Mon hendes vielse er omtalt i en avis?

Startet af Erik Jensen, 30 Dec 2012 - 15:04

Forrige emne - Næste emne

Erik Jensen

Min grandtante Ingeborg Marie Hansen blev gift med Theodor Lumbye d. 23.3.1917, hvorefter jeg tænker, at han og familien var jo landskendt, så monstro deres bryllup er blevet nævnt i en avis - og hvis det er tilfældet, så kunne det jo være, der også var et billede af parret.
Er der monstro en person her, der kan hjælpe med dette?
Hilsen Erik

Hanne Fachmann

#1
Ikke det du eftersøger men her er hans gravsten.
http://www.gravsted.dk/person.php?navn=tippelumbye

- her lidt mere, en bog, som kan lånes på biblioteket.
http://bibliotek.dk/linkme.php?ref=google&ccl=lid%3D000030745%20og%20lok%3D850863

Måske dukker der noget op, som kommer de ønske nærmere.

Erik Jensen

Tak Hanne, den har jeg fået af en venlig bruger her på siden ;)
Hilsen Erik

Hanne Fachmann

Fantastisk....
selv  om det ikke er et bryllups billede.

Ved du hvor de gift? Så man kan indkredse en evt. avis.

K. Thidemann

Det må være ham der er født 27.11.1879

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1558881&searchname=polit_simple

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1401948&searchname=polit_simple

København, København (Staden), Nørre Farimagsgade (Ulige numre), Kjøbenhavn Nørrevold Kvarter, Nørrefarimagsgade 27,matr.223 Stuen, 3, FT-1885, D2464
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Georg August Lumbye 41  Gift Husfader Musikdirectør Kjøbenhavn
Nina Caroline Lumbye 36  Gift Husmoder  Kjøbenhavn
Knud Adolp Lumbye 9  Ugift Barn  Kjøbenhavn
Theodor Valdemar Alfred Lumbye 5  Ugift Barn  Stockholm
Rasmine Rasmussen 21  Ugift Besøgende  Aarhus
Bengta Larson 33  Ugift Tjenestetyende  Sverrig
mvh K.Thidemann 9000

Erik Jensen

De blev gift i Christianskirken på Christianshavn, men da han er en kendt person, så tænker jeg, det måske har stået i en eller anden avis fra dengang i 1917.
Problemet er bare: hvilken avis mon er den bedste at kigge i?
Hilsen Erik

Erik Jensen

Til K. Tidemann.
tusind tak for dit svar, men  :)
Jeg har for et par dage siden fået en utrolig masse oplysninger her på siden omkring familien Lumbye, så lige nu har jeg masser af informationer at gå videre med.
Mit spørgsmål går derfor udelukkende på nævnte billede, der måske kan findes i en avis - men hvilken?
Hilsen Erik

Hanne Fachmann

Foreslag: Prøv med Berlinske Tidende Kbh. førende avis.
De bragte bryllups billeder før i tiden.

Var der ikke noget med at man kan føbe adgang til scannet aviser?

Erik Jensen

Tak Hanne, du har sikkert ret.
Jeg prøver Diamanten og kigger i den i det nye år, det kan være, jeg er heldig.
Ved du om der fandtes "sladderaviser" i den periode?
Hilsen Erik

Louise Andersen

I Politikken for 1917, er navnet "Lumbye" nævnt i 13 aviser
D. 21/3-1917 og næste gang den 18/4-1917, er de to aviser der ligger tættest på bryllupsdatoen, men ingen af aviserne nævner bryllupet

Erik Jensen

Hej Louise.
Tusind tak og jeg tror selvfølgelig på din information, men han var jo en kendt person, altså undrer det mig  ???
Hvad mener du med:
"I Politikken for 1917, er navnet "Lumbye" nævnt i 13 aviser"?
Hilsen Erik

ps: var der ikke nogen "sladderblade" dengang, tror du?

Jesper Skov

Så kendt var han jo heller ikke ...

Han var skribent på Social-Demokraten i perioden, så muligvis står der noget der.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Erik Jensen

#12
Tusind tak Jesper.
Det er jo rigtigt og dermed også en oplagt mulighed, der skal ses efter i sømmene.
Hilsen Erik

ps: når jeg undrer mig over et manglende billede over hans bryllup, er det fordi, jeg ved, at han også fungerede som pressefotograf.

Jesper Skov

Jo, han var da kendt nok til, at der kunne komme omtale i aviserne og billeder, men vel ikke så kendt, at der skulle omtale og billeder i avisen, hvis han ikke selv ønskede det.

Med venlig hilsen

Jesper Skov

Erik Jensen

Nej, det kan du selvfølgelig have ret i.
Men i de sidste par dage har jeg læst hans bog "I familie med Tivoli". I den fremgår det, at han dels var særdeles kendt og dels selv fotograferede kendte personer. Deraf min tanke om at der måske fandtes et billede af deres bryllup. Men jeg må væbne mig med tålmodighed, indtil vi er komet ind i det nye år, så vil jeg se i Social-Demokraten og andre, for at se om jeg skulle være heldig.
Hilsen Erik

Louise Andersen

Det jeg mener med 13 aviser i 1917, er at navnet optræder i 13 af formodelig 365 aviser i året 1917

Erik Jensen


Helle Nørgaard Jepsen

Der fandtes også sladderblade dengang bl.a. Familie Journalen, Dansk Familieblad og Hjemmet. Så der skal nok være noget et sted.

Mvh Helle

Erik Jensen

Hej Helle.
Jeg anede ikke at de eksisterede dengang -tusind tak.
Hilsen Erik