Hvad blev der af Veronica Ehrenreich, født 1845 i Rørbæk præstegård?

Startet af Martin Bang Dahl, 30 Dec 2010 - 14:59

Forrige emne - Næste emne

Martin Bang Dahl

Hej

Jeg har brug for hjælp til at finde ud af hvad der blev af Veronica Teodora Elsine Marie Ehrenreich, født d. 2/6 1845 i Rørbæk præstegård, Ålborg amt.
Hun var datter af sognepræst Vilhelm August Ehrenreich (født 1810 i Radsted sogn, Maribo, og død d. 11/11 1849 i Rørbæk) og 2. hustru Ursula Engelke Staal (født 1815 i Ringsted Kloster - død i oktober 1873 ifølge V. Richter: 100 års dødsfald).
I folketællingen 1850 bor Ursula som enke i præstegården med sin 5-årige datter og sin 10-årige steddatter (Hanne Marie Ehrenreich, født 1840 i Næstved - død 1863 i Bandholm, Østofte sogn).
Efter 1850 ved jeg ikke hvad der bliver af Ursula og datteren Veronica. Jeg kan ikke finde dem i folketællingerne. Steddatteren dukker op i Bandholm, Østofte sogn, Maribo amt, som gift med jernstøber Lars Bojen Poulsen, men der er ingen spor af (sted)moderen og søsteren, der ikke optræder som faddere ved Hanne Maries eneste barns dåb i 1863.
Vilhelm August Ehrenreich var først institutbestyrer i Næstved før han ca. 1844 blev sognepræst i Rørbæk sogn, Ålborg amt. Han var 1. gang gift med Hanne Marie Staal, (1813-1842) (Ursulas søster), datter af forpagter, senere ejer af Aunø Jacob Staal og hustru Marie Lassen.
Jeg håber der er nogen, der kan hjælpe mig videre.

Mvh
Martin B. Dahl
Roskilde

Hans Poulsen



Hej Martin

Dette er ene og alene dit eget udgangspunkt bare på en lidt anden måde - taget fra DDD.

Hun gemmer sig godt, den Veronica, men giv ikke op.

Der er altid en derude, der kan slå ned på rette person:

Samtlige personer i husstanden

Aalborg, Gislum, Rørbæk, Rørbæk Sogn og Bye, Præstegaarden, 1, FT-1850, D2525

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ursula Ehrenreich født Haue 34  Enke  Enke efter Pastor Ehrenreich Ringkloster i Sjælland Sorøe Amt
Veronica Theodore Elsine Marie Ehrenreich 5    hendes Datter i Sognet
Hanne Marie Ehrenreich 10    Stifdatter i Søsters Sted Nestved Sorøe Amt i Sjælland

Ane Marie Jakobine Tærkelesen 28  Ugift  Huusjomfrue Bælum Sogn Aalborg Amt.
Niels Christensen 34  Ugift  Tjenestefolk Stenild S Aalborg Amt
Christen Sørensen 39  Gift  Tjenestefolk Hvilsom S Viborg Amt
Maren Kirstine Jensd 21  Ugift  Tjenestefolk Ravnkilde Aalborg Amt
Margrethe Hansdatter 16  Ugift  Tjenestefolk Simested S Viborg Amt
 
Venlig hilsen og godt nytår
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Hej igen, Martin

Kolera-epidemien 1853 i min hjemby Aalborg krævede små to tusinde dødsfald.

Prøv at løbe kirkebøgerne igennem for Vor Frue Kirke sogn og Budolfi sogn.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Thestrup-Bjørn

Hej Martin!

Lige nu kan jeg ikke hjælpe med Ursula og Veronica
- men du har vist lavet en trykfejl m.h.t. jernstøberen gift med frk. Ehrenreich.

Her er vist det rigtige:

jernstøber Christian Brojen Poulsen 1825(*maj)-1915(†mar) – (søn af jernstøber Lars Poulsen!!)
1h Hanne Marie Ehrenreich 1840-1863
2h. Marie Andrea Jacobine Rabbe 1846(*kbh)-1887
b. Knud 1869

fundet her: http://www.hensch.dk/pdf/Bandholm%20sogn.pdf


Gad vide, om frk. Rabbe egentlig skal være frk. Rabe ??
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

Her er enkefru Ursula og Veronica:


København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, St A:Wester, Gothersgaden 28,forhus, 3sal, FT-1855, C5592
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Adolph L.Bauer 42  Enkemand ??  Kbh
Luis Adolph 10  Ugift Faders søn  Hamburg
Ursula Ehrenreich 38  Enke ??  Rørbek
Veronica 10  Ugift Hendes datter  Rørbek
Carl Rydberg 34  Gift Porcelains?  Kbh
Hanne Sophie 23  Gift Hans kone  Kbh
Carl 2  Ugift Deres søn  Kbh
Otto Ditmar 15  Ugift Lærling  Kbh
 
--------------------------------------------------------------------------------
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Hans Poulsen



Hej Thestrup-Bjørn

Smart at tage også ft. 1855 - jeg prøvede mig bare frem med ft. 1885, og da er de to ikke i København.

Venlig hilsen og godt nytår
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Martin Bang Dahl

Tusind tak jeres hjælp og bidrag!

Thestrup-Bjørn har (endnu engang) været skarp og fundet Ursula & Veronica i 1855 i København. Også tak for rettelsen af Hanne Maries ægtefælde - sådan kan det gå når det lidt for stærkt med at få det hele med.
Jeg har fundet Hanne Marie som plejebarn i FT-1860 på AO hos en farbror, Carl Ehrenreich, der var sognepræst i Våbensted. Det må være forklaringen på at hun finder en ægtefælde på Lolland.
Så mangler arbejdet med at finde Ursula og Veronica EFTER 1855!

mvh
Martin Dahl