Præster i Slesvig - før 1900-tallet- hvor??

Startet af Gerda Lund Ligaard, 02 Jan 2013 - 16:44

Forrige emne - Næste emne

Gerda Lund Ligaard

Kan nogen hjælpe mig med at finde ud af, hvor jeg kan finde navnene på præster i disse nordslesvigske sogne (ikke nutidige  før 1900-tallet - derfor kalder jeg det ikke Sønderjylland).

1. Kværs ca. 1700
2. Kliplev - til 1830
3. Egvad 1823
4. Hellevad - 1800-tallet
Alle er Åbenrå amt.

Jeg har søgt Wiberg og www.kirkehistorie.dk- og intet fundet.
Hvor kan jeg søge yderligere?
På forhånd tak for hjælpen.
Mvh
Gerda Ligaard

John Nielsen

Hej Gerda

Prøv kirkernes hjemmesider, der er ofte en præsteliste.
Eksempel: Kværs

Hilsen John Nielsen


Hans Chr. Baagøe

Hej

En anden god mulighed er 3-binds.værket:

ARENDS, OTTO FR.
Gejstligheden i Slesvig og Omegn. Fra Reformationen til 1864. Personalhistoriske Undersøgelser. 3 Bd. (III = Series Pastorum).
København, Levin & Munksgaard, 1932. Lex8vo. Med orig. bogtrykte foromslag i 3 smukke private hldrbd. med ophøjede bind på rygge. XV,420;395;175 pp.

Info kopieret fra www.Antikvariat.net, nogle biblioteker har den også. Har bl.a. også stået på læsesalen på Landsarkivet i Aabenraa.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Gerda Lund Ligaard

Tak for hjælpen, John. Der var desværre lige et hul i Kværs i perioden, hvor min ane er født.
Dette er jo alligevel et skridt videre.
Tak også til Inger, desværre ser jeg kun en bog på DIS-wiki, som kan være relevant, nemlig "Otto Arends: Gejstligheden i Hertugdømmerne fra Reformationen til 1864". Den har jeg så bestilt på Bibliotek.dk.
Det må komme an på en prøve, om svarene kan findes deri.
Mener du, at der er andre bøger på DIS-wiki, som kan være relevante for mig i min søgen efter præstenavne?

Mvh Gerda Ligaard

P.S. Hvor var det dog flot og hurtigt som jeg fik svar. TAK


Gerda Lund Ligaard

Det gik så hurtigt, at der kom svar mens jeg skrev, tak Hans Chr.
Mvh
Gerda

Ole Laursen-W.

#6
Hej Gerda,

Jeg har sendt dig en mail med de relevante sider fra Gejstligheden i Slesvig og Holsten af O. F. Arends.
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Inger Buchard

Nej, det er Ahrends bog, du skal have fat i - helst den på læsesalen på LA Aabenraa, fordi der er mange håndskrevne tilføjelse i margin.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Gerda Lund Ligaard

Tusind tak for hjælpen til jer alle. Fint, at du sender mig de relevante sider, Ole, TAK.
Til Inger: Når jeg engang kommer til Åbenrå må jeg se at finde eventuelt maglende oplysninger. Tak også for informationen derom.

Mvh
Gerda