Har brug for hjælp, er ikke sikker på om jeg følger det rette spor.

Startet af Mari-Ann Herløv, 03 Jan 2013 - 19:42

Forrige emne - Næste emne

Mari-Ann Herløv

Hejsa..

På jagt efter min tipoldefar´s Søren Christiansen forældre – se også min tråd : http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,50415.0.html

Her er hvad jeg har indtil videre:
Min oldefar Laurs Christiansen bliver d. 14/10 1876 gift med Christiane Sørensen, datter af afg. husmd. Søren Christiansen (Due)
KB 1866-1886, Stouby, Bjerre, Vejle – opsl. 22, nederst.

Christiane er født 4/5-1849 (som nr. 3, i en børneflok på 7) KB 1838-1856, Vrigsted, Bjerre, Vejle –opsl 56.
Hendes forældre Søren Christiansen (34 år) og Sidsel Cathrine Nielsdatter (29 år), fik det første barn udenfor ægteskab, men bliver dog hurtigt gift (samme dag som barnedåben), d. 12/11-1845, KB 1839-1847, Stouby, Bjerre, Vejle –opsl. 144, nr. 9

Har fundet dem begge i FT1845, Stouby, Bjerre, Vejle før de bliver gift:
Søren Christiansen (opsl. 37, fam. 54) på DDD står der Fødested: H - måske her i Sognet ??
Men ak og ve...der findes to piger med samme navn:
1. Sidsel Cathrine Nielsdatter, 28 år(opsl. 13) på DDD står der Fødested: Arenborg S Ribe Amt
2. Sidsel Cathrine Nielsdatter, 29 år (opsl. 55, fam. 29) på DDD står der Fødested: Daugaard S Weile A

Jeg er sikker på det er nr. 1, Søren bliver gift med..Da jeg har fundet familien i Vrigsted:

Vejle, Bjerre, Vrigsted, Løyballe, et Huus, 51-F1, FT-1850, D2035
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Christiansen 42  Gift  Huusmand, Dagleier, Huusfader Hornstrup Sogn, Veile Amt (ikke Hornum/ Stouby?)
Sidsel Nielsdatter 34  Gift  hans Kone Arenborg Sogn, Ringkjøbing Amt (ikke Ribe?)
Maren Sørensen 5  Ugift  deres Børn Her i Sognet
Christiane Sørensen 1  Ugift  deres Børn Her i Sognet

Søren Christiansen (Due) dør d. 7/5-1857, KB 1857-1872,Vrigsted, Bjerre, Vejle - opsl. 127, nr. 5.

Søren alder undre mig, han er:
34 år, 1845
42 år, 1850
48 år, 1857
Så skulle han være født i 1811,1808 eller 1809? Da man jo siger +/- 1 år, kan jeg ikke finde ud af, hvad man skal gå efter..

Og hvilket sogn er han født i? Jeg har gået udfra at det var Stouby, men er nu i tvivl :-[
Og hvorfra kommer tilnavnet Due fra? Det optræder så vidt jeg har fundet kun ved hans død og ved oldemor Christiane's bryllup.

Er der nogen der kan hjælp mig med at komme videre...PLEASE :D
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Winnie Jepsen

Hej Mari-Ann

KB 1750-1814 for Vejle, Nørvang, Hornstrup opslag 304 allernederst var der en Søren i Bredballe, der blev døbt. Moderen hed Pedersdatter og muligvis Birte til fornavn. Hvad faren hed, kan jeg simpelthen ikke læse, så det er muligvis et fejlskud; men måske andre kan af- eller bekræfte sagen.

Winnie

Mari-Ann Herløv

Hej Winnie...

Den side og familie har jeg kigget på... Da jeg ville afdække mulighed for at, Tipoldefar kom fra Hornstrup...

Den familie du fandt er også her:
Vejle, Nørvang, Hornstrup, Bredballe Bye, 18, 54, FT-1801, B8427
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Bent Nielsen 34  Gift Mand Husmand uden jord 
Birthe Pedersdatter 27  Gift Hans kone   
Peder Bentsen 2  Ugift Deres søn   
Maren Jensdatter 14  Ugift Tjenestepige

Du har ganske ret den kirke bog er meget svær at tyde.. Men jeg læser faderen som Bent Nielsen og det passer desværre ikke ind i min slægt..

Jeg mener at, faderen til min tipoldefar skal hedde Christian til fornavn..

Men tak for din indsats. Hvis du kommer på andre ideer eller nye synvinkler, så skriv endlig igen.. ;)


Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Ole Dorch

Den Søren Christiansen som ses i ft 1850 Vrigsted, er konfirmeret i Stouby 1824 (kb 1823-1834 opsl. 104). Her er hans forældre noteret som værende Christian Sørensen og hustru Maren Lauridsdatter af Hyrup.

..men det er samtidigt noteret at han er født i Hornstrup 30 juli 1809!

I Hornstrup  1750-1814 opsl. 307 kan man læse at en Søren Christian døbes 3 august 1809 som uægte søn af Christian Sørensen fra Hyrup og .... Jørgensdatter fra "Fiskehusene" (måske Bredballe Fiskehuse da fadderne kommer derfra). Men han er dog født 30 juli 1809......

Man kan måske forestille sig at faderen har opdraget ham, sammen med en senere tilgiftet kone?

Det ser umiddelbart ud til at der er tale om din Søren, men der er dog et lille problem: 
Ved konfirmationen i Stouby kan også læses at han er vaccineret 11 juni 1810 (læser jeg).

...og den Søren som vies i Stouby 1845 har noteret en anden vaccinationsdato: nemlig 20 maj 1810 (læser jeg).
Så der er der lige noget som der skal ses på?

Jeg har desværre ikke lige kunne finde en anden brugbar Søren Christensen/Christiansen vacc. 20 maj 1810 lige i nabolaget?


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Karen Riberholdt

#4
Hej.
Har du prøvet at finde skifter efter de mulige forældre?
Du kan måske også finde ham i lægdsrullerne, og følge ham tilbage i tiden til det år, han bliver født; når han flytter til et nyt sogn, vil det blive noteret, hviltet sogn han kommer fra, og så må du have fat i lægsrullerne fra dette sogn. En dreng, der fødes ca 1808, blev skrevet i LR samme år, han bliver født, og formentlig stå der til han er 45 år, med mindre han p.g.a. sygdom el. ulykke bliver uegnet til militærtjeneste.
Der vil også stå i LR, hvor han er født.
God jagt.

Mvh Karen

Karen Riberholdt

Jeg glemte lige at skrive, at lægdsrullerne befinder sig på Rigsarkivet i selvbetjeningsmagasinerne, og hvis du bor alt for langt væk, kan du evt prøve at bede om hjælp til opslag her i forum.
Mvh Karen

Ole Dorch

Forældrene til den Søren Christiansen som fødes i Hornstrup, og som ses i ft 1850 Vrigsted kunne meget vel være disse 2 som ses her i ft 1801:

vejle, Nørvang, Hornstrup, Bredballe fiskerhuse, 8, 79, FT-1801, B8427
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jørgen Simonsen 56  Gift Mand Husmand med jord, skræder  
Mette Kirstine Knudsdatter 56  Gift Hans kone  
Bodil Marie Jørgensdatter 16  Ugift Deres barn  
Cidsel Jørgensdatter 12  Ugift Deres barn

vejle, Bjerre, Stouby, Hyrup, , 22, FT-1801, B8715
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Sørensen 35  Gift Husbonde Bonde og Gaardbeboer  
Maren Christiansdatter 42  Gift hans Kone  
Christian Sørensen 19  Ugift hendes Børn  
Karen Marie Sørensdatter 12  Ugift hendes Børn  
Inger Marie Sørensdatter 6  Ugift hendes Børn  
Bodil Sørensdatter 5  Ugift deres Datter


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Mari-Ann Herløv

-Tak til Karen,

Nej, jeg har ikke set i skifterne, da jeg er /var meget i tvivl om hvem forældrene er.. Og har ikke set efter dem døde.. (men den mulighed har jeg skrevet mig bag øret)..

Jeg tror, nu hellere jeg vil kaste mig over lægdsrullerne, da der åbenbart er to Søren Christiansen i Stouby sogn, konfirmeret 1822 og 24. (Dog er den ene født i Hornstrup sogn)..

Tak til Ole,

Sikke et stort stykke arbejde du har lavet..
Det er noget jeg vil/skal følge op på.. Men er dog stadig i tvivl om hvem, der er den rigtig Søren.

Den Søren, der ses i FT1850... Der kunne være skrevet forkert fødsels sogn.. Det er nemlig skrevet forkert ved den ældste datter Maren. Hun er født i Stouby sogn.. KB 1839-1847, opsl. 96.

Også er det du skriver om Vacc. datoen..
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Mari-Ann Herløv

HURRA HURRA

Endnu engang STORT TAK til Ole Dorch.... Jeg tror sørme du har fat i den rigtige familie..

Efter jeg havde skrevet sidst kiggede, jeg lige en ekstra gang på Maren Sørensdt. dåb..
Og set i bagspejlet, burde jeg nok ha' tjekket fadderene nærmere før end idag..(man bliver jo klogere - bedre til det her, for hver dag der går)...

Barnet blev frembåren af Bodil Christiansdatter af Hyrup...og hun er Sørens søster.

Vejle, Bjerre, Stouby, Hyrup Bye, Gaard, 29, FT-1834, C0529
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Sørensen 55  Gift  Gaardmand 
Maren Lauritsdatter 33  Gift  Hans Kone 
Bodel Christiansdatter 14  Ugift  deres Børn 
Søren Christiansen 11  Ugift  deres Børn  (der er nu sjovt at de har endnu en Søren)Maren Christiansdatter 8  Ugift  deres Børn 
Ole Peder Christiansen 5  Ugift  deres Børn 
Johannes Christiansen 2  Ugift  deres Børn

Ses også her:

Vejle, Bjerre, Stouby, Hyrup, en Gaard, 101, FT-1845, C0539
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jørgen Frederiksen 55  Gift  Gaardmand Barrith
Christiane Hendriksdatter 46  Gift  hans Kone Barrith
Hendrik Jørgensen 21  -  deres Børn Her i Sognet
Søren Jørgensen 17  -  deres Børn Her i Sognet
Bodil Christiansdatter 25  Ugift  Tjenestefolk Her i Sognet
Dorthe Pedersdatter 16  Ugift  Tjenestefolk Her i Sognet
Rasmus Thomsen 33  Ugift  Tjenestefolk Her i Sognet


Slog så hendes fødsel op.. KB 1815-1825, Stouby, opsl. 83..
Her står faderen som Christian Sørensen Due....

Og her falder det hele for alvor på plads.

Min Tipoldefar må have tage tilnavnet DUE efter sin far (hvor end 2xtip, så ellers har det fra?)
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Ole Dorch

Du skrev: "Min Tipoldefar må have tage tilnavnet DUE efter sin far (hvor end 2xtip, så ellers har det fra?)".

Din tipoldefars far Christian Sørensen har tilsyneladende fået tilnavnet Due efter sin stedfader Sørens Sørensen Due?

Denne ses død 7 sep. 1818 Stouby 1815-1825 opsl. 164 - 52 år gl.

Det første fundne barn af ham og Maren Christiansdatter er Bodil Sørensdatter født 1795 (Stouby 1790-1814 opsl. 39).

Christian Sørensen og søsteren Karen Marie Sørensdatter ses begge konfirmeret i Stouby - henholdsvist i 1797 (opsl. 51) og 1803 (opsl. 86). I begge tilfælde opgives deres fader at være salige Søren Smed.

Dette harmonerer jo også med teksten i ft 1801, hvor det kun er det sidste barn som er fælles barn dvs. "deres" datter.
Selvom Christian Sørensen er født før 1787 har jeg ikke lige kunnet finde ham i ft 1787 med sine forældre Søren Smed og Maren Christiansdatter?

Men stedfaderen Søren Sørensen Due må være ham her i 1787:

vejle, Hatting, Daugaard, Daugaard Sogn, Daugaard, 11, FT-1787, B8578
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Due 97  Gift Hosbonde Bonde og Gaardbeboer 
Inger Pedersdatter 56  Gift Madmoder   
Peder Sørensen 30  Ugift Børn af 2 ægteskab   
Søren Sørensen 21  Ugift Børn af 2 ægteskab   
Lars Larsen 19  Ugift Tieneste Dreng aflet uden ægteskab   
Ane Jensdatter 21  Ugift Tieneste Pige   
Jens Pedersen 64  - Mand almisse Lemmer 
Karen Sørensdatter 60  - Kone almisse Lemmer

...med tilhørende skifteuddrag:

155 Søren Due i Daugård. 10.2.1790, fol.420B.
E: Inger Pedersdatter. LV: Frederik Pedersen. B: Søren.

Som altid med slægtsforskning: når man få løst 1 problem - så får man mindst 2 nye:-)

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Mari-Ann Herløv

Hej igen Ole..

Du har sørme været flittig... Sikke meget du har fundet frem.

Citat fra: ole dorch Dato 04 Jan 2013 - 19:04
Det første fundne barn af ham og Maren Christiansdatter er Bodil Sørensdatter født 1795 (Stouby 1790-1814 opsl. 39).

Du fik jo ansporet den helt stor jagt, så den KB har jeg også kigget i. Fandt Bodil, men også Inger Marie. Hun står på opsl. 26 (F30)
Her er faderen også Søren Due. Så det hamonere ikke helt med FT 1801.

Citat fra: ole dorch Dato 04 Jan 2013 - 19:04
Christian Sørensen og søsteren Karen Marie Sørensdatter ses begge konfirmeret i Stouby - henholdsvist i 1797 (opsl. 51) og 1803 (opsl. 86). I begge tilfælde opgives deres fader at være salige Søren Smed.

Har du lagt mærke til at på opsl. 51 i 1797, står som nr. 3 hos pigerne: Ind. Søren Dues steddatter Maren.
Hvordan hænger det nu sammen? Hvis det er en halvsøster til Søren Sørensen Due, så er hun ikke med i den FT du har fundet?

Citat fra: ole dorch Dato 04 Jan 2013 - 19:04
Men stedfaderen Søren Sørensen Due må være ham her i 1787:

vejle, Hatting, Daugaard, Daugaard Sogn, Daugaard, 11, FT-1787, B8578
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Due 97  Gift Hosbonde Bonde og Gaardbeboer 
Inger Pedersdatter 56  Gift Madmoder   
Peder Sørensen 30  Ugift Børn af 2 ægteskab   
Søren Sørensen 21  Ugift Børn af 2 ægteskab   
Lars Larsen 19  Ugift Tieneste Dreng aflet uden ægteskab   
Ane Jensdatter 21  Ugift Tieneste Pige   
Jens Pedersen 64  - Mand almisse Lemmer 
Karen Sørensdatter 60  - Kone almisse Lemmer

...med tilhørende skifteuddrag:

155 Søren Due i Daugård. 10.2.1790, fol.420B.
E: Inger Pedersdatter. LV: Frederik Pedersen. B: Søren.

Som altid med slægtsforskning: når man få løst 1 problem - så får man mindst 2 nye:-)

Hvor har du fundet skiftet på Søren Due?
Og du har så evig ret ang. din sidste bemærkning..

Et stort tak, for alt det du har gravet frem  :) :D
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Ole Dorch

Du skrev: "Hvor har du fundet skiftet på Søren Due?".

Hos Brejl:
http://www.brejl.dk

Du skrev også: "Fandt Bodil, men også Inger Marie. Hun står på opsl. 26 (F30)
Her er faderen også Søren Due. Så det hamonere ikke helt med FT 1801".

Det er jo kun fint. Så må Søren Smed være død & vielsen med Søren Due være sket før 1793.

..og rigtigt (Stouby 1790-1814):

Opsl. 15: 13 maj 1792: Sørens Smed af Hyrup jordet - imellem 40 og 50 år gl.
Opsl. 16: 10 august 1792:  Ungkarl Søren Sørensen Due og enken Maren Christiansdatter af Hyrup copuleret.


Vedrørende "Søren Dues steddatter Maren konfirmeret 1797".
Der kan jo sagtens være flere børn af Søren Smeds ægteskab med Maren Christiansen og de kan være ude at tjene i 1801.

...men hvor er de alle i 1787?:-)



mvh.
Ole Fabricius Dorch

Mari-Ann Herløv

Hej Ole..


Jeg skrev også: "Fandt Bodil, men også Inger Marie. Hun står på opsl. 26 (F30)
Her er faderen også Søren Due. Så det hamonere ikke helt med FT 1801".

Det jeg mente var at, Inger Marie står som hendes barn og ikke deres...
Men lad nu det ligge..Det er nok en skrivefejl, det er jo set før.

Citat fra: ole dorch Dato 05 Jan 2013 - 13:07
Vedrørende "Søren Dues steddatter Maren konfirmeret 1797".
Der kan jo sagtens være flere børn af Søren Smeds ægteskab med Maren Christiansen og de kan være ude at tjene i 1801.

Du har nok ret igen.
Men det er sjovt at Christian og Maren er konfirmeret samme år og står på samme side men med hver deres far.. Dog lidt underligt at, Søren Due er stedfar for Maren og ikke Christian. Og ej heller for Bodil, der bliver konfirmeret meget senere..


Ang. skiftet på Søren Due, henviser du til: http://www.brejl.dk
Den side kendte jeg ikke, så mange tak for det...Men har du kigget det hele igennem eller hvad har du tastet i søgefeltet??

Hvis jeg taster Søren Due, kommer der ikke det samme frem.. Der også en Søren Due i Stenderup og andre !!

Citat fra: ole dorch Dato 05 Jan 2013 - 13:07
...men hvor er de alle i 1787?:-)

Jeg har tænkt på om familien kan komme fra et andet sogn og herred?
Har ikke rigtig fundet noget endnu..

Det være at jeg skal til at finde ud af noget med lægdsrullerne??

Siger dig et stort tak for alle de info du har fundet
;)
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Mari-Ann Herløv

Hejsa...

Dette er blot en opfølgning på denne sag, har siden sidst fuldet følgende:

Søren Smed hedder egentlig Søren Jørensen, Smed kommer til på et tidspunkt.
Har nok taget efter hans far, Jøren Sørensen Smed.

Har fundet følgende skifter:

http://www.lokalarkiverne.dk/zacho/stjernholm.htm
1358. Jørgen [Sørensen] Hjerrild og hustru Kirsten Jørgensdatter i Stouby 24-1-1790, s. 21 a. A: På hans side: BROR: Hans Sørensen, Hjerrild, HALVBROR: Mads Madsen, Stouby, HALVBROR: Mads Madsen, død, 2 B: Mads 14, Mette, HELSØSTER: Kirsten Sørensdatter, Staksrode, HALVSØSTER: Birthe Madsdatter, død, se lbnr. 4618, g. m. [Niels Christensen], Gammelby, død, se lbnr. 4553. 1 B: Ole Christian, Hyrup, HALVSØSTER: Maren Madsdatter, enke efter [Jørgen Sørensen Smed], Hyrup. 3 B: [Peder Jørgensen 40, Stouby, Anne Kirstine Jørgensdatter, Søren Jørgensen, Hyrup], osv...

4773. Søren Jørgensen [Smed] i Hyrup  5-6-1792, s. 23 a. E: Maren Christiansdatter [Hjerrild]. LV: Thomas [Therkildsen] Leret, Hyrup. B: Christian 11, Karen Marie 3. FM: FARBROR: Peder Jørgensen, Stouby. Se lbnr. 1426 & 4137

Christian, fødsel har jeg også fundet, KB 1752-1790, Stouby, Bjerre - opsl. 103, 23 sept. 1781.

Samme kirkebog:
Er hans søster, Karen Marie er på opsl. 124, nedest
Jeg tror at det er forældrene: Søren Smed og Maren Christiandatter's vielse jeg har fundet på opsl. 137, i 1781, 12. april.

Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Elinor Gravgaard Kristensen

Hej Ann

Holder du dig til den sidste Christian , så er han enkemand og 1 kone hed Bodil Lauridsen derfor datter Bodil . de blev gift 13/11 1819 Due er da 37 år og Maren 18 år ,

Hilsen Elinor

Mari-Ann Herløv

Hej Elinor.

Tak for du har givet dig tid til at, kigge lidt på min tråd/sag...

Siden jeg skrev i lørdags, har jeg også selv fundet vielsen mellem Christian Sørensen og Maren Laursdattter.. (som er på opsl. 131, Stouby, Bjerre,1815-1825)..

Efter at ha' læst det du skrev ang. kone nr. 1...
Har jeg ledt videre.. Du har ret, hun hed Bodild Laursdatter..
Fandt dette: Gmd. Christian Sørensens Hustru i Hyrup, døde d. 1. sept. 1819, begravet d. 5 sept.
26 år gl. (opsl. 171, samme KB)

Så fandt jeg dette under fødte mandkjøn:

Født 1. sept. 1819: Laurs Christensen / Gdmd. Christian Sørensen og afdøde Hustru Bodild Laursdatter fra Hyrup. Døbt 5. sept. / Fremb. af Gdmd. Rasmus Nielsens Hustru Johane Sørensdat. i Grund. Fader Rasmus Nielsen I Hyrup, Peder Arenkilde i Roe Mólle, Huusmd Therkild Thomasen i Hornum?, Hans Jensens karl Rasmus Laursen i Belle, Laurs Rasmussens (datter?) Marie Kirstine i Stouby.

Altså moderen døde samme dag og blev begravet på dåbsdagen..

Mon ikke Maren, som Christian så blev gift med er lillesøster til Bodild (kone nr. 1)..

Næste udfordring... Hvornår og hvor blev Christian gift med Bodild??
Jeg har kigget side op og side ned.. Kan ikke finde dem... :(

Set i KB Stouby, Bjerre 1790-1814 og samme sogn 1815-1825


Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv