Hedder Peder Rasmussen fra Bolmerod på fyn's hustru Anna Hansdatter??

Startet af Ulla Bente Hornbæk Hansen, 27 Dec 2012 - 19:39

Forrige emne - Næste emne

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Peder Rasmussen dør 1768, 84 år gammel, opslag 178, i Bolmerod, Skamby kirke, Skam Herred, Odense Amt. Han bliver begravet 2. okt. i Skamby kirke.

Hans hustru dør 1761, opslag 111 i samme by og bliver begravet 18. febr. 1761 fra Skamby kirke.

Men da hendes navn ikke er nævnt ved hendes dødsfald - kun Peder Rasmussens hustru - aner jeg ikke, hvad hun hedder.

De får i hvert fald 2 af mig kendte sønner, nemlig

Rasmus Pedersen, 1714-1799 (min direkte ane)
Hans Pedersen. Sidstnævnte har jeg ikke data på.

Ud fra de to navne gætter jeg på fædrene på hhv. Peder og hans hustru.

Når jeg også gætter på fornavnet Anna, er det, fordi den næstældste datter af Rasmus Pedersen hedder Anna Dorthea (Peder Rasmussens afdøde første hustru hed Dorthea)
Hans første datter hed Maren efter farmoderen

Er dette for rodet?

Hilsen
Ulla

Jane Valkær

Hej
Kan du oplyse, hvor og hvornår deres søn Rasmus blev født.

Anne Mortensen

Hvis Rasmus er første barn -  født ?.

Søg en vielse kort før denne fødsel i Skamby.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Kære Jane og Anne!

Jeg har ikke kunnet finde Rasmus Pedersens dåb i Skamby, da kirkebogen ikke dækker fra 1704-1721. Jeg har hans ca. fødsel ud fra hans død 1799, hvor han står død som 84 årig i Bolmerod, Skamby. (opslag 45).
Derfor kan jeg heller ikke finde nogen vielse, Men mon ikke han er født i Bolmerod eller Skamby. Både faderen Peder Rasmussen og moderen (som jeg søger navnet på) er døde der.

Jeg har på nettet læst, at på det tidspunkt var der ca. 12 gårde i Bolmerod, og at stedet var et meget lille sted. Så måske har både Peder Rasmussen og hans søn Rasmus Pedersen været gårdfolk. Måske kan et skifte eller et skøde kaste lys over spørgsmålet.
Men når man bor i Sønderjylland, slår man ikke så leg op i disse oplysninger, hvis de overhovedet findes.

Hilsen
Ulla

Helle Vibeke Olesen

www.familysearch.org ligger der indscannede skifte- og andre protokoller for de fynske godser. Hvis Bolmerod har hørt under et gods, kan du muligvis finde et skifte her.

Med venlig hilsen
Helle Vibeke Olesen


Karin Jørgensen

www.fynhistorie.dk kan du finde stednavneregister til fynske godsers skifteprotokoller.
For Bolmerod findes der skifter i: Gyldensten, Harritslevgård, Jerstrup, Kørup, Odense amt, Roepstorff og ryttergodset.
www.wadschier.dk kan du finde affotografering af næsten alle fynske navneregistre til skifte- og fæste-registre.

Gyldenstens fæsteprotokol:
Peder Rasmussen fæster gård i Bolmerod 23.4.1719 fol. 84 og

Gyldensten skifteprotokol:
Skifte efter Peder Rasmussen i Bolmerod den 8.10.1768 fol. 379 - enkemand efter Karen Pedersdatter skifte 14.2.1749 fol. 192.

Med venlig hilsen Karin

Helle Vibeke Olesen

Karin, jeg siger også mange tak.

Jeg mente at have set registrene på www.fynhistorie.dk, men kunne ikke finde dem igen! Nu søgte jeg på "stednavneregister" og ikke på "godsregistre", og så fandt jeg dem.

Med venlig hilsen
Helle Vibeke Olesen

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Hej igen!

Det var som pokker. Så hedder enken slet ikke Anna Hansdatter. Eller også hedder nr. to kone Anna.
Hvorfor hedder nr. 2 søn ikke Peder.
Mange spørgsmål.
Tusind tak til jer begge. Nu må jeg ind og kigge hvorfor, hvorfor.

Dagens overraskelse.

Hilsen
Ulla