Karoline Mariane (Juliane) Strack, f. 11.marts 1850, Trinitatis,Kbh…?

Startet af Anne Gerner Guldager, 31 Dec 2012 - 00:52

Forrige emne - Næste emne

Anne Gerner Guldager

Mon nogen kan hjælpe med dette..

Kan Karoline Mariane Strack være den samme som Karoline Juliane Strack..?

FT 1906 boede Karoline Mariane (Enke) hos sin datter i Livjægergade, Kbh. Her er oplyst at hun er født i København d. 11.marts 1850
.
I kirkebogen for Trinitatis Sogn 1850-1853,AO opslag 206, ses Karoline Juliane Strack, f 11, marts 1850. Kan det mon være samme person..?

Karoline Mariane bliver gift med Ferdinand Gerner Andresen, Helsingør, men jeg kan ikke finde deres vielse nogen steder, men har alle deres børn, død osv.
Jeg har forgæves ledt efter Marianes ( og Julianes ) konfirmation for at få oplysninger om forældrenes navne. Også her har jeg søgt i alle sogne i og uden for Trinitatis.

Julianes forældre er Johan Frederik August Strack og Ane Dorothea Steenberg.

I FT 1850 ses de med deres 3 børn, boende i Klerkegade, men det var før Juliane/Marianes fødsel. Ved deres næste barns dåb – Hans Albert, 1852, oplyses det i KB at de boede i Prinsensgade 368, Skt Annæ V., men her findes de ikke i 1855,( FT 1855 Prinsensgade). Senere boede de på Østerfælled. (1857).

Hvordan kommer jeg videre..?

Jeg efterlyser en god idé til at få bekræftet at Karoline Mariane og Karoline Juliane samme person (født samme dato) og derved er datter af Johan Fredrik August Strack og Ane Dorothea Steenberg....og at præsten i så fald har skrevet Juliane i stedet for Mariane..!

På forhånd tak
Mvh
Anne Guldager


Judith Olsen

Hej Anne

Det "sjove" er, at Karoline i FamilySearch er anført således:


Caroline Mariane Strack
baptism/christening date:
12 May 1850
baptism/christening place:
TRINITATIS, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK
father's name:
Johan Frederik August Strack
mother's name:
Ane Dorthea Steenberg

Det kunne tyde på, at hun i den kirkebog, som mormonerne har filmet og indtastet er korrekt anført, mens hun i den anden er anført forkert.

Der er jo to kirkebøger, den præsten førte og den degnen førte. Se dette link:

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/kirkeboger_-_en_vejledning

Så mon ikke der er tale om en skrivefejl i den kirkebog, som ligger på AO.


Hvor er Caroline og Ferdinands første datter døbt ?
Måske kunne dåben af hende lede til, hvor vielsen har fundet sted.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anne Gerner Guldager

Hej Jane og Judith.

Jane,

Tak for dine henvisninger til politiets reg.
Det er oplysninger jeg selv har, men desværre kan jeg ikke udrede Karolines forældre ud fra de oplysninger.

Men tak for hjælpen.

Judith,

Det er en meget fin betragtning du kommer med. Havde faktisk ikke selv tænkt på at mormonerne kunne have deres oplysninger fra en anden kirkebog. Det giver rigtig god mening.

Tusind tak for det !

Ferdinands og Karolines første datter Anna Katrine  Mariane er født i Skt Johannes Sogn 1878 (KB1874-1879 opslag 326)

FT 1880 findes familien, Kapelvej, Udenbys Klædekvarter

Ferdinand Gerner Andresen, 33 år
Mariane Karoline,30
Anna Catrine, 1 år

Deres vielse er ikke fundet i Trinitatis, Skt Johannes, Skt Stefan, Skt Paul..

Måske jeg skal gå dem igennem nok en gang..;-)

Mange tak for hjælpen..

Godt nytår !

mvh
Anne



Judith Olsen

Hej Anne

Ved datterens dåb er der i anmærkningsfeltet anført noget i retning af: Paa Ægteskabsk. Aa??

Jeg kan ikke lige finde mening med det sidste ord, men måske betyder anmærkningen, at forældrene er borgerligt viede ?
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anne Gerner Guldager

Hej Judith,

Den anmærkning så jeg også. "på ægteskabet.."

Tillagde den ikke umiddelbart nogen betydning, da jeg har læst ordet som "Starck" i stedet for Strack.
Dette er set ved andre børns fødsel.

Hvad anmærkningen betyder har jeg ingen anelse om...

Men en borgerlig vielse er absolut en mulighed. I virkeligheden kan det passe rigtig godt med at jeg ikke finder hende konfirmeret, som jeg skrev i starten..!

Hvis ikke hun er konfirmeret, er hun heller ikke gift i kirken, men som du foreslår, borgerlig viet..

Tak skal du have for de gode input.;-)

Det vil jeg gå videre med, straks i det nye år..

mvh
Anne

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

kbhv, København (Staden), Kapelvej, Udenbys Klædebo Kvarter, 927, 48, FT-1880, D3171

Ferdinand Gerner Andresen 33  Gift  Murersvend Helsingør
Caroline Mariane Andresen 30  Gift  Hans hustru København
Anna Katrine Mariane Andresen 1  Ugift  Deres barn København
----------------------

Denne FT er oplyst i et andet indlæg - nogle gange får man flere oplysninger ved at søge FT'en på AO.

FT 1880
København
Kapelvej matr. 927 nr. 48
opslag 90

Ferdinand har taget ophold i København i 1877.
Indgået ægteskab i 1877.

Skal vielsen søges i Frederiksborg amt ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Gerner Guldager

#8
Tak Anne..


Forældrene til Ferdinand, Skomagermester Jens Peter Andresen og Augustine Holmsted i Strandgade, Helsingør og deres 9 børn, har jeg oplysninger på.
Det var nærliggende at vielsen kunne have været i Helsingør, men har ikke fundet noget der..!

Folketællingen fra 1880 i Kapelgade, har jeg også i mine noter. Ud fra denne har jeg søgt vielsen fra 1877 frem til 1880,  i nærliggende sogne.. De er opført som viede ved første barn i 1878..(som beskrevet ovenfor.)

Faktisk tænker jeg selv en borgerlig vielse kan være mulig, da Caroline Mariane heller ikke findes konfirmeret..

Tak for oplysninger,,,og ønske om et godt nytår..!

mvh
Anne

Judith Olsen

Hej Anne

Fandt lige dette:

København, København (Staden), Baadsmandsstræde, Christianshavn, Almindeligt Hospital, Baadsmandsstræde 15, Forhus, 1.sal -Matr 176 ltr b, , FT-1885, C0695

Blandt mange andre:
Johan Frederik August Strack   69    Enke   Almindeligt Hospitalsslem   -   København

Finder ikke umiddelbart Johan i København i FT 1880, så måske har familien været flyttet væk fra København - og som Anne er inde på, måske Frederiksborg Amt ?

Johan var iflg. ft 1850 tøimagermester - det lyder for mig, som om han måske var indenfor militæret, men måske tager jeg fejl.

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Klerkegade, Klerkegade 423 A, første sal, 477, FT-1850, B5680
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Joh Fred Augut Strack 35  Gift  töimagermester Kjøbenhavn
Ane Dorthea Stenberg 34  Gift  hans kone dito
Carl August 9  Ugift  deres søn dito
Johane Gustavine ?? 5  Ugift  -- dito
Peter Christian 2  Ugift  -- dito

Fra ordnet.dk:

Tøj-mager,en. (jf. æda. toymagær (om person, der laver seletøj ell. harnisker og anden krigsudrustning?); til I. Tøj 3.2; jf. Dug-, Stofmager; foræld.) (bomulds-, klæde)-væver. Chr.​VI'sLaugs-Articler.​(1748).92. De uldene Tøjer . . væves af Tøjmagerne. Funke. (1801).I.614. HistMKbh.3R.II.700. Min Far var Tøjmager . . Nu kalder man det for Væver. Han vævede hjemme. DagNyh.6/111935.7.sp.6. hertil Tøjmager-arbejde (Forordn.1/21797.§361), -fabrik (Aarb Præstø. 1943.68), -lav (Chr.​VI'sLaugs-Articler.​(1748). 92), -mester (Resol.28/101846) ofl. samt Tøjmageri (Gude.​O.194).

Og så fandt jeg også lige dette:

Johan Frederik August Strack - væversv.                         
Anne Dorothea Steenberg                                          Viet: 12.07.1846 
                                                                 Sogn: Frederiks Tyske Kirke (83)


Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk