Hvad sker der med folk på fattigforsørgelse

Startet af bernt christiansen, 31 Dec 2012 - 20:37

Forrige emne - Næste emne

bernt christiansen

Min oldemor bode hos sin datter og svigersøn i Astrup 1890, hun var døv, og på fattigforsørgelse.
Datteren og svigersønden med børn flytter til et andet sogn, min oldemor flytter ikke med,tilsyneladende er hun ikke død,( jeg har kigget i kirkebøger både i Astrup ,og det sted hvor datteren og svigersønden er flyttet hen. hvad skete der med hende, kan hun være endt på på en fattiggård eller hvad, og evt. hvor.
Mv.hilsen . B.Christiansen

dorte frandsen

#1
Hej Bernt!

Oldemor kan være endt på en fattiggård, men hun kan også være flyttet hen til en anden datter eller en søn, eller have fået logi et sted i sognet.
Jeg ville starte eftersøgningen hos børnene, og derefter undersøge hvilke fattiggårde, der var i nabolaget. Selvom Astrup måske ikke havde en fattiggård, kan de godt have haft indlæggelsesret på en fattiggård i nærheden.

Med venlig hilsen Dorte

bernt christiansen

Hej Dorte, Godt Nytår, og tak for hjælpen.
Jeg vil forsøge mig,men findes der en liste"med fattiggårde i danmark omk.1890 -1900, ved du det.
Med venlig hilsen.B Christiansen

Lis Ekelund Nielsen

Hej Bernt!

Prøv at finde nærmeste lokalarkiv og tag kontakt til dem. De ved helt sikkert noget om fattiggårde i området. Det kan endda være, de også ved noget om familien.

Venlig hilsen

Lis Ekelund Nielsen

bernt christiansen

Hej Lis !
Tak for forslaget, det vil jeg prøve,det er da også muligt at man bliver nød til at tage til Viborg.
Venlig hilsen .Bernt Christiansen

Jakob Ramlau

Der er et betydeligt Antal "Astrup´er" i Danmark. Paa de gamle Maalebordsblade hos www.kms.dk er Fattiggaarde ofte markeret. Saa hvor laa dit Astrup ---------?
I 1890´erne er Fattiggaarde nok det eneste relevante -- Fattighusene er næppe tilstede mere. Men man skal ellers mærke sig Forskellen.

bernt christiansen

Hej Jakob!
Tak for din interesse,mit Astrup,erHindsted Herred, Ålborg Amt,men ellers får du tak fordine tips,somjeg også vil forsøge mig med.
Venlig hilsen B.Christiansen