Hjælp, jeg kan ikke finde rundt i denne familie fra blovstrød udgangspumkt 1876

Startet af Ulla Rasmussen, 10 Jan 2013 - 20:30

Forrige emne - Næste emne

Ulla Rasmussen

Hej



HJÆLP HJÆLP

Når jeg kigge i William Emil olsen dåb (Frederiksborg,blovstrød 1851-1878, opslag 65)
der hedder hans forældre Rasmus Olsen og Marie Larsem

ved konfirmationen (frederiksborg, blovstrød 1888-1891, opslag 3)
hedder forældrene stadig Rasmus Olsen og Marie Larsen.

ved hans død (København, Apostelkirken. 1925-1940, opslag 120, nr 43)
hedder hans forældre stadig Rasmus Olsen og Marie Larsen)


Så langt så godt og nu starter forvirringen ( for mig)

Ved Rasmus olsen bryllup (hvis det er den rigtige) (frederikborg, birkerød 1862-1875, opslg 300)
hedder kvinden Jensine Marie Truelsen

Jensine Marie Truelsen dåb (København, Søllerød 1849-1864, opslag 116)
hedder hendes forældre Jim eller Tim Truelsen og Efrosine Caroline Steinlein.


Jeg og nogle af jer har været inde påat de to Marie var en og samme. Det ville jeg ha´ troet hvis Marie Truelsens fra havde heddet Lars, men han hedder ikke noget det nærmere sig.

Ved Rasmus Olsen død (Frederiksborg, Blovstrød 1905-1919, opslag 206) Hedder hustruen Jensine Marie Truelsen
Hvorfor nu lige det?
Rasmus forældre hedder Ole Rasmussen og Karen Johansen, det passer.

Så tænkte jeg nåååå Marie Larsen er død tidligt, men den holder heller ikke.



Håber og ber til, at der er en der gider at bruge tid, på der her virvar


Hilsen Ulla

Med stor tak og glæde :) Hilsen Ulla

Christian Grøndberg


frederiksborg, Lynge-Kronborg, Blovstrød, Usserød By, Overdamshus, 8, FT-1890, C5945
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:

Rasmus Olsen   36    Gift   Husfader   Daglejer   Karlebo Sogn Frederiksborg Amt
Marie Jensine Olsen   38    Gift   Husmoder      Søllerød Sogn Københavns Amt
Villiam Emil Olsen   13    Ugift   Barn      Blovstrød Sogn Frederiksborg Amt
Inger Christine Jensine Olsen   11    Ugift   Barn      Blovstrød Sogn Frederiksborg Amt
Oluf Peter Olsen   9    Ugift   Barn      Birkerød Sogn Frederiksborg Amt
Christian Vilhelm Olsen   2    Ugift   Barn      Blovstrød Sogn Frederiksborg Amt
Karen Nielsine Larsen   26    Ugift   Tyende      Birkerød Sogn Frederiksborg Amt
Oluf Niels Peter Nielsen   2    Ugift   Barn      Blovstrød Sogn Frederiksborg Amt



frederiksborg, Lynge-Kronborg, Blovstrød, Kjettinge By, Et Hus, 115, FT-1880, C6201
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:

Ane Margrethe f. Petersen   56    Enke   Husmands Enke      Birkerød Sogn
Rasmus Olsen   26    Gift   Indsidder, Arbejder i Skov      Karlebo Sogn
Marie f. Jensen
   28    Gift   Husmoder      Søllerød Sogn
Vilum Olsen   3    Ugift   Barn      Blovstrød Sogn
Inger Olsen   1    Ugift   Barn      Blovstrød Sogn


Ved barnet Viliams dåb kaldes moderen Marie Larsen.

Ved barnet Inger Christine Jensine Olsens dåb (samme KB som Viliam, opslag 135) kaldes moderen Marie Olsen.

Ved barnet Peter Oluf Olsens dåb (Birkerød, 1875-1889, opslag 41) kaldes moderen Marie Jensine Truelsen.

Ved barnet Christian Vilhelm DXXXXX Olsens dåb (Blovstrød, 1879-1891, opslag 35) kaldes moderen Marie Jensine Truelsen.

Mon ikke det er korrekt, at dine ane i hvert fald hed Marie Jensine. Om hun blev døbt Olsen, Jensen, Larsen eller Truelsen er så spørgsmålet. Jeg tror, at du har den rette ane i Truelsen.


Med venlig hilsen
Christian

Hans Poulsen



Hej Ula

"..nogle af jer har været inde på at de to Marie var en og samme..".

- Hvor har de indlæg været?

- Er der en gammel tråd at henvise til, så andre ikke sidder og finder data, der allerede er kendt.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ulla Rasmussen

Hej

Under tydning, lavede jeg et oplæg, om tydning af fadder ved William emil (barnet)

Jeg lavede engan i det gamle forum et oplæg, men kan ikke huske hvornår. sorry


Det undre mig hvis hun skal være den samme, da truelsen far ikke hedder noget der nærmere sig Larsen, som hun står som 3 steder, sidste gang ved Willians død
Med stor tak og glæde :) Hilsen Ulla

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ulla Rasmussen

Hej

Jo det er rigtig, det er den tråd. Tak for du fandt den.

Desværre gøre de gamle indslag mig ikke klogere på Marie Larsen og hvem hun er ?

hilsen Ulla

Med stor tak og glæde :) Hilsen Ulla

Ole Dorch

Du skrev: "Jensine Marie Truelsen dåb (København, Søllerød 1849-1864, opslag 116)
hedder hendes forældre Jim eller Tim Truelsen og Efrosine Caroline Steinlein.".

Prøv lige at se igen:- )
Der står i kb-opslaget at faderen hedder Jens Truelsen og moderen Efrodsine ........osv.


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Ulla Rasmussen

Hej Ole


jeg har svært ved at se, at der står jens, men det tror jeg på når du siger det, d du nok er bedre til at tyde de bogstaver.

Så godt så langt, at han hedder jens, men det gør det jo ikke nemmere at Williams mor hed Marie Larsen,
da faderen ikke hedder noget der nærmere sig.


Tak for at du hjalp med navnet


hilsen Ulla
Med stor tak og glæde :) Hilsen Ulla

Ole Dorch

Du skrev: "jeg har svært ved at se, at der står jens, ".

Prøv at se i samme opslag under dåben (højere oppe) af Stine Marie Johansen. En af hendes faddere er "Jens Andersen". Her er Jens skrevet på samme måde.

Det samme ses under dåben af "Marie Elisabeth Nielsen". der er der en fadder ved navn "Jens Jørgensen".

..der er sikkert mange andre eks i samme kb:-)


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Christian Grøndberg

#9
Citat fra: Ulla Rasmussen Dato 11 Jan 2013 - 22:24
Desværre gøre de gamle indslag mig ikke klogere på Marie Larsen og hvem hun er ?

Måske er navnet ved konfirmationen kopieret direkte fra dåben. Hvem ved? Det kan også være, at Villiam har en attest, hvor moderens fejlagtige navn fra hans dåb er påført? Hvem ved? (Han ved vel hvad hans moder hed - ja, hun hed Marie Jensine Olsen i hans levetid - eller sikkert bare Marie).

Det lyder som om, at du ikke stoler på de folketællinger i 1880 og 1890, hvor Villiam også optræder? Her ses begge forældre samt søskende.

Dvs. du har moderens navn før Villiams dåb (ved vielsen): Marie Jensine Truelsen. Du har en efterfølgende FT, hvor moderen hedder Marie Jensine, hvor også Villiam Emil optræder. Du har Villiams søskendes dåb, hvor moderen kaldes Marie Jensine Truelsen.

Der er ikke andre "Rasmus Olsen og hustru Marie Jensine" som får en "Villiam Emil" i Blovstrød i perioden.

Med venlig hilsen
Christian

Christian Grøndberg


Ulla Rasmussen

Hej.


Jeg svare lige nu og vender tilbage med william vielse og så videre.


Det er ikke fordi jeg ikke tror på FT, men det skulle da være mærkeligt at ved hans begravelse, at hun kun hedder Marie larsen og Jensine e r helt røget ud.

Det er ikke for at være besværlig, men jeg vil bare være helt sikker, at det er den rigtige jeg følger.


Er der et sted, hvor man kan fremskaffe så gamle dåbsattester?

Er der andre slags arkivalier jeg kunne kigge i, som kunne komme mysteriet nærmere.


Hilsen ulla
Med stor tak og glæde :) Hilsen Ulla