Vaccination

Startet af Peter Laursen, 14 Jan 2013 - 22:34

Forrige emne - Næste emne

Peter Laursen

Håber nogen kan hjælpe mig, vedrørende vaccination.

Jeg har en ane - Maren Christensdatter, som er født i 1810 i Nygaard, Laurbjerg sogn, Randers Amt.

Kirkebøgerne er brændt, så jeg har ikke en fødselsdato og den vil jeg selvfølgelig gerne finde.

Jeg har fundet hendes konfirmation, hendes første og andet ægteskab, hendes død og hendes skifte. Ingen af disse steder er hendes fødselsdato skrevet.

Men ved hendes andet ægteskab, står der at hun er vaccineret af distrikskirurg Neve, som jeg har fundet ud af, havde sin bolig i Ebeltoft.

Så kommer mit spørgsmål - findes der vaccinationsprotokoller eller lignende, hvor jeg eventuelt kan lede og hvis de findes - kan jeg så være heldig, at hendes fødselsdato står der.

Findes der andre arkivalier, hvor jeg kan lede efter hendes fødselsdato ??

mange hilsner
Peter Laursen

Leif Sommerdal

Måske folketællinger - selv om det vist først var fra 1901 at fødselsdato blev registreret
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Peter Laursen

Hej Leif !!

Tak for dit forslag, men hun dør i 1848, så det er ikke en mulighed.

mange hilsner

Peter

Leif Sommerdal

Jeg har set efter vaccinationer.
Der er vidt heller ikke noget at hente - desværre
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Inge Lind

Hej.

Jeg tror, du må give op angående den nøjagtige fødselsdato. Den findes jo heller ikke for aner født længere tilbage i tiden og ville nok heller ikke have været der for Maren, hvis kirkebogen ikke var brændt. I de tidligere kirkebøger - før 1814 - er som regel kun anført dåbsdatoen.
Jeg har selv haft problemet i Visborg og Skelund sogne ved Mariager Fjord, hvor den fælles kirkebog også brændte i 1864, så kun den kopierede kirkebog fra 1814 var tilbage. Jeg er dog så heldig, at der ved konfirmationerne står en fødselsdato, så man kan komme lidt længere tilbage. Stod der ved konfirmationen, hvem hun er datter af, for så er du jo en trin længere tilbage?
Hvis dit problem med den manglende dåb også giver problemer med at komme længere tilbage i slægten, må du til skifterne, og der se, om Maren er nævnt med forældre og søskende. Jeg har været heldig ved at min slægt for en stor del var fæstere under Visborggård, hvor man kan finde mange skifter tilbage til 1721.

Bemærk at FamilySearch har fået meget flotte indskannede skifter på deres side, hvis du skal bruge nogle sådan.

Venlig hilsen

Inge.

Peter Laursen

Hej Leif - tak for dit svar - ja, måske er det umuligt.

Hej Inge - Det er ikke et problem at komme længere tilbage - jeg har både hendes eget og hendes fars skifte. Jeg ville bare gerne ha en fødselsdato.

Troede måske der fandtes nogle vaccinationsprotokoller eller nogle andre arkivalier, hvor hendes fødselsdato kunne stå.

Hvad med jordemoderprotokoller, da hun har født sine børn - kunne hendes fødselsdato eventuelt stå der - dem har jeg aldrig prøvet at kigge i ??

mange hilsner

Peter

Peter Laursen

opdaterer lige - så den kommer på side 1 igen

måske er der nogen, som kan hjælpe mig.

mange hilsner

Peter