Hvem er den rigtige far til Ellen Marsvin's datter, Kirsten Munk?

Startet af Anelle Cosedis, 11 Aug 2014 - 23:13

Forrige emne - Næste emne

Anelle Cosedis

Hej,

mon der er nogle forslag?

Jeg sidder netop og læser Maria Helleberg's bog "Kongens kvinder" hvori det fortælles at Kirsten Munk's far er godsskriver Otte Knudsen Seeblad, og ikke Ellen Marsvin's mand Ludvig Munk?

Jeg vil mene, at dette er vigtigt, da Kirsten får 12 børn med Chr. IV.

Kan der være hold i dette eller er det fri fantasi?

På forhånd tak.

De venligste hilsner
Anelle

Finn Holbek

I DAA 1914:449 står bl.a. flg. om Otte: "g. 1. gang 1599 m. Birgitte Lauridsdatter, der var en af fru Ellen Marsvins piger, som han siges at have måttet ægte ganske mod sin tanke, idet Ludvig Munk havde overrasket ham i nævnte sin Hustrus Sovekammer, en forlegenhed, fru Ellen hjalp dem begge ud af ved rådsnart at sige, at Otte Knudsen var kommen for at begære bemeldte hendes pige til ægte".

Så de kan da meget vel have haft en affære, men derfra til at konkludere at han ligefrem skulle være far til Kirstine kræver beviser, som det næppe er muligt at fremskaffe i dag.

Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Anelle Cosedis

Tusind tak for svaret, Finn. Så ved jeg da, hvor Maria Helleberg har sine oplysninger fra.

Som du pointerer, er det nok ikke en ting, vi får nogensinde får opklaret, med mindre man får lavet en dna-analyse af både Otte Knudsen Seeblad og en efterkommer af Kirsten Munk. Men så langt går man nok ikke  :-\

I dag har vi været en tur på Frederiksberg Slot, for at se maleriet af Birgitte Balslev in natura. Billedet var ca. 24 x 30 cm og hænger fint ved siden af Kingo i samme størrelse. Hun var meget sød at se på med røde kinder, og med et fint, rødt "pyntetørklæde" udenpå kjolen. Billedet er skænket af Professorinde Hammerich, f. Aagaard.

Ligger Otte for resten ikke i Skt. Knud, Odense?

Endnu en gang tak for svaret.

De venligste hilsner
Anelle

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Finn Holbek

Citat fra: Anelle Cosedis [30372] Dato 12 Aug 2014 - 17:54
Tusind tak for svaret, Finn. Så ved jeg da, hvor Maria Helleberg har sine oplysninger fra.

Ligger Otte for resten ikke i Skt. Knud, Odense?

Otte er velbeskrevet mange steder, - der er en glimrende gennemgang af hele Seeblad-slægten i "Studier over det fynske Rådsaristokrati i det 17. Århundrede", af Svend Larsen (1965).

Jo han er begravet i St. Knuds.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Anelle Cosedis

Hej Gitte og Finn,

tusind tak til jer begge.

Jeg skal lige se et program om Versailles. Senere i aften vil jeg kigge lidt på Wad. Og "Studier ......" står stadig ulæste på min hylde. Mine "lektier" har også tårnet sig op som dine, Finn. Uh, hvor har man travlt.  ;)

Ja, Otte må jeg hilse på snarest. Hold op, hvor der ligger mange i kirken fra anetavlen. :)

De venligste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej,

ser lige, at du har noteret 17 børn efter Knud Jørgensen Seeblad og Karen Carstensdatter Rickertsen, Finn. Puh, nu figurerer Otte både som "oldefætter" og som "oldemoster" Kirsten Pedersdatter Balslev's svigerfar. Det er da med at holde tungen lige i munden nu i dette roderi.

Da jeg jo bruger dig som kilde, vil jeg lige takke dig endnu en gang for dit store arbejde. ;D

De venligste hilsner
Anelle


Finn Holbek

Ja det er sommetider til at få svip over det der indgifteri.

Tak for respons  ;)
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk