Krondyr skal udryddes - Kongelig resolution fra 1799 - hvor findes den?

Startet af Bo Skelmose, 23 Jan 2013 - 16:40

Forrige emne - Næste emne

Bo Skelmose

Hej
Har tilladt mig at registrere mig her da jeg mangler hjælp til at finde et gammelt dokument. Hvis der er nogen der har erfaring i det så må det være slægtsforskere :)

Efter sigende så skulle en kongelig resolution fra den 6 september 1799 forlange krondyr og daadyr skudt væk fra den frie vildtbane. Tidligere havde dyrene tilhørt kronen men de lavede så mange skader på markerne at de blev uønskede og alle måtte skyde dem. De blev også næsten udryddet.
Jeg har ledt efter den nøjagtige ordlyd af resolutionen.... Problemet er at jeg ikke kan finde den i oversigter eller afskrivninger af de kongelige rescripter, resolutioner collegialbreve. Hverken Fogtmann's eller Schou's.
De fleste omtaler det som en kongelig resolution - og umiddelbart ser det ud til at alle kilder bare refererer til hinanden så der er en voldsom usikkerhed om hvor oplysningen kommer fra.
Datoen er også usikker 6 august 1799 har også figureret og i jagtkredse skriver man om året 1770 hvilket er noget usikkert.
Måske det i virkeligheden blot har været et "cirkulære" fra rentekammeret. Findes der en oversigt over hvad rentekammeret har lavet og hvor findes deres arkivalier?

Jeg skal bruge det til en film om krondyr :)
https://vimeo.com/57605689

Bo Skelmose.

dorte frandsen

Hej Bo!

Du kan finde arkivalier fra Rentekammeret ved at søge i "Daisy" på Statens Arkivers hjemmeside www.sa.dk. De ligger formodentlig på Rigsarkivet, men der er mulighed for at fjernlåne dem til et godkendt arkiv et andet sted i landet.
Jeg har ikke for fem flade ører ide om, hvilken kasse, du skal finde netop den resolution i, så jeg vil foreslå, at du henvender dig til et af landsarkiverne og får hjælp fra en arkivar.
Held og lykke med projektet!

Med venlig hilsen Dorte

Peter Kristiansen

Prøv at tage kontakt til Jagt- og Skovbrugsmuseet i Hørsholm - de burde vide alt om den slags  ;D

http://www.jagtskov.dk/
M.v.h. Peter Kristiansen