Efterslægtsrapport i MacStamtræ?

Startet af Kurt Pagels, 06 Feb 2013 - 16:37

Forrige emne - Næste emne

Kurt Pagels

Hej, jeg kan godt lide Anetavlerapporten i MacStamtræ, men kan ikke en tilsvarende i programmet til en egentlig Efterslægtsrapport?
I Anetavlerapporten medtager programmet noter og diverse oplysninger om hver person, det samme kunne jeg tænke mig hvis jeg vil se en rapport om efterslægten.
Ved ikke om jeg udtrykker mig klart, men jeg vil gerne have samme setup i rapporten, hvad enten jeg vil vise aner eller efterslægten.
Slægtskabsrapporten i programmet er bygget helt anderledes op.
Har jeg overset noget? Har I tips til hvordan jeg få mit ønske opfyldt?
Venlig hilsen Kurt

Carsten R. Nielsen

Sådan én findes desværre ikke – men skriv endelig til udviklerne og foreslå, at de laver én (http://www.syniumsoftware.com/support/). Rapport-delen af MacFamilyTree har altid været programmets svageste del, men det er trods alt blevet bedre i de seneste år (bl.a. med anetavlerapporten, som du nævner).

Selv ville jeg ikke have brug for en sådan efterslægtsrapport. Jeg bruger i stedet efterslægtstavlen, "Stamtræet" som den kaldes (i visninger-fanen), hvor jeg så har slået noter til (og fjernet farverne). Det er langt mere overskueligt, synes jeg, end en ren tekstbaseret fremstilling.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Kurt Pagels

Det var meget smart Carsten.
Har lige efterprøvet det.
Men måske skulle der rettes en henvendelse til udviklerne om mit ønske, fordi nogle gange kan det været godt med en mere tekstbaseret version.
Hvordan er det med at konvertere gedcom til andre programmer som har bedre rapport, kommer alt med i en sådan overførsel?
Hilsen Kurt

Carsten R. Nielsen

CitatMen måske skulle der rettes en henvendelse til udviklerne om mit ønske, fordi nogle gange kan det været godt med en mere tekstbaseret version.

Det synes jeg helt bestemt, at du skal gøre. Kom meget gerne med en tilbagemelding her, når de har svaret dig.

Rapport-delen af MacFamilyTree har som nævnt aldrig været helt god. Jeg tror det skyldes, at programmet ikke rigtigt retter sig mod noget så "gammeldags" som papir; altså at man kan printe rapporter på A4-papir (det gør f.eks. Reunion meget bedre). Til gengæld er programmet utroligt godt mht. alt, hvad man ser på skærmen: diagrammer, oversigter og det webgenererede indhold. At der i de senere år trods alt er blevet gjort mere ved de tekstbaserede rapporter, tyder dog på, tror jeg, at mange brugere har et ønske om dette også.

CitatHvordan er det med at konvertere gedcom til andre programmer som har bedre rapport, kommer alt med i en sådan overførsel?

Jeg har mest erfaring med at importere GEDCOM-filer til MacFamilyTree, så her kan andre sikkert bedre svare. Det burde dog ikke være noget problem, selv om du nok kan risikere at skulle rette et par ting til, men det afhænger jo også af programmet, som du overfører til, om det har en god GEDCOM-import.

Hvis det er Reunion, som du tænker på (Reunion har en sådan tekstbaseret efterslægtstavle), er det desværre ikke muligt at afprøve det med deres demoversion, idet Reunions demo ikke tillader import. Men du kan i demoen se, hvordan rapporten ser ud.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Kurt Pagels

De er hurtige til at give tilbagemelding, her er svaret fra dem:

"We have added your suggestion to our list of requested features. However, it is not yet clear if, when and how such a report is going to be implemented."

Så nu er der kun at håbe der kommer med i fremtiden, det vil være helt perfekt.

Hilsen Kurt