Peder Laugesen Lipstrup (f. 1600) & Margrethe Gregersd. Terpager

Startet af Tor Olafsen, 01 Jan 2013 - 19:00

Forrige emne - Næste emne

Tor Olafsen

To spørsmål  ;D

a) Peder Laugesen (f. 1600 Lifstrup i Nebel sogn, d. 4. juli 1677 og var prest i over 52 år) er nevnt i Sofus Wilhelm Wiberg Personalhistoriske, statistiske og genealogiske Bidrag til en almindelig dansk Præstehistorie - Andet Bind I-R, s. 274, nr. 2 (Sønderho på Fanø). I denne teksten er jeg usikker på hva ; B. B. Sønderhoe til Barde Ric. R. betyr? Er Peder sønne sønn til Barde Ric. i Sønderhoe?

b) Peder Laugesens 1. kone var Margrethe Gregersd. Terpager (d. 1662 Sønderho). Er det noen som vet hvem hun var? Kommer hun fra en hvis Ribe– familie?

Mvh
Tor Olafsen
Fredrikstad

Svend Jacobsen

Hej Tor.

Jeg synes, du skal øve dig lidt i at læse de trykte gotiske bogstaver. I den linie, du har problemer med (som iøvrigt står i tredie (ikke andet) bind af Wibergs præstehistorie) står P. P. Sønderhoe til Varde Nic. K. Det betyder, at han har haft en søn P. P. Sønderhoe, som var præst ved Skt. Nicolai Kirke i Varde.

Man ved nu meget mere om Sønderho-præsterne end, hvad der fremgår af Wiberg. For det første hed han ikke Lipstrup, men Lifstrup, idet han var født i Lifstrup i V. Nebel Sogn som søn af en bonde. Han var gift med Margrethe Gregersdatter Terpager, som ganske rigtigt var ud af Terpager - slægten fra Ribe. Hun var enke efter forgængeren, som mangler hos Wiberg, men som hed Peder Nielsen Helleberg, død 1625. Man ved også, at Peder Laugesen Lifstrup havde 5 børn, der blev voksne, nemlig sønnerne Lauge, Peder, Gregers og Niels, samt datteren Ingeborg, der blev gift med efterfølgeren som præst Niels Lauritsen Struck.

Med venlig hilsen
Svend Jacobsen, Frederiksberg

Tor Olafsen

Hei Svend,

Jeg har øvd for lite på de trykte gotiske skrift fordi jeg liker å få det servert i bokform slik som f.eks. Løgumkloster Birks tingbøger 1631 – 73  :)

Uansett så er jeg evig takknemlig for de nye opplysningene du kom med. Synes ikke alltid det er så enkelt å finne riktige kildematerier. Når avstand fra materien og til leseren er stor, som i midt tilfelle, er jeg avhengig av at ting ligger på nett, eller kommer ut i bokform.

I mitt slektstre, er Margrethe G. Terpagers far, Greis Jensen Terpager. Hans far igjen heter Jens Pedersen f. ca. 1545 Terpager. (staveformene er jeg usikker på)
Hvor får jeg kvalifisert disse opplysningene mm ?