Gratis at søge i svenske arkivalier i julen

Startet af Carsten R. Nielsen, 22 Dec 2012 - 12:46

Forrige emne - Næste emne

Carsten R. Nielsen

Her i julen (22.-27. december) er det gratis at søge i kirkebøger m.m. hos svenske Ancestry (http://www.ancestry.se/cs/se/jul).

Jeg har selv tidligere benyttet et lignende tilbud (og på et par dage fundet flere af mine svenske aner), og der er ingen krav knyttet til tilbuddet om at man tegner et egentligt abonnement.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Inger Huus

hej Carsten
Jeg har prøvet siden ,men kan man komme i kontakt med den der har det slægtstræ ,hvor man har fundet oplysninger,jeg vil ikke betale for det
jeg prøvede at finde min oldefar ud fra de oplysninger jeg har ,og er næsten sikker på jeg har fundet en der forsker i samme slægt ,men kan ikke komme videre,
Hilsen inger Huus

Kay-Verner Christiansen

Hej!

Synes ikke den er så enkelt at bruge - eller også er det mig..

Kan du hjælpe med en trin for trin vejledning - (hvis du har tid)

Leder efter

Britta Stina Eriksdatter f. 6-5-1845 i Rysby Sogn, Kronobergs Lehn, Sverige

God jul

Kay-Verner
H. P. Hansen Korsør - Ølhandler.
Ølhandlere i hele Danmark - der har aftappet for Carlsberg
www.c-etiketter.dk

Svend Aage Hansen

#3
Til Kay-Verners problem.

Hvis du søger i denne bog vil du finde Britta Stina øverst på den højre side.

Kronoberg, Ryssby, CII:1, bild 83/98.

Du kan gå direkte til siden ved at skrive dette nummer i feltet for Genline ID.
GID:840.1.8300

Derefter skal du kigge i Husförhörsboken 1845-1850, Ryssby AI:12, side 45, bild 53/320. GID:840.19.79000
Der finder du hele familien på torpet Björkenäs.

Tilføjet.

Inger hvis du skriver et navn så kan du måske få hjælp med at komme videre.
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Kay-Verner Christiansen

Citat fra: Svend Aage Hansen Dato 23 Dec 2012 - 19:50
Til Kay-Verners problem.

Hvis du søger i denne bog vil du finde Britta Stina øverst på den højre side.

Kronoberg, Ryssby, CII:1, bild 83/98.

Du kan gå direkte til siden ved at skrive dette nummer i feltet for Genline ID.
GID:840.1.8300

Derefter skal du kigge i Husförhörsboken 1845-1850, Ryssby AI:12, side 45, bild 53/320. GID:840.19.79000
Der finder du hele familien på torpet Björkenäs.


Svend Aage - 1000 tak...

Startede du bare fra en ende af eller?

Med venlig julehilsen

Kay-Verner
H. P. Hansen Korsør - Ølhandler.
Ølhandlere i hele Danmark - der har aftappet for Carlsberg
www.c-etiketter.dk

Eva Morfiadakis



Jag tror inte man kommer i kontakt med dem som har släktträd. Jag försökte leta i en inflyttningslängd och fick också besked att jag behöver abonnemang. Det verkar som det bara är vissa böcker (födelse/vigsel/död) och husförhörslängder som är gratis.

Eva M
Eva M

Svend Aage Hansen

Hej Kaj-Verner!

Ha Ha, nej jeg starter ikke fra begyndelsen ;)

Når du har Genline programmet oppe så vælger du først Län,(Kronoberg) derefter Församling, (Ryssby).
Du kendte jo allerede til fødelsetiden, så der vælger Födde, Vigsel, Död 1839-1845.
I fødselslisten står jo barnets fødested, Björkenäs.
I husförhöret for perioden 1845-1850 finder du Björkrnäs i Platsregisteret, så enkelt er det.
Du kan søge i tidligere og senere husförhör på samme adresse, før eller senere så finder du noteringer om til- eller fraflytning.
Som du kan se er Britta Stinas fader, Sven Johan Larsson født i Ryssby 9/11 1792.
Mmderen Kjerstin Svensdotter i Annerstad 11/1 1818.
Du kan finde dem begge i respektive församlings (sogn) fødselsbog.

God jul og god fornøjelse.
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Egon Hansen

Jeg har fået at vide at Ola Pehrson skulle være født 16 feb 1794 i Andarum, og at hans hustru, Karna Henriksdotter skulle være født 1798 i Tranæs..
Kan jeg finde disse personer under dette link, og hvordan ? jeg har ikke før søgt dem i svenske arkivalier på nettet.
Hvilke Len er Andarum og Trænæs?
Nvh Egon Hansen

Inger Huus

hej
Jeg fandt min svenske oldefar efter de oplysninger jeg havde,men det var vist mere held end forstand jeg fandt den rigtige síde

Jeg vil gerne finde Peter Hultman ,men uden held
jeg har følgende om ham
Fra The Central Soldiers register. Peter Hultman født 1747  Regiment Âvlsborg regiment
Paris. Karl Gustav
File:Tummared

Viede i Grimmared
1769-03-29
Varberg
Hârad    Marks
Kâlla    Grimmared C:1



Peter Hultman
Ort   Skedeshem


Clara Ahsell
Ort   Grimmared


Jeg vil meget gerne have oplysninger om dem begge

Håber der er en der kan hjælpe mig

Glædelig jul

Inger Huus

Inger Huus

hej
jeg har fundet vielsen ,men skal nu nok have den sendt til tydning ,men jeg mangler fødsel og dødved peter Hultman og Clara Ahlsell
Nvh Inger Huus

Eva Morfiadakis

Peter Hultman är rotesoldat. Gissar att han är max 30 år vid sin vigsel.

En rotesoldat var en fast anställd soldat (Sverige hade bara anställda soldater vid den här tiden). Hans lön betaldes av bönderna. De fick ge honom ett torp (hus) med lite jord så att han kunde försörja sig och de bekostade hans utrustning. Jag tror inte att han var soldat längre än tills han var 50, kanske fram till 1790-1795.

I soldatregistret är han registrerad i Karl Gustav sogn i Tommared. Tyvärr börjar inte husförhörslängderna
förrän 1798 för Karl Gustav. I Tommared finns han inte 1798. Jag har tittat genom Karl Gustav 1798-1802 utan att finna honom. Tyvärr är boken nog skadad.

Du kan kontakta soldatregistret och beställa uppgifter ur databasen. Brukar kosta 20-25 skr.
Hultman, Peter

  Född:  1747 
   
  Regemente:  Älvsborgs regemente 
  Kompani:  LIVKOMPANIET 
  Socken:  Karl Gustav 
  Rote:  Tummared 

Ansvarigt register: Kontakta ansvarigt register genom att skriva ut den här sidan och skicka den som brev till adressen nedan.

Adress: SOLDATREGISTRET ÄLVSBORG
Nils-Olof Olofsson
Lars väg 7B
515 35 VISKAFORS

Telefon: 033-29 42 46 
Avgift: 20:- pr/akt + frankerat kuvert, vid forskning 50:- för påbörjad timma. 

Tyvärr har personen ingen e-mailadress. Vad som finns i databasen kan man aldrig veta i förväg.

Eva M
Eva M

Inger Huus

Hej Eva
tak for oplysningerne, der fik jeg lidt mere at vide om ham
jeg har printet siden ud ,skal man sende penge med sammen med oplysningerne ,eller bliver de opkrævet senere..
Mvh Inger

Glædelig jul

Eva Morfiadakis


Hej!

Jag fick en gång upplysningar från registret i Skåne. Jag betalade i förskott.

Jag kan säga att Peter Hultman levde 1786 i Karl Gustav för då dog (17/12) hans tre dagar gamla son som var tvilling. Karl Gustav C:2 (1781-1832) bild 26. Tror att det står att sonen hette Erik.

Du får leta framåt i boken kanske avlider Hultman eller hans fru där.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Såg precis på nästa bild att barnen hette Jean och Carl. Hustrun heter Sara Svensdotter. Alltså bör Clara ha avlidit tidigare.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Såg precis att han var 20 år när han gifte sig. Då var han kanske soldat fram till ca. 1800. Kanske finns det ett skifte, men sådana finns inte på ancestry. Kanske på arkivdigital.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Jag fann Petter Hultman och hans hustru Clara Svensdotter (hon har fått sitt patronym tillbaka).
Husförhörslängden Karl Gustav 1798-1802 AI:1 bild 38 (s 7). Det bor i Torpet. Båda är 60 år.

Ska se om jag finner dem i nästa del 1806-1816. Det finns en lucka på 4 år.

Eva M
Eva M

Inger Huus

#16
Hej Eva

Tusind tak for de nye oplysninger,nu må jeg prøve om jeg kan komme videre
jeg har fået hjælp på Face Book ,der er en datter (min 2x tipoldemor) Christina Petersdotter 1777-1813 ,mere har jeg ikke om hende  hun er gift med Jôns Olofsson  1775-1846
de bliver viet 17.5.1834
Kilde: SE/LLA/13075 Fagered C:3 1798-1839 bild 117 side 251

De får sønnen Johannes Jônsson født d.22.2.1810
Kilde: SE/ LLA/13293 Nôsslinge A:1(1795-1852) Bild v183 /side 323
i 1833 flytter han til Fagered sogn

måske findes der flere søskende til ham

Det er svært at lede i de gamle kirkebøger ,da det er ulæseligt meget af det
Mvh Inger Huus

Eva Morfiadakis

#17
I dödboken C:2 Karl Gustaf s 141 bild 78 hittar du Petter Hultman död av slag 63 år gammal. Lite högre upp finns det en Clara Svensdotter 56 år gammal död av håll och styng=lunginflammation. Tror att det är hustrun.

Båda dog i så fall 1802. Åldern stämmer inte med husförhörslängden för Clara men jag ser att båda har samma hemort.

Tveksamt om det finns skiften efter de båda. Där står barnens namn.
Jag såg din 2xtipoldemors namn i födelseboken för Karl Gustav. Det du får göra är att följa bakåt och framåt i tiden. Vid tvillingfödelsen har nog Clara skrivits fel som Sara.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

I husförhörslängden AI:1 s 9 (bild 49) är båda överstrukna med anmärkning döda.

Jag ska kolla din 2x-tipoldemor. Jag tyckte det stod att hon var 6:e barnet.


Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Hennes födelse finns på s 427, bild 221. Hennes namn är Cherstin. Idag skulle namnet stavas Kerstin. Det står mot slutet 6te som jag tolkade som 6:e barnet.

En av faddrarna (antagligen gudmor) heter Chierstin Modig.

Eva M
Eva M

Inger Huus

hej Eva
Endnu engang mange tak for hjælpen

Kan jeg finde dine oplysninger på Ancestry? isåfald  må jeg se om jeg når det mens det er gratis

Med venlig Hilsen Inger

Eva Morfiadakis

Alla mina uppgifter kommer från ancestry. Du väljer län: Älvsborgs - Församling Karl Gustav.
Födelse/vigda/döda är i samma bok. Du väljer årtalet. När du får upp bilden skriver du uppifter tex sidnr och trycker på "kör". Då får du upp bilderna.

Jag fann två barn före 1777, men kan ha missat något.

s. 389 bild 202
Christina född och döpt den 21 jan. 1770.

s. 409 bild 212
Peter född 5 juni - döpt 7 juni

Eva M
Eva M

Inger Huus

hej eva
Jeg får travlt i morgen,
tak for din store hjælp
Hilsen Inger

Inger Huus

Hej Eva

Takket være din store hjælp ,har jeg fundet alle opslag

Er Clara Ahlsel og Clara Svendsdatter samme person ?

Jeg kan ikke få fødselsåret for Peter Hultman  til at passe ,ved hans død i 1802 er han 62 år ,det passe med husforhøret ,men ikke med soldaterregistret(måske er det forkert,men jeg har ikke kunnet finde andre) deres vielse passer jo fint med det første barns fødsel

Clara er 56 år ved hendes død så hun må jo være født ca. 1746,men hedder hendes far så Svend?navnet Ahlsel ,hvor kommer det mon fra?

Ps.
kan man søge på navn?

Hilsen Inger Huus

Eva Morfiadakis

Ja, jag tror att det är samma person att Claras far hette Sven i förnamn. Ansell/Ahsell,  jag är inte helt säker på vad det står i vigselboken för Grimmared, är antagligen ett soldatnamn.  Har försökt finna fadern i soldatregistret men finner ingen lämplig kandidat. Det kan ju vara så att han inte har blivit registrerad i databasen.

Att Peter Hultmans ålder inte stämmer med soldatregistret kan bero på att där har man hämtat hans födelseår från en soldatrulla.
I sista husförhörslängden uppges Clara vara lika gammal som sin man men i dödboken är hon bara 56 år gammal.

Att söka på namnet går inte för den här tiden.

Försök finna Claras födelse i Grimmared. Hon kan ju vara född där.
Eva M
Eva M

Inger Huus

Hej Eva

Tusind tak ,det kan ikke siges for mange gange ,du har været til stor hjælp
jeg må prøve om jeg kan finde mere .

Godt nytår
hilsen Inger