FT 1880-St. Croix-Christiansted-Hospitalsgaden

Startet af Bjarne Hagelquist, 21 Jan 2013 - 14:25

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Hagelquist

Kære venner,
håber I kan løse 3 små problemer ang. ovenstående ?

1. Hospitalsgaden 10 + 10 (opsl. 18+19) - har 2 forskellige ejere - hvordan skal det forstås ?
2. nr. 10 Ltr C + 2 andre - hvordan skal denne opdeling forstås ?
3. samme opsl. 21 indeholder en masse mennesker - de havde ingen højhuse på St. Croix -
    hvordan skal  det forstås ?

på forhånd mange tak og med venlig hilsen
Bjarne Hagelquist

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Bjarne.

Du har ret, at der ikke er højhuse i Christiansted. Det højeste jeg har set er 3 etager.
Til gengæld kan der på samme grund (husnummer) være flere bygninger. Eller store huse med flere indgange. Det kunne være dels til herskabet og dels til tjenestefolkene. I det aktuelle tilfælde ser det ud til at være selvstændige familier i hver af "bogstaverne", så jeg vil mene, at der er tale om flere boliger på samme grund. Personerne på opslag 19 kunne dog godt høre til herskabet på opslag 18.

Det skal måske for en god ordens skyld nævnes, at FT 1880 for Dansk Vestindien findes på http://www.denjyskekirkebog.dk/Div/AO-Rebus.htm
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Bjarne Hagelquist

Tak Jens - det var også der jeg fandt det - og du har ret det kunne være store grunde, men iflg. div. bøger er/var det hovedgaden og det var ikke særlig store grunde så derfor undrer det mig med den mænge beboere og jeg kan desværre ikke finde noget matrikelkort - ved du om man kan det og hvis ja - hvordan ?
MVH/Bjarne

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Bjarne.

Jeg har set, at andre har beskæftiget sig med samme sag. Og der er en der mener, at det er selve hospitalet (Hospitalsgade). Der er flere indlæg på http://archiver.rootsweb.ancestry.com/th/read/CARIBBEAN/2001-05/0991355481
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Bjarne Hagelquist

Kære Jens,
tak for svaret og linket - ja, det er en mulighed, jeg vil se om jeg ikke kan finde nogle gamle matrikelkort, der sikkert kan løse mit problem !
Tak fordi du gav dig tid og god aften
MVH/Bjarne

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Bjarne.

Jeg kom også lige i tanke om en anden mulighed. Kan det have noget med Fort Christiansværn at gøre, da det også ligger ud til Hospitalsgaden.
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk