1856-1865 Nykøbing Mors, opslag 194

Startet af Bodil Kristiansen, 04 Jan 2013 - 17:33

Forrige emne - Næste emne

Bodil Kristiansen

Er der hjælp at få til tydning af noget tekst

1856-1865 Nykøbing Mors, opslag 194, nr 10 - Kan ikke læse det som står under begravelses dato - samt under stand og håndtering. Kan dog læse XXXX  bagersvend i Nykøbing- gift xxxxx xxxx. Har hængt sig i aresten


Hvor ser man hvorfor han sidder i arresten i Nykøbing.?
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Hans Chr. Baagøe

Hej

Du finder ham her: http://www.wadschier.dk/kilder/vis_side.php?nr=134&Kilde_id=2142&zoom=0.5

Jeg har dog endnu ikke fundet ud af, hvorfor han tilbragte 4 år i Viborg Tugthus. I den tid har dog nok ikke været sammen med hustruen.

Teksten du mangler:
Almisselem, Bagersvend i
Nykøbing - gift, har været
tidligere i Tugthuset.

Det fik mig til at tage et kig på Wadschiers hjemmeide. Måske er der mere godt på den siden om Terkel?

De 4 år har tilsyneladende ikke hjulpet nok på ham, siden han skulle i Nykøbing arrest, så måske har en ny tur til Viborg eller København truet i horisonten?

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Hans Chr. Baagøe

Hej

Her lidt mere:

Selv om der står tugthus i dødsindførslen, så var det dog i forbedringshuset, han var indsat begge gange.

Løbenummer 6003, fange nr. 408:
10. september 1854 til 10. september 1855 (løsladt)

Løbenummer 6140, fange nr. 251:
1. marts 1856 til 1. marts 1860 (hjemsendt)


Det ser ud til, at der måske kan være noget at hente her (landsarkivet i Viborg):
Arkivserie:
Arrestjournal  1854 - 1861
Fra    Til    Arkivskaber(e)
1854    1861    Nykøbing Mors Arresthus


Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Bodil Kristiansen

Hej Hans

Det er interessant læsning du har fundet. Både det forringe du sendte og nu dette om Terkel. Jeg har eftersøgt Hannes levned. Kan se at hun har flyttet lidt frem og tilbage mellem Nykøbing - Viborg og Randers samt tilbage til Nykøbing. Jeg har en mangelperiode fra 1856 og til hun dør i 1874 i Nykøbing, som jeg ikke helt har klaring på. Men det kommer jo nok.

Hvad angår Terkel - havde jeg tænkt på Wadschier om der kunne være noget der, men nu kom du mig i forkøbet.
Måske kan der stå noget om Hanne, Jeg kan se uden at kunne læse det hele, at politiet har haft fat i hende i afgangslisten fra Nykøbing i 1852, jeg tyder det som om hun er blevet sendt retur til Randers da hun ikke har haft tjeneste. ( KB 1848-1856, Nykøbing opslag 163, nr 33.)

Jeg har endnu tilgode at komme på landsarkivet i Viborg, har forløbigt kun fundet på nettet. Men før eller siden må jeg jo derop.

Hej igen Bodil 
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Hans Chr. Baagøe

Hej

Ved folketællingen i 1850 var hun under delvis fattigforsørgelse i Nykøbing:
Kilde:    FT-1850   Kildehenvisning:   249   
Navn:    Hanne Rikke Jensen   Køn:    K
Alder:    43   Civilstand:    Gift
Erhverv:    Lever af skræddersyning - understøttelse
Fødested:    Odense
Sogn:    Nykøbing Mors Købstad   Herred:    Morsø Sønder
Amt:    Thisted
Husstands-/familienr:    37   Matr.nr/adresse:    Kirkegyden - fattighuset - forhuset
Antal familier/hus:    13
Kommentarer:    "Holder selv Dug og Disk"

Nej, teksten i afgangslisten viser, hun blev hjemsendt fra Randers, fordi hun ikke havde tjeneste. Så hun har på det tidspunkt haft lovlig adresse i Nykøbing, og formodentlig haft gæld til Fattighuset. Gælden skulle betales, inden hun igen kunne blive fri. Hun ankom til Nykøbing den 23. maj 1852.

Hun melder flytning til Århus allerede dagen efter hjemkomsten til Nykøbing, den 24. maj 1852. Der har måske været noget arbejde hun kunne sættes til i Århus?

Hun må dog komme tilbage til Nykøbing inden 1860, da hun på det tidspunkt lever af strikning, bosat Toftegaden 35.

I 1870 bor hun stadig på Toftegaden (Fattighuset), opslag 77. (Husmoder, fattiglem, enke).

Et godt sted at søge, er nok at se i fattigprotokollen fra Nykøbing. Så vil de manglende perioder fra 1852 til 1874 være minimale med hensyn til ophold og beskæftigelse.
---------------------

Terkels datter Nielsine flytter fra Nykøbing den 1. maj 1848 til Pinen i Nautrup. Det er hende, der ender i Lundø.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Bodil Kristiansen

Hej igen

Denne FT havde jeg ikke set.

Så er det måske også min Hanne som jeg kan se i FT 1845 men her kalder hun sig Hansine. Men er dog fra Odense og lever af at sy.

I 1852-1853 på af og tilgangslister til Randers er en Hanne Jensen hvor der i hendes håndtering står Dronningborg Mølle tror jeg og her rejser hun til Hørning. I tilgang til Randers 1853 er hun nævnt med sit pigenavn om det under håndtering er en person eller sted hun arbejder er jeg ikke sikker, og stedet hvor hun rejser til kan jo være både person navn og sted.

I afgang fra Nykøbing i 1853 læser jeg som om hun rejser fra Randers 12 august 1853 det første kan jeg ikke læse.

Jeg har engang været på det lokale arkiv i Nykøbing. Må vist hellere tage derover igen og se om der kan findes noget der.

Jeg har også fundet en FT fra Århus Købstad,Hasle 1840 hvor der på Møllestien er noteret en Hanne Eis som har en søn Jørgen Christian på 11 år. Har ikke fundet ham i KB i 1829 hvor hun skulle bo i Kerteminde, men det kan jo være en fejlskrivning  i ddd.dda-  der er en søn Johan Christian der er født 14 okt. 1829. Så mon ikke det er Johan.

Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Hans Chr. Baagøe

Hej


Ja, du kan roligt notere "Hansine" i FT1845 Nykøbing M, som din Hanne. Når man ser nærmere på opslag 29, kan efternavnet sagtens tydes som Lærke. Hun har jo også den rigtige alder!

Jo, det skal nok være Johan, du har fundet i Århus. Han kommer i hvert tilfælde med til Nykøbing, da han bliver konfirmeret der den første søndag efter påske i 1845.
-----------------------

Du kan jo se, hvordan Terkel er noteret i 3 forskellige tællinger på DDA:
(Der skulle lidt kreativ søgning til for at finde ham i 1850)

Samtlige personer i husstanden

thisted, Morsø Sønder, Nykøbing Mors Købstad, , Algaden, H36 F1, FT-1834, B6217
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Mads Trap   41    Gift      Gjæstgiver og bager   
Anne Cathrine Morell   48    Gift      hans kone   
Jens Peder   13    Ugift      deres børn   
Lauritz Severin   11    Ugift      deres børn   
Terkild Lerche   29    Ugift      Bagersvend   
Ingeborg Møller   29    Ugift      Tjenestefolk   
Anne Elsisabeth Kragholm   20    Ugift      Tjenestefolk   
Larsine Marie Johnsdatter   16    Ugift      Tjenestefolk   
Anders Andersen Dahl   22    Ugift      Tjenestefolk   
Georg Heseche   31    Ugift      Kiøbmand, logerende   
Johannes Cramer   20    Ugift      Handelsbetjent, logerende   
--------------------

Samtlige personer i husstanden

thisted, Refs, Jegindø, Møllen, et Huus, 26, FT-1845, C1434
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Ulrich W. Larsen   51    Gift      Møller   Redsted Sogn, Thisted Amt
Mariane Jensen   35    Gift      Hans Kone   Her i Sognet
Claus Ulrichsen   16    Ugift      Deres Børn   Her i Sognet
Jens Ulrichsen   1    Ugift      Deres Børn   Her i Sognet
Christen Jensen   38    Ugift      Møllerkarl   Eising Sogn, Ringkjøbing Sogn
Magnus Christensen   27    Ugift      Snedcher   Hvidberg Sogn, Thisted Amt
Thorkild Lerche   40    Gift      Bagersven   Aarhuus

---------------------
Samtlige personer i husstanden

viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, 5te Qvarteer, St. Mathiasg[a]d[e], 237, FT-1850, D3025
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Joseph Jacobsen Grønlund   28    Gift      Bagermester   Thisted
Dorthea Elisabeth Hansen   29    Gift      hans Kone   Nykjøbing Mors
Hansine Josephine Støttrup   12          Pleiedatter   Viborg
Tæskel Christen Lærke   46    Gift      Bagersvend   Hartsuus
--------------

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Svend Eriksen

Hej Bodil
Jeg faldt tilfældig over denne forespørgsel, da jeg søgte oplysninger på Terkel Lerche. Han er nemlig tip-tip oldefar til min kone gennem hans 'uægte' datter Nielsine Louise Marie der blev gift med en skipper fra Lundø.
Jeg er meget interesseret i at udveksle informationer.
mvh
Svend Eriksen

Bodil Kristiansen

Hej Svend

Tak for din kontakt. Jeg vil meget gerne udveksle oplysninger med dig om Terchel Lerche  der var gift med min tip 3 oldemor Hanne Richardt Jensen. Det er Hannes 1 mand som er mine aner. Men jeg har da en del om denne familie. Det kunne jo være du havde noget som jeg kunne bruge også.

Hvis du skriver hvad du specielt har brug for vil jeg se om jeg kan hjælpe dig med det.

Men Hans Chr. Baagøe som som også har deltaget i denne tråd,  har været meget hjælpsom med oplysninger om Lærche familien, da det er mere hans aner end min på denne denne side.

Hvis jeg kan hjælpe med spørgsmål så er du velkommen til at skrive igen.

Venlig Hilsen
Bodil
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Svend Eriksen

Hej Bodil

Tak for dit svar.
Nu forstår jeg bedre hvor Hans Chr. Baagø har sine svar fra.
Så må jeg jo prøve at kontakte ham.
Der er dog noget jeg gerne vil have klarlagt mht til din 3xtipoldemorHanne Richardt Jensen.
Hvornår og hvor blev hun gift med Terkel Lerche?
De er åbenbart også blevet skilt igen, da Hanne står i FT 1860 som boende i Fattiggåden i Toftegade i Nykøbing og fraskilt. I FT 1870 står hun som enke?.
Er man enke, hvis ens fraskilte mand dør?
Apropos Fattiggard.
Som barn boede jeg i Toftegade i Nykøbing lige over for fattiggaaden som eksisterede dengang i 1950erne.
mvh
Svend

Bodil Kristiansen

Hej igen Svend

Ang. Hanne og Therkels giftemål. Den finder du i KB Vor Frue, Århus  1835-1851 opsl. 222

Therkels død  1860 -5 april i KB 1856-1865, Nykøbing Sønder- opsl. 194

Prøv at se dette link. baagoe.dyndns.dk - prøv at kontakte baagøe han kan fortælle dig en masse om familien.

v.h.Bodil
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Svend Eriksen