Fattighjælp og sygdom i Ålborg

Startet af Vibeke Stendorf, 27 Dec 2012 - 22:56

Forrige emne - Næste emne

Vibeke Stendorf

Min oldemor Kirsten Marie Christoffersen (gift Kiel) født i Grinderslev sogn d. 3. nov. 1878 boede i Ålborg til sin død i 1921, i kirkebogen under hendes død d. 1. juni 1921, står der at hun var fik fattighjælp. I en folketælling har jeg lært at hun var syg. Hun blev ikke gift med min mormors far, og det er sikkert fordi hun har mistet sine borgerrettigheder pga. fattighjælpen.

Spørgsmålene er;
Hvor finder jeg oplysninger om hvem der er tildelt fattighjælp og hvorfor?
Hvor finder jeg oplysninger om hendes sygdom og død?

Jeg håber der er nogle af jer, der kan hjælpe mig videre :-)
Med venlig hilsen
Vibeke Stendorf



Hanne Fachmann

Fattighjælp var den tids folkepension.
Hvis man vil kan man studerer lovene og se hvornår det kom til at hedde aldersrente.
Du kan læse nærmere om det her:
http://www.fachmann.dk/koebenhavn/social-forsorg.htm

Vibeke Stendorf

Mange tak.
Min oldemor var kun 43 år da hun døde og var som sagt syg. Min mormor blev moderløs som seks årig.
Jeg tror derfor ikke det var aldersrente/pension, men uarbejdsdygtighed pga. sygdom /handicap.

Mvh
Vibeke Stendorf.

Hanne Fachmann

Hej Vibeke.
Hvis du nu havde læst mit link og se videre, så havde du fundet:

http://www.denstoredanske.dk/Samfund%2c_jura_og_politik/Samfund/Offentlig_social_forsorg/handicapforsorg

Midt på siden står der Historiesk tid om handicap og sydoms hjælp.

dorte frandsen

Hej Vibeke!

Fattighjælp blev udbetalt af det lokale fattigvæsen i den kommune, hvor man opholdt sig! Hvis man havde forsørgelsesret i en anden kommune, blev regningen sendt dertil! Du skal altså prøve at kigge efter protokollerne fra Ålborg Kommune.
I fattigprotokollen kan du også være heldig at finde oplysning om hendes sygdom og død. Bl.a. kan der være oplysninger om, at hun har været indlagt på et sygehus, og ud fra det, kan du prøve at hitte hendes sygejournal.

Det er sandsynligvis ikke p.g.a. af, at hun har modtaget fattighjælp, at hun ikke blev gift med din mormors far. Det var normalt kun mænd, der havde det problem.
Når en kvinde blev gift, overtog hendes mand forsørgelsespligten overfor hende og evt. børn, og så slap kommunen af med den. Hvis det så oven i købet var med en mand fra en anden kommune, var de helt sikre på, at slippe af med hende.
For mændenes vedkommende var det kommunens problem at forsørge hans kone og børn hvis han ikke kunne klare sig selv, så derfor nedlagde de ofte forbud mod, at han indgik ægteskab, før han havde tilbagebetalt fattighjælpen, eller i det mindste en del af den.

Med venlig hilsen Dorte

Vibeke Stendorf

Mange tak til både Hanne og Dorthe. :D
Mvh
Vibeke