkvalitet nogen, der kan bidrage med et eller flere af de manglende ord?

Med venlig hilsen
Torben Schæfer


[vedhæfting slettet af admin]

Jørgen Thue Pedersen

Hej!

Jeg læser:

d. 26sten Febr. Eleonora  ......
garetha Dorothea ...........
quetier Voje(r?) der sich in ........
aufhält, Töchterlein .......
waren die Frau Pe....
Asmussen, deren Stall.....
Haus-Mädchen Mar...
vertreten, und abel...
Glocken, und der Sch.........
Christian Wiede

Jeg tror simpelthen, at der mangler noget af siden, og at de sidste ord (der hvor den lysere tone kommer igen) stammer fra næste side af bogen.

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Niels Ole Dahl

Jeg har leget lidt med billedet , måske der kan ses mere på de næste billeder jeg vedhæfter.

[vedhæfting slettet af admin]
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Niels Ole Dahl

Billede 2

[vedhæfting slettet af admin]
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Torben Schæfer

Mange tak til Niels Ole for "billedlegen", som jeg synes gør teksten lidt tydeligere, uden at jeg dog af den grund er i stand til at læse den.

Også en stor tak til Jørgen for at have bidraget med yderligere ord til teksten. Jeg tror, at Jørgen har ret i, at de sidste ord stammer fra den næste side i kirkebogen. Det kan forklare, hvorfor det er svært at få mening i teksten. Jeg har først adgang til mikrofilmen af kirkebogen igen på tirsdag, når mormonernes slægtshistoriske center har åbent, men så vil jeg forsøge, om jeg kan få dokumenteret, at kirkebogens næste side "blander sig" i teksten. I så fald kan jeg ikke gøre mig håb om at nå frem til en forståelig tekst.

M.v.h.
Torben