Johan Georg Løscke i Sverige

Startet af Anni Henningsen, 27 Dec 2010 - 16:18

Forrige emne - Næste emne

Anni Henningsen

Mon nogen kan hjælpe med opslag i Sverige.
Det gælder min oldefar Johan Georg Løscke/Løsche født i København den 15/2 1848 gift i Holmens kirke 10/1 1888 med Emilie Otilia Poulsen.

Omkring 1900 er han registreret som modtager af fattighjælp og rejst til Sverige.

Det er alt hvad jeg ved, men måske kan han findes i en folketælling ?

Med Venlig hilsen

Anni Henningsen

Eva Morfiadakis


I Sv. gjordes en FT 1900. Jag har gjort en slagning på Lösche/Löschke men fann inte namnet. Inte heller finns namnet i FT 1910, men den är ännu inte regbistrerad.
I Sverige har det precis kommit ut en ny CD med döda från 1901-2009. Jag har inte CD:n tyvärr.

Jag fann Johan Georg Löschke i FT 1880 med familj. I politiets registerblade finns sonen Georg Oscar Emil:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1700652&limitstart=0

Sonen verkar komma från Sverige vid två tillfällen. Det finns en grav i Sverige med två personer som heter Löschke, antagligen man och hustru. Alfred Löschke var född 1902. Kanske kan någon med tillgång till de rätta källorna få fram vem som var Alfred Löschkes far.

http://www.svenskagravar.se/index.php/sok_resultat?mode=norm&DISTRIKT=&FOR_NAMN=&EFTER_NAMN=l%C3%B6schke&FODELSE_DATUM=&DODS_DATUM=&ORDER_BY=Fornamn&ORDER_DIRECTION=ASCENDING

Hälsningar
Eva
Eva M

Anni Henningsen

Hej Eva

Tak for dit forsøg
Måske nogen har CD med døde i Sverige og vil forsøge at finde ham og evt hans kone.
Sønnen Georg Oscar vente tilbage til danmark i 1922. Alfred Løschke kender jeg ikke, men måske er det en bror ??

Venlig hilsen og tak Anni Henningsen

Eva Morfiadakis

#3
Landsarkivets løbenr.: L   7180

Valdemar Johan August Løsche
smed

Født: 10-01-1888     Fødested: København  

Død:  19-08-1908     Adresse ved død:   Kapelvej   11, 4

Ingen ægtefælle registreret.

från fogsgaard.

Johan Georg L. hade en son med ovanstående namn, född ca. 1878. Det kan vara en felskrivning hos Fogsgaard. Jag försökte finna  dödsfallet i Hellig Kors men fann den inte.

Jag tittade på adressen Kapellvej 11, 4 i FT 1906 (opslag 30) Personen bodde där inte men på 4:e sal bodde en familj Barrett som är dansk men som är inflyttad från Malmö 1905. Ett av barnen är född i Malmö. Det kan finnas en koppling mellan dem.

Är du säker på att Johan Georg L. stannade i Sverige? Jag tänkte att skiftet efter sonen (om det är sonen) kanske kunde ge information om var hans föräldrar bodde 1908.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

"født 13/4 1879 i Skt. Stefan sogn"

Denna kommentar stod på sonen i FT 1880. Har inte kontrollerat i födelseboken.

Kanske är det ändå så att personen som finns på fogsgaard är en helt annan person.  Kan det vara så att den första sonen har dött och att en son 10 år senare har fått samma namn? Jag vet inte hur vanligt det är i Danmark men i Sverige har jag träffat på det flera gånger, bl a i min egen släkt.
Lösche känns som ett relativt ovanligt efternamn.

Eva m
Eva M

Anni Henningsen

Hej Eva
Tak for din store interesse for min oldefar.

Det er rigtigt de fik en søn der hed Valdemar Johan August Løscke i 1879, han døde i 1882. Den næste søn fik hans navn, han er født 10 januar 1888 og død 19 august 1908 på Kapelvej, jeg har ikke fundet hans død i kirkebøgerne endnu, kun hvad Fogsgaard skriver.
I en folketælling fra 1901 i Thorsgade 52 på tillægslisten (opslag 148)har jeg nu fundet Johan Georg Løscke som fraværende: Fattighjælp, hvidgarversvend, opholdssted Kjefling, Sverig ? jeg ved ikke om jeg læser det rigtigt. Jeg undre mig også over at 2 af deres børn Valdemar og Ella tilsyneladende bor alene på adressen sammen med en husholderske (opslag 146)
Hvad er der sket med moderen Emilie Othilia Poulsen?, jeg går ud fra hun er død, men hende er det heller ikke lykkedes mig at finde i kirkebøgerne. Ella bliver i 1905 sat i pleje hos en familie i Hedehusene.'
Den ældste søn Georg Oskar Emil Løscke (født 31 marts 1876) har jeg fundet i Politiets søgeblade fundet at han den 21 oktober 1922 er registret på Solitudevej 42 (kommet fra Sverige), så han må have været med sin far derovre.
Som du kan se er der mange uafklarede spørgsmål i den familie

Med venlig hilsen
Anni Henningsen

Eva Morfiadakis

#6
Nu har vi en ort i Sverige: Kävlinge som ligger utanför Lund. I Kävlinge fanns det en läderfabrik/skofabrik så orten passar till hans yrke. Jag ska se om jag kan finna honom.

Jag letade efter sonen som dog 1908 i Helligkors och Brorsons men fann honom inte. Han kan ju ha dött på ett hospital. Jag tittade i Skt Johannes där jag tror Blegdams hospitalet finns, men fann honom inte.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#7
Hej!

Tyvärr finns inte inflyttnings/utflyttningsböckerna för Kävlinge på nätet mer än till 1894. Jag har tittat i dödboken fram till 1930. Det finns ingen avliden Johan Georg R. fram till 1930.

Eva M
Eva M

Anni Henningsen

Tusind tak Eva

Du har gjort et stort arbejde,men øv- ??? :-[ de er stadig væk.
Jeg har ligeledes ledt i diverse kirkebøger uden held til nu.
men en dag----så måske finder jeg hvad jeg søger.

Endnu en gang tak Eva for dit forsøg

Venlig hilsen Anni Henningsen

John Nielsen

#9
Hej Anni

Ella er også nævnt i Registerbladene, men det har du muligvis fundet ?
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1821664&limitstart=0

Hilsen John Nielsen

Eva Morfiadakis

#10
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1700659&limitstart=70

Här är Johan Georg. Tittade på FT 1901, Thorsgade 52. Johan Georg står som gift fortfarande. Hushållerskan Anna Marie Henriette Zimmerman f. i Viborg Amt (jag kan inte läsa sognen) blir tydligen gift med honom senare.

EvaM
Eva M

Eva Morfiadakis

Första hustrun dog den 25/7 1901 på Alm.hospital, opslag 200 (1891-1903).

Eva
Eva M

Anni Henningsen

Svar til John:
Ja tak, den havde jeg, men det er da hun er blevet voksen og kommer tilbage til København,
hun har været tilsynspige hos en familie i Hedehusene fra 1906,

Anni Henningsen

Svar til Eva:

Tusind tak Eva, Emilies død havde jeg aldrig fundet der, I mit hoved er De gamles By, kun plejehjem for gamle mennesker, jeg har aldrig tænkt på det som et hospital.

Jeg tror Johan Georgs registerblad er kommet på for nylig, da jeg ledte efter familien for et stykke tid siden fandt jeg det ikke. Han kan så kun have været i Sverige i kort tid, desværre kan jeg ikke læse hvor han flytter hen i 1904

Endnu en gang tak (du har gjort mit liv lidt lettere)

Anni Henningsen

Eva Morfiadakis


Jag tycker det står Farup Sogn. Men borde det då inte också ha stått "udtrukket" om han flyttade från København?

Eva M
Eva M

John Nielsen

Hej Anni

Jeg får det til Turup sogn (Båg herred, Odense amt).

Hilsen John Nielsen

Anni Henningsen

Tak til jer begge
Jeg har kikket på både Farup i Ribe sogn og Turup i Odensen uden større held. Desværre
Men jeg leder videre

Hilssen Anni Henningsen