Hvor finder jeg Vigum

Startet af Ivan Christiansen, 29 Sep 2012 - 13:51

Forrige emne - Næste emne

Ivan Christiansen

Dav Thidemann

Tusind tak for hjælpen.

Har du nogen ide til hvorfor søster hedder Krag når alle drengene hedder Pedersen.
Det er for mig helt ulogisk.

Det blev noget af en tur for at finde navnet Vigum, som jo desværre ikke blev fundet.

Endnu en gang 1000 Tak for hjælpen
Venlig hilsen

Ivan

K. Thidemann

Citat fra: Ivan Christiansen Dato 09 Okt 2012 - 11:48
Dav Thidemann

Tusind tak for hjælpen.

Har du nogen ide til hvorfor søster hedder Krag når alle drengene hedder Pedersen.
Det er for mig helt ulogisk.

Søsteren ?

Carolina Krag er faderens søster.
mvh K.Thidemann 9000

Ivan Christiansen

Dav Thidemann

Ja så gorde jeg det igen, læste ikke hvad du skriver.

Ja der er faderens søster.

Tak for hjælpen
Venlig hilsen

Ivan

Gitte Mikkelsen

Hej Ivan
Jeg har været igang med min kopi af Ravne-slægten bog anno 1918. Heri fandt jeg dette:

Ane Margrete Ravn; født 12 Jan 1884 Brakker, Øster Starup, Vejle
gift den 22 Feb 1911 med
Verner Vengum; født 18 Aug 1886 Salby, Fyen. Søn af Teglbrænder Marius Andersen og Hustru Dorthea Knudsen.

Verner var Tilskærer. Uddannet i Paris som Tilskærer, havde først Ansættelse i Svendborg og nu i Kolding (paa Svorgerens Fabrik) (regner med at dette er Rasmus Buhl Ravn; Firma H. Petersen & Ravn, Kolding)

AMR elev fra Aagaard.

Et Plejebarn (navn ikke angivet)

Ane Margrete Ravn var datter  af;
Jens Ravn (Jensen); født 27 Dec 1851, død 1 Maj 1907 Gravens, Aagaard. (søn af Jens Daugaard og Hustru Karen Marie Ravn, Fredsted, Vejle)
Og Else Marie Nielsen, født 23 Apr 1856 i Brakker (datter af Niels Hansen (Ravn) og Ane Margrete Pedersdatter).

Det lader derfor til at du skal søge videre i Kolding for denne familie. Derudover er stavelsen anderledes og ikke alle navne er oplyst dengang i 1918.

Håber at dette Hjælper  :)

Inger Toudal

#34
Ved vielsen i 1911 bærer Sigfred Verner stadigvæk efternavnet Andersen:

Øster Starup, Brusk, Vejle 1892-1922, opslag 124, nr. 1 i 1911.

Parret bliver viet af valgmenighedspræst Brücker i Aagaard Kirke i Øster Starup sogn, se
http://www.aagaardfrim.mono.net/8814/Historie .


Venlig hilsen
Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Ivan Christiansen

Citat fra: Gitte Mikkelsen Dato 29 Okt 2012 - 22:36
Hej Ivan
Jeg har været igang med min kopi af Ravne-slægten bog anno 1918. Heri fandt jeg dette:

Ane Margrete Ravn; født 12 Jan 1884 Brakker, Øster Starup, Vejle
gift den 22 Feb 1911 med
Verner Vengum; født 18 Aug 1886 Salby, Fyen. Søn af Teglbrænder Marius Andersen og Hustru Dorthea Knudsen.


Dav Gitte

Så kom vi lige i familie med hinanden :) :)
Jeg undre mig lidt over hvorfor jeg ikke har fået dette indlæg i går, nå pyt det er her.

Jeg ser at AMR har et efternavn der er Aagaard, eller er der et komma efter Ravn? Det kan jeg ikke lige se.


Mange tusinde tak for hjælpen.
Venlig hilsen

Ivan

Ivan Christiansen

Citat fra: Inger Toudal Dato 30 Okt 2012 - 00:12
Ved vielsen i 1911 bærer Sigfred Verner stadigvæk efternavnet Andersen:

Øster Starup, Brusk, Vejle 1892-1922, opslag 124, nr. 1 i 1911.

Parret bliver viet af valgmenighedspræst Brücker i Aagaard Kirke i Øster Starup sogn, se
http://www.aagaardfrim.mono.net/8814/Historie .


Dav Inger

Tusind tak for hjælpen

Venlig hilsen
Ivan
Venlig hilsen

Ivan

Gitte Mikkelsen

Hej Ivan

Nej, der er komma efter Ravn - så ikke Aagaard.

Det er ikke så mærkeligt at de blev gift i Ågård Frimenigheds Kirken da både Ane Margrete Ravn's mor og far var med til at danne Ågårds Valgmenighed.
Jens Ravn (Jensen) var desuden Bestyrelsesmedlem i Starup-Nebel Skytteforening, Kasserer i Ågård Mejeri 1893-1898, valgt som Sognerådsmedlem 1882 og blev Sognerådsformand 1888. Han var tilsidst Gravens Stationforstander indtil hans død i 1907.
Jeg vil derfor foreslog at tjekke for konfirmationen i frimenigheds kirkerne i området.
Hele familien har tilhørelse til Ågård, Vester Nebel og Alminde området.
Held og lykke til.  :)

Gitte Mikkelsen

Ivan Christiansen


Hej Ivan

Nej, der er komma efter Ravn - så ikke Aagaard.

Det er ikke så mærkeligt at de blev gift i Ågård Frimenigheds Kirken da både Ane Margrete Ravn's mor og far var med til at danne Ågårds Valgmenighed.
Jens Ravn (Jensen) var desuden Bestyrelsesmedlem i Starup-Nebel Skytteforening, Kasserer i Ågård Mejeri 1893-1898, valgt som Sognerådsmedlem 1882 og blev Sognerådsformand 1888. Han var tilsidst Gravens Stationforstander indtil hans død i 1907.
Citat fra: Gitte Mikkelsen Dato 30 Okt 2012 - 16:04Jeg vil derfor foreslog at tjekke for konfirmationen i frimenigheds kirkerne i området.
Hele familien har tilhørelse til Ågård, Vester Nebel og Alminde området.
Held og lykke til.  :)

Gitte Mikkelsen

Dav Gitte

Det lyder da rigtig godt, det med frimenigheds kirker :) men hvor finder jeg Frimenigheds kirker henne ???
Venlig hilsen

Ivan

Gitte Mikkelsen

Hej Ivan

Det må du undskylde. De fleste almindelige kirker havde Frimenigheds præster som virkede i dem. Så hvis du kigger på Øster Starup Kirkebog vil du se at nogle gange at præsten er indskrevet som valgmenighed præst (mener jeg). Øster Starup og Ågård kirkebog er det samme.
Så gå ind på Statens Arkiver online www.sa.dk/ao/ og søg i kirkebøgerne og vælg byen.
Der er ikke så mange kirke i de gamle tider.
De fleste gik til kirken som var tættest på. Jeg bruger selv et Danmarkskort og google map, heroverfra England, når jeg skal gætte på hvilken kirke folk tilhører, og som regle finder jeg dem.
Det tager tid at "blade igennem dem", men Statens arkiver er rigtig gode til at søge i.
Deruover skal du ikke regne helt med DDD da ikke alt er indtastet endnu (og kan derfor ikke søges på den måde). Således skal Koldings folketællinger efter 1880 ikke regnes med på DDD endnu. Da det er en storby er det bedst når addressen kendes. (konfirmations oplysninger opgiver nogle gange addressen)

Håber at det hælper  ;)
Gitte

Ivan Christiansen

Dav Gitte

Det er da godt nok langt væk, helt over i UK. Jeg formoder at du bor der, nå det er ikke chat det her.

Ja jeg fandt jo da Sigfre Verner og Ane delv gift, der stod jo at det var en frimenigheds præst.
Det vil sige jeg skal bare starte fre en ende af og så kommer der måske noget brugbart ud af det.

Du siger at du har en slægtbog fra 1880, hvor der står at Sigfred og Ane har et pleje barn, jeg vi lgodt spørge hvor du har fundet det henne.

Tusind tak for hjælp.
Håber at jeg en dag kan blive lige så god og såhjælpe andre, der går nok lige lidt tid med det. ;)
Venlig hilsen

Ivan

Gitte Mikkelsen

Hej Ivan

Bogen hedder : StamTavle over Slægten Ravn - fra den Nordlige del af Koldingegnen.
Udgivet af et Udvalg. Samlet og ordnet ved Jens Peter Harbo. Trykt af Konrad Jørgensens Bogtrykkeri, Kolding.
Anno 1918, så ikke 1880.

Min familie har vist nok kun en Hard kopi, så min er en copi, da bogen ikke længere kan købes eller er i tryk.
Jeg er igang med at indføre oplysningerne på Ancestry og Geni, men det er en længere process.
Jeg har spekuleret i at digitalisere den, men har ikke undersøgt hvad det vil koste endnu.
Der er en del fejl i, men er et godt sted at begynde, og jeg håber at udrede de fleste af dem, men det er nogle gange kun muligt hvis man ved hvor folk kommer fra!
Alle oplysninger stopper derfor i 1918, så det er skægt når man finder forbindelser med andre slægtstræer, hvor de har senere oplysninger  :)
Jeg havde lige indført Verner Vengum og besluttede at google ham og fandt derved dit indslag herpå forummet  ;D

Derudover har jeg en anden bog fra en anden slægtslinje som også skal indføres, og der er en del indfletninger fra de to bøger. :)
Generalt blev der tit fætter og kusiner bryllupper, enke eller enkemand gift med søskende til afdøde - og adoptering af søskendebørn.
Jeg nyder at "blade" i kirkebøgerne og folketællingerne (for småbyerne!)

Hyg dig med det  :D

MVH
Gitte

Ivan Christiansen

Dav i gruppen

Jeg ved ikke om jeg skulle have startet en ny tråd.

Jeg har et billede af, håber jeg, Verner Vengum og hustru. Det er et billede med Verners svigermoder - børn og svigerbørn.

Er der nogen der kender disse personer på billedet, jeg gør ikke.



[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen

Ivan

Gitte Mikkelsen

Jens Ravn (Jensen) (1851-1907) Husbund

Børn
Jens Daugaard Ravn (1877-) Kirsbøl, Hustru: Emma Munk 1877- Aagard

Niels Hansen Ravn (1878-) Kirsbøl, Hustru: Kristiane Sager 1880- Fredsted

Rasmus Buhl Ravn (1880-) Brakker, Hustru: Marie Dam 1876- Kolding

Ane Margrete Ravn (1884-) Brakker, Husbund: Verner Vengum

Karen Marie Ravn (1887-) Brakker, Husbund: Johannes Jensen 1888- Branderup

Petra Kirstine Ravn (1891-) Brakker, Husbund: Nikolaj Frederik Augustinus 1887- Dons, Alminde

Johanne Ravn (1894-) Brakker, Husbund: Johannes Frederik Petersen 1892- Kolding

Maren Ravn (1896-) ugift i 1918

Ved du hvornår billedet er taget?
Lokal arkivet i Vester Nebel har masser af billeder, mener at der er sat navne til de fleste. Er usikker på om det vil dække Gravens.
Da manden ikke er nævnt må det være taget efter 1907. Else Marie var født Nielsen, 23 Apr 1856, brakker og død 1932 i gravens.

Beklager at jeg ikke kan hjælpe med at identificer bedre. Held og lykke til :)

MVH
Gitte