forståelse af FT 1880 Svendborg/Stoense tidligere tråd FT 1870

Startet af carl simonsen, 08 Jan 2013 - 14:00

Forrige emne - Næste emne

carl simonsen

Hej

I går hjalp i mig med Mads Hansen & og hans 2 hustruer Ane Jacobsdatter & Anne Andersdatter.
Har fundet Mads Hansen død i 1871 d 29 marts.
Med ANNE ANDERSDATTER  får han bl.andet en datter Anine Jensine Hansen og det er her jeg beder om hjælp,idet det ser ud til at Mads får endnu en kone,i FT 1870 står en Anne Christensen 45 år og gift.
Da jeg har fundet Mads død leder jeg efter denne Anne Christensen og  i min søgen i FT 1880 Stoense opslag 34 under nr 8, gård finder jeg Anine Jensine Hansen hvad betyder det der står ? for Mads nye "kone" kan jeg ikke finde.
en lang smøre men bedre kan jeg ikke gøre det

vh

CS

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Carl.

Hun er midlertidigt fraværende fra sognet. Jeg læser:

Stoense Gaard No 8
Personens fulde Navn: Anine Jensine Hansen
Kjønnet: K
Alder: 13
Ægteskabelig Stilling: U
Trosbekjendelse: Lutheran
Fødested: her i Sognet
Stilling i Familien: Husmoderens Datter
Midlertidigt Opholdssted: Bøstrub
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

carl simonsen

Hej Jens

Tak for dit svar.
Men netop den bemærkning
"Husmoderens datter" ? hvem er denne Husmoder, hvordan kan man finde hende,prøvede opslaget før,men her var ingen hjælp og hente.

vh

CS

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Carl.

Du finder Stoense, Gaard No 8 på opslag 32. Husmoderen hedder Ane Andersdatter.
Hun er enke, 55 år, født i Snøde, Gårdejerske.
Hun har to børn mere: Lars Peder Hansen, 19 og Laurine Hansen, 31
samt en plejedatter Bertha Marie Nielsen, 6
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

carl simonsen

Hej Jens

Mange tak for info,af en eller anden grund,har jeg overset opslag 32 fordi jeg har ledt efter en Anne Christensen som står under Mads i FT 1870.
Men det du henviser til,glæder mig for nu kan jeg gå i gang med at finde Anne Anders(datter)en død.
Som et koriosum fandt jeg,nedenunder Anne en anden del af slægten,nemlig Frederik Pedersen,man har jo også lov til at være lidt heldig.
Hav en rigtig god dag

vh

CS  ;-)

Peter Bøjesen Jensen

Hej Carl

Mads Hansen død 29-3-1870 (ikke 1871, som du skriver i dit 1. indlæg) 56 år gammel

skiftet finder du her:
Mads Hansen gmd i Stoense      1 Apr 1870   pg 67 363 392
2WIFE:   Ane Andersen  or Ane Christensen
CH:   myndige & umyndige
1WIFE:   
CH:   myndige
[Langeland Herred skiftpr; Book 2 1865-72; FHL film 402007]

At Anne i FT 1870 kaldes for Christensen kunne måske skyldes, at hendes far hed Christensen.
Anne Christensen og Anne Andersdatter tror jeg må være samme person.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

carl simonsen

Hej Peter

Tak for svaret.
Du har helt ret,det var i 1870,var en sjuskefejl,har ham liggende  Svendborg/Stoense KB 252 nr 2 og her står klart 1870.
Omkring Ane Andersdatter,kunne det godt tyde på du har ret,for hun lever i bedste velgående frem til13 febnruar 1913 i Stoense,men alligevel mærkeligt man skriver sådan den ene gang og ikke den anden gang.

vh

CS 

Peter Bøjesen Jensen

At der bliver skrevet forskelligt. Kan jo skyldes, at det var forskellige tællingskommisærer.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

carl simonsen

Hej Peter.
Måske du har ret,ihvertfald,er tingene nu på plads,tak for din hjælpsomhed,vore veje har tidliger krydset hinanden.

vh

CS