Huguenotter i København

Startet af Jørn Busk Yde, 12 Jan 2011 - 18:10

Forrige emne - Næste emne

Jørn Busk Yde

Jeg har ikke den store indsigt i huguenotslægter i København, men er af en slægtning på Island spurgt, om hendes farmor fra København er af en sådan slægt, slægtsnavnet er Lappé. Jeg har kendskab til, at der er personer af slægten Lappé, som i begyndelsen af 1800-tallet var medlemmer af den tyske menighed ved Sankt Petri Kirke. Jeg anser for givet at Lappé-slægten er indvandret fra Tyskland, men  de fleste af huguenotter er jo også kommet den vej fra Frankrig og Vallonien, da de blev uddrevet. 
Er der nogen, der kender Lappé slægten som huguenotter eller har forsket i slægten ?

Jørn Busk Yde

Jørgen Green

Hej Jørgen Busk Yde

De fransk Reformerte (huguenotterne) havde sammen med de tysk reformerte deres egen kirke og menighed i København oprettet i 1689, som fortsat ligger lige over for Rosenborg. Jeg har kigget de artikler og bøger igennem, som jeg har om de fransk reformerte i København og Fredericia, og slægten Lappé er ikke nævnt. Tilknytningen til den tyske menighed ved Sankt Petri Kirke peger også på, at de ikke hører til de fransk eller tysk reformerte. 
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk