Peder Jensen af Bjerregrav 1767-70

Startet af Steffen Havshøj Hansen, 28 Dec 2012 - 18:55

Forrige emne - Næste emne

Steffen Havshøj Hansen

Hejsa

Jeg leder fortsat efter Peder Jensen fra Bjerregrav.

Hans fødselsdato gætter jeg mig til at være omkring 1769, da hans kone er 18 i 1787 (ved godt at det ikke betyder noget, men skulle jo starte et sted)

Har nu fundet seks gange Peder fra Øster Bjerregrav men kan ikke læse andet end året, måneden og den døbtes navn. håber der er nogen der kan hjælpe mig med at tyde det.

De forskellige Peder'er findes her:

Øster Bjerregrav, Sønderlyng, Viborg - Kirkebog for Øster bjerregrav + Ålum + Tånum - 1752-1776
opslag nr.: 168, 1. barn døbt (eneste på siden)
opslag nr.: 175 2. barn døbt på siden
opslag nr.: 181 2. barn døbt på siden
opslag nr.: 186 3. barn døbt på siden
opslag nr.: 188 1. barn døbt på siden
opslag nr.: 199 1. barn døbt på siden

Det eneste disse har tilfældes og relevant for min søgen er at de alle 6 hedder Peder til fornavn, men jeg kan ikke tyde resten af teksten, så kan ikke se om en af fædrene hedder Jens.

Håber der er nogen der kan tyde teksten for mig!

Og inden der er en der fortæller mig at der jo også er Bjerregrav sogn, Rinds Herred, Viborg amt, så ved jeg det godt, men der kan jeg slet ikke læse teksten. Men kan dog fortælle at 1766 begynder på opslag nr 242 i kirkebøgerne for Hersom + Klejtrup + Bjerregrav 1722-1782. Så hvis der skulle være en gavmild sjæl der kunne tænke sig at kigge det igennem ville det også bare være fantastisk.

Venlig Hilsen Steffen Hansen

Elin Madsen

Hej

Konens alder i 1787 siger intet om hans alder. Har du fundet dem i FT1787, så må du også kende hans alder. Kom med lidt flere oplysninger, så vi kan få indsnævret eftersøgningen  ;)

venlig hilsen
Elin

Steffen Havshøj Hansen

Har netop ikke fundet ham i 1787. Har kun fundet hende, da hendes far havde et ret genkendeligt efternavn.

Har fundet en Peder Jensen som er søn af Jens Hviid i 1787, hvor han er 10 år gammel.

Og som du siger, og jeg også selv havde skrevet i første omgang, så har hendes alder jo intet med hans alder at gøre, men en aldersforskel på 8 år med ham som den yngste, virker unormalt for den tid.

Elin Madsen

Hej igen

Hvis du vil gøre dig forhåbninger om hjælp, må du, som jeg skrev tidligere, forsyne os med nogle flere oplysninger.
Du skriver, at du har hustruens navn, som er ret genkendeligt. Men hvorfor skal det være en hemmelighed, hvad det er?
Desuden ville det også være en hjælp at få oplyst hvilken folketælling (sognet), du henviser til.

Så løft sløret og giv os lidt mere at arbejde med.  :)

venlig hilsen
Elin

Steffen Havshøj Hansen

Hej igen

De oplysninger jeg har om Peders kone er at hun hedder Maren Hansdatter og er 18 i 1787.
Hendes far hed Hans Folmarsen og her er folketællingerne hvor jeg har ham:

Samtlige personer i husstanden

viborg, Nørlyng, Ravnstrup, Ravnstrup Sogn, Nedergaards Dal, , FT-1787, C3497


Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jens Hansen   24   Ugift   Hosbond   Bonde og Gaardbeboer   
Giertrud Hansdatter   26   Ugift   Hans Søster   tiener ham   
Søren Folmarsen   58   Gift   Hans Farbroder   faaer Aftægt af Gaarden   
Anna Nielsdatter   38   Gift   Kone      
Niels Sørensen   8   Ugift   Deres Børn af siste Ægteskab      
Mette Maria Sørensdatter   1   Ugift   Deres Børn af siste Ægteskab      
Hans Folmarsen   55   Gift   Hosbond   Bonde og Gaardbeboer   
Anna Jacobsdatter   32   Gift   Madmoder      
Jacob Hansen   8   Ugift   Deres Børn af siste Ægteskab      
Maria Cathrine Hansdatter   6   Ugift   Deres Børn af siste Ægteskab      
Maren Hansdatter   18   Ugift   Hans Datter af 2det Ægteskab      
Niels Pedersen   30   Ugift   Hans Søster Søn   tiener i Gaarden