Maren Christensdatter Baks Vielse i Sennels i 1735?

Startet af Birgit Mariane Hulgaard Cancilla, 20 Dec 2012 - 00:02

Forrige emne - Næste emne

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Min ane Søren Christensen Bachs søster Maren Christensdatters var gift med Anders Pedersen i Skinnerup ifølge den skifte nedenfor.

Jeg tror jeg har Vielsen af  Maren Christensdatter Bak og Anders Pedersen i 1735 i
Sennels, Hillerslev, Thisted 1727-1772 opslag 45

Der er ikke meget jeg kan læse og håber for hjælp med vielsen.

#2
ThirsDagen Som Var ? D: 1st. Novembr. ?
? Anders Pedersen? af ? og Maren Xhristensdatter paa ?
Trolovelsen og Dom: Sexage? D. 13 Feb. ? Bryllup ?
Jepsen og Niels Jepsen? Begge af Hundahl.

Med venlig hilsen
Birgit
---------------------------------------------------


Fol. 134 Ullerup godsskifter.
1741 d. 10 Juli/ Skifte efter Dortea Rasmusdatter i Malle, Sennels sogn
Enkemand:  Christen Sørensen Bach
Arvinger:  afdødes børn
1)  Søren Christensen Bach, 29 år
2)  Laurs Christensen, 25 år
3)  Margrete Christensdatter her i gården
4)  Kirsten Christensdatter ibd.
5)  Maren Christensdatter, gift med Anders Pedersen i Skinnerup
6)  Anne Christensdatter, gift med Søren Christensen i Hogxer
7)  Johanne Christensdatter, er død og har efterladt 3 børn, på hvis vegne var mødt deres fader Christen Nielsen i Hunstrup sogn udi Klastrup by.
Formynder for Kirsten og Margrete:  Anders Pedersen Koch i Skinnerup og Søren Christensen i Hogxer.

Jørgen Thue Pedersen

#1
Hej!

Jeg læser det sådan:

1735:
Tiirsdagen Som Var alle Helligens Dag d. 1st. Novembr. afvigte Aar (=1734) før jeg kom
tilstædet hafde Peder* Kock af Skinderup og Maren Xstensdr (=Christensdatter) paa Hundals B?
Trolovelse og Dom: Sexagesima D. 13 Feb. hujus Anni (=dette aar) Bryllup Forloverne Peder
Jepsen og Niels Ifversen Begge af Hundahl.

mvh

Jørgen

tilføjet:

Der står altså Peder, men du skal ikke opgive. Præsten kan have skrevet Peder i stedet for Anders, da det er noget, der skete før han kom til sognet.
Når jeg skriver dette, er det fordi jeg har været i Skinnerup kirkebog, hvor det fra opsl. 141 og frem  er Anders Kochs børn der nævnes. Men det skal selvfølgelig undersøges godt. Det er kun min fornemmelse.

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Jørgen Thue Pedersen

#2
tilføjet:
Jeg tror der står ---paa Hundals Bak.

Se også Sennels, opsl. 46: 21 Juli 1739: Søren Christensen fra Hoxer (Hovsør) og Anne Christensdatter paa Hundalhs Bak. ---

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Hej Jørgen!

Godt at høre fra dig.  Tak en gang igen for tid og hjælp.

Det er ærgerlig at navnene forandres så meget bag i tiden.

I skiften står Anders Pedersen i Skinnerup så Maren Chrtistensdatter Bak må havde flyttet der efter hendes vielse.  Hendes far var død i 1728 så han er ikke en af forloverne men de navne i vielsen kender jeg ikke ... de er ikke en af hendes brødre.

Du siger "Men det skal selvfølgelig undersøges godt" ... hvordan? Jeg tænker på at gå igennem Skinnerups kirkebog ... måske er Anders Kochs navn skrevet som Anders Pedersen i en af børnenes dåb, hans død, Marens død, o.s.v.  Har du nogen gode råd til undersøgning?

Den vielse som du henviste mig til (Sennels, opsl. 46: 21 Juli 1739: Søren Christensen fra Hoxer (Hovsør) og Anne Christensdatter paa Hundalhs Bak.) var en jeg havde fundet men havde ikke endnu sættet ind til Hjælp ... men tak for din henvisning ... alt hjælper jo.

Med venlig hilsen
Birgit

Jørgen Thue Pedersen

Hej Birgit!

Når jeg skrev det med "undersøges godt" skyldes det, at jeg kun sporadisk havde set i Skanderup kirkebog og ikke tjekket om der også forekom en Peder, hvis kone kom fra Sennels.
Hvis ikke, er det jo sandsynligt at præsten har skrevet forkert (det er set før).
Ved en af de dåb, jeg så, stod  - efter hukommelsen - noget med "konens Søster fra Sennels"; Det er sådanne "detaljer", jeg mener der tilsammen kan indikere en evt. fejlskrivning.

Men ja, det er især kirkebogen, der skal undersøges, og evt skifter, om der er en ung Peder Kock, eller det måske bare er Anders' faders navn, der er blevet skrevet.

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Hej Jørgen.

Tak for tid og hjælp og for dine gode råd.

En god Jul ønskes dig og alle i flinke og dygtige DIS folk.

Med venlig hilsen
Birgit

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

I Skinnerups kirkebog er kvinder ikke nævnt i den tid hvor Maren Christensdatter (Bach) og Anders Pedersen Koch var gift 1735 og havde børn.  Kun mandens navn står i dåb af børn!  Så det er ikke til at se om der er en anden mand med navn Peder som er gift med en kone fra Sennels.

Jeg tror præsten har lavet fejl og at der skulle stå Anders Pedersen Koch  og ikke Peder Koch som skrevet i Sennels kirkebogs vielse af Maren Christensdatter (Bach).

I skiften fra 1741 nedenfor står Anders Pedersen Koch som formynder til Marens 2 søster.  I den samme skifte er Maren gift med Anders Pedersen i Skinnerup.

I Skinnerups kirkebog finder Anders Koch og hustrus børn:
opslag 141 1735 Peder 

opslag 143 1738 Christen

opslag 148 1742 Christen ...  en af fadderne er Søren Baches hustru af Sendels bar barnet ... Søren Bache er Marens broder hvis navn står i skiftet nedenfor

opslag 152 1746 Michel

opslag 154 1747 Maren

Anders Pedersen Koches hustrus død i 1770 opslag 282 ... hendes alder 68 så det passer med alderen i skiftet.

Hvad tror i dygtige folk i DIS ... jeg vil gerne høre fra jer.

Med venlig hilsen
Birgit