en dansk "kartoffeltysker" i Frederiksnåde,Vorbasse

Startet af jette thorninger, 06 Jan 2013 - 20:02

Forrige emne - Næste emne

jette thorninger

Jeg søger oplysninger og facts om Mads Paulsen og Anne Cathrine Chrestensdatter,som slog sig ned i kolonien Frederiksnåde ved Vorbasse omkr. 1765.
Han dør 27/6-1826 - 104år - aftægtsmand i Frederiksnåde(AO55-Vorbasse 1821-29).
Hun dør 5/5-1817-70år (AO51 Vorbasse 1813-17).
De får 10 børn,som jeg har alle data om.
Jeg har læst rigtig mange bøger om emnet,og fandt i en af dem,at Mads skulle være fra Mølholm.
Jeg er meget i tvivl om hans alder på 104 passer,da der er flere oplysninger i FT,der siger noget andet.
Derfor håber jeg i et skifte at kunne finde noget  mere,men når man er under disse hedekolonier,hvor skal man så lede.
Jeg mangler også deres vielse og hendes fødselsdata.
Alle oplysninger har interesse-på forhånd tak.
V.h.Jette Thorninger

Else Skovbo Jensen

Hej
Der findes skifteprotokol for Randbøl hedes kolonier på landsarkivet i Viborg. Jeg kan bare ikke finde det på Daisy lige nu. Men Brejl har en oversigt over skifterne. Desværre kan jeg ikke finde hverken Mads eller Anna Cathr. Det ser ud til, at skifteprotokollen ikke er ført hvert år. Her har du linket til Brejl
http://www.brejl.dk/torrild.htm#rand


med venlig hilsen
Else

jette thorninger

Hej Else.
Mange tak for svar,men der findes åbenbart intet skifte for nogen af de 2 personer. Det nærmeste jeg kommer er, at en datter Johanne Margrethe Madsdatter bliver enke i 1824 efter Peder Mortensen (nr.865)-det vil jeg undersøge nærmere.

En anden mulighed kunne måske være et fæstebrev - hvad tror du?
Der må da være skrevet noget ned et sted om at få denne type jord.
V.h.Jette

Else Skovbo Jensen

Hej Jette

http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=2
finder du en scanning af selve skifteprotokollen, som Brejl har lavet registret til.
Du kan jo evt. spørge Arne Feldborg, der står for Hammerum-herred siden, om han har kendskab til fæsteprotokoller.


med venlig hilsen
Else

jette thorninger

Mange tak Else,det vil jeg prøve.
V.h.Jette