Murermester Henning Henrik Heindorf, død i Køge 1781

Startet af Claus Bülow, 19 Jan 2013 - 22:54

Forrige emne - Næste emne

Claus Bülow

Blandt mine aner er murermester Henning Henrik Heindorf, som iflg. Køge kirkebog døde 1781, 59 år gammel.

Han skal således være født omkring 1722, men hvor?

Han sluttede altså sit liv i Køge. Vi ved med sikkerhed, at han tidligere var murermester/boede i Holtug sogn omkring 1760 og et opslag på mormonerne søgemaskine afslører, at han og hans kone Anna Paulsdatter faktisk boede i København og fik i det mindst to børn i 1750´erne.

Henning Henrik Heindorff og Anna Poulsdatter fik flg. børn:
Margrethe Elisabeth Elenore Henidorffsdatter.
Johann Georg Henning Heindorff.
Johan Jørgen Heindorff blev født Omtrent 1754 og døde på en ukendt dato.
Maria Birgitte Heindorff blev født i 1758.
Catrine Margrethe Heindorff blev født ca. 1761 i Holtug og døde den 20. februar 1804 i Køge.
Anne Kirstine Heindorff blev født i 1762 og døde i 1823 i Ottestrup, Ørslev sogn.

Et par af pigerne arbejdede i 1781 som tjenestepiger i København.

Måske er Henning Henrik Heindorf(f) og hans hustru herfra? Måske nogen kan hjælpe med svaret på dette spørgsmål?

m.v.h.
Claus Bülow

Anna N Rasmussen

Hej Claus,

Jeg kan ikke svare på, hvor Heindorf var født. Men jeg har et par ideer til, hvordan du kan spore dig ind på familien:

Husk først, at han ikke nødvendigvis vil være registreret som Heindorf ved sin dåb; det kan være et navn som han først har taget senere. Husk endvidere, når du kun baserer hans alder på en enkelt kilde (begravelsen), og når du er så langt tilbage i tiden som her, at arbejde med en margin på ca. +/- 5 år for hans alder.

Som murermester har han sikkert haft borgerskab, og når man fik det, blev det ofte noteret i rådstue- eller borgerskabsprotokollen, hvor man kom fra. Køge-arkiverne har en online oversigt over byens borgerskaber gennem tiderne; muurmester Heindorf er med, men desværre står der "uoplyst" om fødested: http://koegearkiverne.dk/wp-content/uploads/BORGERSKABER-sorteret-alfabetisk-efter-erhverv.pdf

Men hvis han også var aktiv i København, kan du måske have bedre held der. De københavnske borgerskabsprotokoller er ikke på nettet, men de kan ses i selvbetjeningssalen på Stadsarkivet på Rådhuset.

Jeg har taget et kig på Familysearch, og kan se, at et par af børnene lader til at være døbte i Garnisons Sogn i København. Jeg har dog ikke slået nogen af dåbene efter, eller ledt i selve kirkebøgerne. Har du opslagsnumre? Du bør gennemlæse alle dåbsoptegnelserne grundigt, da der kan være faddere, som kan lede dig på sporet, fx forældre eller søskende.

Og hvad med vielsen? Hans forlover kan måske hjælpe dig videre. Har du tid og sted for vielsen? Familysearch giver ikke noget svar, men den har jo heller ikke alt registreret. Måske vielsen også er at finde i Garnisons sogn? Hvis den er foregået i Kbh, har Stadsarkivet en række registre, de såkaldte kopulationsprotokoller, som man kan søge i.

Jeg bemærker endvidere på Familysearch, at han ved Margrethes dåb 1754 er registreret med efternavnet Jørgensen. Vigtig ledetråd! Det peger på, at hans far må have heddet Jørgen til fornavn, eller måske Jørgensen til efternavn. Matcher også, at han kalder en af sønnerne for Jørgen.

Hvis du ikke allerede kender til det, så findes der et skifte efter Heindorf i Køge Byfogeds arkiv – skifteprotokollerne ligger online under "Andre Arkivalier" på Arkivalieronline.dk, og du kan finde skiftet i protokollen 1766-1790 på opslag 332. Jeg har ikke nærlæst det, men måske er der spor at finde. Om ikke andet, så omtales de fire sidste af de seks børn som du opremser, hvilket tyder på, at de to første er døde før faderen.

Til slut, så søgte jeg efter Heindorf på folketællingen 1771, hvor han bør findes (=Oeders, http://ddd.dda.dk/soeg_oeders.html), men jeg kan ikke finde ham. Måske du selv eller andre hjælpere på linjen kan?

Med venlig hilsen
Anna

Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Anna N Rasmussen

Her er lidt mere,

Måske ved du det allerede, men sønnen Jørgen døde 1793 i Sdr.Dalby. Han var kromand i Sdr.Dalby, Præstø Amt, som du selv skriver om i denne gamle tråd: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?action=printpage;topic=50713.0, og han findes også omtalt her: http://www.slaegtogdata.dk/kilder/afskrevne-kilder/praestoe-amt/dalby-kro.

Nedenstående maler er måske værd at tjekke ud. Kunne evt. være en lidt yngre bror til HH. Efternavnets stavemåde er speciel, men lydmæssigt ligger den tæt op ad Heindorf. Husk at man ikke tog stavningen så højtideligt dengang. Han er håndværker ligesom HH, og bor i en nærliggende købstad:

Præstø, Baarse, Vordingborg Købstad, Wordingborg, Strandgaden 11, , FT-1787, C6786
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Johan Hohndorph   57    Gift   Huusbonde   Mahler   
Sara Anders Datter   64    Gift   hans Kone      
Niels Jensen Spur   25    Ugift   hendes Søn af 1.Ægteskab   Matros   

Præstø, Baarse, Vordingborg Købstad, Vordingborg Købstad, Riddergaden og Strandgade nr.124, 139.familie, FT-1801, B6355
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Johan Høhndorph   71    Gift   husbonde   malersvend, ? rytter ved 12.?   
Sara Andersen   76    Gift   hans kone      

MVH
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Claus Bülow

Hej Anna

Tak for din interesse og dit meget fyldige indlæg. Det er helt fantastisk, at du vil bruge så meget tid på at hjælpe andre  :)

De sidste personer, med navne der fonetisk minder om Heindorff har jeg ikke tidligere haft kendskab til. Men du har ret: stavemåder vekslede. Det har jeg utallige eksempler på i min slægt - også m.h.t. Heindorff.

Jeg har kendskab til borgerskabsprotokoller og skifte, men jeg tror at jeg vil arbejde med fokuseret på Garnisons sogn. Tak for tippet.

Jeg har heller ikke kunnet finde Hr. Heindorff i Oeders.

m.v.h.
Claus.