Ejere Ny Hammelmose, Thise sogn, Hjørring amt 1934 og til dato

Startet af Grethe Elten Mortensen, 26 Jan 2013 - 15:10

Forrige emne - Næste emne

Grethe Elten Mortensen

Hej

Jens Kristian Eskild Jensen ejer Ny Hammelmose i Thise sogn i 1934.

Efter hvad jeg har fundet på nettet overtager en Jens Justesen gården i 1951 efter Karl Johan Voss, er dette korrekt?

Hvem ejede gården mellem 1934- og til  Karl Johan Voss køber den,( under forudsætning af, at mine oplysninger er korekte)?

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen


Bente Wanning

hej Grethe
propritær J C E Jensen er ejer af Ny Hammelmose i 1935 iflg "Større Danske Landbrug" udgaven fra 1935. Der står en hel del om gårdens størrelse og dyrehold m.v. samt der er vist et luftfoto af gården.
Gården blev købt af JCE Jensen af forpagter Ussing Eriksen i 1926.
Jeg har ikke ejeroplysning efter 1935.
Desværre hjælper dette ikke på dit spørgsmål.
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Grethe Elten Mortensen

Hej Bente

Tusind tak for dit svar.

Jeg vil låne bogen du omtaler, så kan jeg læse om gården.

J.C.E. Jensen  bliver 27. maj 1933 gift i Ørum kirke, Hjørring amt med Katrine Kristensen. Han står da som ejer af Ny Hammelmose. De får en datter i 1934  og er på det tidspunkt stadig ejer af Ny Hammelmose , derefter forsvinder de for mig.

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Grethe Elten Mortensen

Hej

Jeg ved nu at Jens Kristian Eskild Jensen der købte Ny Hammelnose i 1926 stadig ejer gården 1960, spørgsmålet er så hvornår han solgte den.

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

John Nielsen

Hej Grethe

Krak har udgivet et værk "Kraks større gårde og skove" siden 1956.
En anden mulighed er via AO's tingbøger.

Hilsen John Nielsen

Finn Frederiksen

Hej,
hvad med at bruge "Ejendomsoplysninger" på Arkivalieronline? Der kan man i tingbogen se, hvornår en ejendom skifter ejer.

Hilsen
Finn

Grethe Elten Mortensen

Hej John

Tusind tak for dit svar

Krak er nok en god ide.

Hej Finn

Også mange tak for dit svar.

Jeg har fundet:

Tingbøger Nordjylland, Retskreds Brønderslev, ejerlav Hammelmose hovedgård, Thise , matr 1 d
Ny Hammelmose, Ny Hammelmosevej 60-62

Omskrevet 21. august 1978

Lyst 19/8-1970 - skøde til Ole Højgård

Det kan godt være "min" Jens Kristian Eskild Jensen der sælger på det tidspunkt, men jeg kan ikke se det nogen steder. Måske er der noget jeg har overset eller ikke forstår, jeg må se på det igen.

Venlig hilsen til jer
Grethe Elten Mortensen

John Nielsen

Hej Grethe

Det er kun de nyeste tingbøger der er på AO, digitaliseret i forbindelse med overgangen til EDB.
Ældre tingbøger og også omskrevne er på arkiverne.

Hilsen John Nielsen

Jytte Rauh


Kan det være deres gravsten, du finder på Brønderslev kirkegård? Her er en Jens Eskild Jensen f. 1900 - d. 1965 og hans kone Katrine Jensen f. 1901 - d. 1992 - begravet. Se http://www.slaegtshistoriskforeningforbroenderslevegnen.dk/broenderslev/broenderslev_visbilled.php?img=/broenderslev/pics/P6300211.JPG.

Mvh
Jytte Rauh

Grethe Elten Mortensen

Hej Jytte

Du er fantastisk, jeg tror det er dem. Årstallene passer,  desværre går kirkebogen ikke så langt op endnu .

Jeg kan se af Tingbogsoplysningerne ( opslag 354), at der kom en forpagter på Ny Hammelmose i 1965. Det passer jo med Katrine satte en forpagter på da manden døde.

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Grethe Elten Mortensen

Hej John

Tak for dit svar.

Ja, desværre har jeg ramt det problem nogle gange, med omskrevne tingbøger.

Jeg har i dag bestilt

Kraks større gårde og skove, jeg kendte ikke denne bog.

Måske den kan hjælpe mig med Ny Hammelmose og andre lignende problemer jeg har.

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Mads Toft

Hej jeg er ejer af ny hammelmose i dag Johan kode Jørgensen ejde den fra 1964 til 1970. Og solgt den til Ole højgård i 1970 og solgte den i 1992 til min far

Grethe Elten Mortensen

Hej Mads Toft

Tusind tak for din mail.

Jeg er meget glad for dit svar.  Jeg har så nu helt styr på denne min "fjerne" gren af slægten.

Med venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen