Hvor kommer efternavnet Bang fra?

Startet af Freddie Kittelmann Bang, 19 Dec 2012 - 13:55

Forrige emne - Næste emne

Freddie Kittelmann Bang

Hej.
Jeg har nu fået afdækket meget af min familie.
Første gang efternavnet Bang optræder er: Højrup,Hviding,Tønder 1805-1816 opslag 18 (Hans Frandsen (som senere ændres til Poulsen) Bang.
Hans fader er Poul Hansen: 1774-1815 Kolding Sct Nikolaj, Brusk, Vejle opslag 16 - og farfaderen er i. flg. Poul Hansens dødsattest 1835-1859 Tønder, Hviding, Højrup opslag 147 - Hans Poulsen
Så er der nogen, der kan fortælle hvor efternavnet Bang kommer fra?
Venlig hilsen Freddie

Hans Poulsen

Hej Freddie

Det kræver sandsynligvis et stort gravearbejde at finde svaret, og du skal sikkert vidt omkring i kirkebøger og folketællinger:

- Var der en eller anden i tidligere generationer blandt dine aner, der hed *Bang*, så navnet alligevel ikke var så nyt som først antaget?

- Hed en af fadderne Bang eller blev kaldt Bang til en eller flere i en søskendeflok?

- Var en af fadderne gift med en, som hed Bang?

- Var der en nabo, genbo, arbejdskammerat, arbejdsgiver, kendt slægt på egnen etc., der hed Bang?

- En i datiden kendt politiker, kunstner, militærperson etc. ved navn Bang?

Som du ser, Freddie, blæser svaret i vinden; men jeg er sikker på, at du på et ellers andet tidspunkt finder svaret.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Freddie Kittelmann Bang

Hej Hans.
Hold da op - det er noget af et arbejde, men du har givet mig nogle ledetråde - Tak for det.
vh. Freddie

Flemming Kristensen

Hej Freddie

Den første Bang i min database er Oluf Bang f 1475 i Middelfart. Han får 9 børn. Så der er mange muligheder. Jeg har Bangér i hele jylland, fyn, langeland måske flere.

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Freddie Kittelmann Bang

Hej Flemming.
Tak for forsøget.
vh Freddie

Annette Damgaard Hansen

#5
Hej Freddie

Der findes flere Bang slægter bl.a. slægten Bang fra Vends, Fyn, som jeg selv stammer fra via min oldemor Anna Margrethe Kristine Bang.

http://finnholbek.dk/genealogy/showmedia.php?mediaID=1681
http://privat.finnholbek.dk/bang.pdf
http://roskildehistorie.dk/stamtavler/andre/Bang.htm

Endvidere er der en Bang slægt på Djursland.
http://www.bilde-christensen.dk/MinSl-A/default.html

Wikipedia har også en gennemgang af diverse Bang-slægter
http://da.wikipedia.org/wiki/Bang

Mvh.
Annette Damgaard

Annette Damgaard Hansen

#6
Hej igen Freddie.

Rebslager Hans Frandsen Bang's far kaldes i nedenstående Paul Hansen Bang:

Inger Buchard:
død 19.3.
begr. 24.3.
Grav B IV b 15
Povl Hansen Bang, Arbeiter in S. Sev.
ehel. Sohn des Reepschlägers Hans Frandsen Bang
und der Kirstine gb. Schmidt in Hjartbro,
Kirchsp. Agerskov, geb. das. d. 16. Septbr. 1842
Wittwer der hier am 23 December 1900
verstorbenen Anna Kjerstine Marie gb.
Lauritzen. Er hinterlässt 1 Tochter: Kir-
stine Marie verh. Truelsen
73 J 6 M 3 Tg
Leichenpredigt
Dänisch
PHB, arbejder i St. Severin, søn af rebslager HFB og Kirstine f. Schmidt i Hjartbro, Agerskov sogn, født sst. 16.9.1842, enkemand efter AKM f. Lauritzen, død her 23.12.1900. Han efterlader en datter KM gift Truelsen
73 år 6 mdr. 3 dg.
ligprædiken på dansk

Her er nogle ledetråde:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?7,617609,617609
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=12963.0;wap2

En tråd fra 2010 om Hans Frandsen Bang's kone
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,617209,617594

mvh. Annette

Freddie Kittelmann Bang

Hej Annette.
Tak for det tilsendte.
Jeg vil prøve at forfølge de enkelte links.
vh Freddie

Hans Poulsen


Hej igen Freddie


På ingen måde vil jeg søge at underkende de råd, som du har fået i denne tråd, men stilfærdigt gøre opmærksom på, at du nok tjener dig selv bedst ved at holde dig inden for din egen slægt og den kreds af personer, der optræder som *bipersoner* dér.

Der er mange med navnet *Bang*. Du risikerer at bruge oceaner af tid, hvis du forlader din egen slægt og begynder at grave i alle andre med *Bang*-navnet.

Prøv lige at se her, hvad Nygårds Sedler har at fortælle om personer med navnet *Bang*, og Nygårds Sedler har alene personer i Jylland som område:

http://ddd.dda.dk/nygaard/find_nygaard.asp

[Linket virker ikke i øjeblikket. Der kommer følgende besked:

Siden kan desværre ikke vises. Prøv igen senere ------- There is a problem with the page. Please try again later]

En smutvej: Går selv ind på Nygårds Sedler og skriv *Bang* i efternavns-rubrikken.


Venlig hilsen til alle i tråden
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Annette Damgaard Hansen

#9
Hej Hans

Dit forslag om at holde sig inden for sin egen slægt kan være godt, men hvis sporene forsvinder, er det bedre at tænke anderledes og gå nye veje.

Det har i hvert fald hjulpet mig, at få en så bred og overordnet information som muligt, men det kræver dog, at man har tid og tålmodighed til at pløje navneregistrene og stamtavler igennem for at se, om der skulle dukke navne og byer op, der virker relevante. Magter man ikke det, vil jeg også følge dit råd.

Spørgsmålet "Hvor kommer efternavnet Bang fra"? kan i øvrigt tolkes på to måder: "Hvor stammer navnet Bang fra" og "hvordan opstår navnet Bang hos Hans Frandsen". Jeg har valgt at respondere på begge tolkningsmuligheder, da jeg tror på, at Freddie selv kan vurdere, hvad der er vigtigt for ham.

De bedste hilsener fra
Annette Damgaard



Hans Poulsen

Hej Annette

Det er svært at blive uenig med dig, Annette, og det er da heller ikke det, jeg prøver på.

Du skriver:

"..Dit forslag om at holde sig inden for sin egen slægt kan være godt, ..".

Ja, gerne egen slægt to-tre slægtsled længere bagud i tid; men jeg pointerede derefter, at Fredie burde gå uden for kredsen af *blodsbeslægtede* - jeg betegnede disse udenforstående som *bipersoner*.

I mit første indlæg:

- Hed en af fadderne Bang eller blev kaldt Bang til en eller flere i en søskendeflok?
- Var en af fadderne gift med en, som hed Bang?
- Var der en nabo, genbo, arbejdskammerat, arbejdsgiver, kendt slægt på egnen etc., der hed Bang?
- En i datiden kendt politiker, kunstner, militærperson etc. ved navn Bang?

I mit andet indlæg:

"..bedst ved at holde dig inden for din egen slægt og den kreds af personer, der optræder som *bipersoner* dér..".

Min tipoldemor fik i 1777 et aparte FORnavn - det er en kendt adels-EFTERnavn, min farmor arvede det i 1851, og min nu 90-årige søster har båret det livet igennem - med oprejst pande og megen drilleri.

Mine 2xtipoldeforældre sad i uhyre beskedne kår og uden så meget som et nanogram blåt blod i årerne, men i 1777 har de vel syntes, at tiden var inde til at stive sig lidt af med lånte fjer.

På lignende måde kan *Bang* være dukket op, og kan Freddie ikke finde en forbindelse på egnen, må kan følge din vejleldning og gå langt længere og bredere ud.

Mange venlige hilsner og glædelig jul
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lise Østerberg Bahr

Hej.


Hermann bangs søster var Sophie Øllegaard Bang, og hun står på en Gøtsche slægtstavle, nu da jeg har GØTSCHE slægt i fam. som jeg har overset - betydningen af.

Gøtsche slægten stammer åbenbart OGSÅ fra Schleswig.

Måske dette kan være en hjælp ?

I vores tilfælde er der evt. fætre/kusiner i slægterne: Østerberg/Hansen/Andersen/Rehling/Gøtsche/Haugland,/Selchau/Rasmussen.

Jeg modtager gerne jeres hjælp til mere info om dette,  hvis i kan bidage ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Svend Jacobsen

Hej Freddie.

Hans Frandsen, senere Poulsen, Bang kom til at hedde Bang, fordi hans mor Anne Kirstine Pedersdatter havde været gift første gang med Frands Conradsen Bang (1769-1806), boelsmand og skrædder i Arnum, og denne havde igen navnet, fordi  hans mors slægt stammede fra Bangsgård i Sjørring.

Nordisk Slægtsforskning i Skals har i 1993 lavet en slægtsbog for slægten Warming fra Arnum i Højrup Sogn. Her kan du læse noget om slægten. Ellers skriv igen, gerne til min private e-mail, hvis du ikke vil fortsætte her på tråden.

Med venlig hilsen
Svend Jacobsen, Frederiksberg,
e-mail: svjac42@gmail.com

Freddie Kittelmann Bang

Hej alle.
- og rigtig mange tak for interessen.
Jeg havde efter Hans opfordring til at søge i faddere mm. fundet det første tegn på Bang - nemlig i Frandz Conradsen og Ane Kirstine Pedersdatter- Kiersten Frandsdatter Bangs dåb: 1805-1816 Højrup Hviding Tønder opslag 5 - hvor en af fadderne var Kiersten Anders Bang.
Jeg har ikke st nogen steder, at Franz Conradsen også hed Bang.
Det forklarer jo en del.
Tak.
vh Freddie

Svend Jacobsen

Til alle, der følger med i denne tråd.

Jeg indrømmer, at det er lidt af en tilsnigelse at sige, at Frands Conradsen også hed Bang. Det korrekte er, at han kaldte sine børn Bang, og det fortsatte hans kone Anne Kirstine Pedersdatter så med at gøre i sit andet ægteskab med Poul Hansen. Men når FC gjorde det, må det være fordi hans mor er af en Bang-slægt fra Thy. Dette sidste har jeg fra den ovenfor anførte slægtsbog og skal nok lige undersøges nærmere.

Mvh. Svend Jacobsen