Peer Jönsson f. ca. 1836 i Lund, Sverige

Startet af Jette Elkjær, 14 Dec 2012 - 19:36

Forrige emne - Næste emne

Jette Elkjær

Peer Jönsson kommer fra Sverige til Danmark - har ham her: FT: Randers, Øster Lisbjerg, Egaa, Skjeringgaard, [gård], 115, FT-1860, C4076

Han gifter sig 31. marts 1860 med Kirsten Hansdatter og bliver såvidt jeg kan se resten af livet i Faarup Sogn, Randers. Der er ingen fødselsdato ved vielse eller børnefødsler. Jeg har simpelthen ikke kunnet finde fødselsdatoen på ham og tænker, at han måske slet ikke ved det selv :-) og jeg har kun et enkelt sted set andet end "sverrig" skrevet som hans fødested. Jeg tyder det som Lund.

Men det er jo ikke meget at gå efter - kan man overhovedet finde ham i Sverige med så få oplysninger? Og hvis så, hvordan griber jeg det lige an?

Hvis nogen har lyst at kigge med, så er det mest læseligt i FT 1870, Randers, Faarup, opslag 7 nederst.

På forhånd tak for hjælpen
Jette Elkjær

Mikkel Eide Eriksen

Hej Jette,

Jeg kan ikke umiddelbart læse hvad der står i FT 1870, og er på vej ud af døren, men det ligner at "[..und] sogn" hører til Kirsten Hansdatter, og det er linjen ovenfor der hører til Per Jönsson/Jensen - men jeg kan ikke tyde mere end et par bogstaver :(

Her et par muligheder jeg ellers ka komme i tanke om:

- Har du fundet ham i tilgangslisten i Faarup kirkebog?

- Hvis han stadig var i live efter 1900 og du kan finde ham i folketællingerne er de gået over til fødselsdag + år istedet for alder.

- Har du forsøgt DDA's indvandrerdatabaser? http://ddd.dda.dk/immibas/htm/immibaslink.htm

- Hvis du kan afgrænse perioden for hans ankomst til Danmark mest muligt vil det måske være muligt at søge i pasprotokoller og deslige. Det har jeg dog ikke erfaring med.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Peter Kristiansen

#2
Hvad med Ivetofta - som ligger ved Bromölla i det østlige Skåne - mellem Kristianstad og Sölvesborg.

Kirsten Hansdatter er iflg. FT 1880 født i Rud - så mon ikke at der står Ruuds Sogn?
M.v.h. Peter Kristiansen

Eva Morfiadakis


Jag ser det också som Ivetofta. Kvinnan är säkert född i Ruds församling som ligger i Värmalnd (Karlstad).

Ivetofta finns med i ddss.nu men jag finns ingen Per/Pehr som passar in åldersmässigt med FT. Han bör ha varit född 1836-1837.  Hans far bör ha hetat Jöns i förnamn.

Det finns en Per vars far heter Jöns men detta barn dör 1837. Samma familj får en son Per 1839.
Det finns en utomäktenskaplig Per vars mor hetter Anna Jönsdotter.

Eva M
Eva M

Jette Elkjær

Fra indvandrerdatabasen - Indfødsretstildeling

Efternavn: Jønsson Fornavn: Per
Erhverv: Husmand Fødelokalitet: Ljungby
Føderegion: Kristianstads Län Fødeland: Sverige

Fødselsår: 1835 I DK fra: 1855
Bopæl, lokalitet: Faarup Sogn Amt, region: Randers Amt
Lov af: 25 02 1876 Tillæg: A
Løbenr: 21

Per Jönsson f. 20/11 1835 i Ljungby rejste fra Sverige til Danmark 2 gange.
1. gang 20/10 1855, 2. gang 7/4 1860

En venlig sjæl fandt disse oplysninger til mig. Det var så ikke Lund, men Ljungby. Mon du kan finde mere om ham så, Eva? Jeg føler mig jo ret overbevist om, at det er "min" Per/Peer  :)

Kvinden er dansk, hun er født i Randers, Rud Sogn og de bor i Faarup.

På forhånd tak for hjælpen
Jette

Inger Toudal

Citat fra: Jette Elkjær Dato 14 Dec 2012 - 19:36
Peer Jönsson kommer fra Sverige til Danmark - har ham her: FT: Randers, Øster Lisbjerg, Egaa, Skjeringgaard, [gård], 115, FT-1860, C4076

Han gifter sig 31. marts 1860 med Kirsten Hansdatter og bliver såvidt jeg kan se resten af livet i Faarup Sogn, Randers. Der er ingen fødselsdato ved vielse eller børnefødsler. Jeg har simpelthen ikke kunnet finde fødselsdatoen på ham og tænker, at han måske slet ikke ved det selv :-)

Har du et opslagsnummer for vielsen? På den tid blev der ikke opgivet fødselsdato, kun alder i vielsesoptegnelserne. Han har sikkert haft en attest med fra Sverige, hvoraf hans fødselsdato fremgik.

Jeg fandt en Per Jönsson i tílgangslisten for Egå 1857, hvor han ankommer fra Wistofte (Egå, Øster Lisbjerg, Randers 1842-1858, opslag 154, nr. 22), og i afgangslisten 1860, afrejst til Petersminde [hvilket sogn?] (Egå 1859-1875, opslag 29, nr. 17).

I tilgangslisten for Vistoft sogn 1857, ankommer en Per Jönsson fra Grenaa (Vistoft, Mols, Randers 1848-1862, opslag 122, nr. 14b). Under Anmærkninger står der: er svensk; har været i Danmark 1 Aar, m.g. Skudsmaal(?). I afgangslisten for Vistoft sogn 1857, afrejst til ? (samme kb. opslag 141, nr. 31).

Citat fra: Eva Morfiadakis Dato 15 Dec 2012 - 06:32
Kvinnan är säkert född i Ruds församling som ligger i Värmland (Karlstad).

Randers, Nørhald, Faarup, Faarup By Faarup Sogn, 5, et Hus, 24, FT-1880, C7632
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Peter Jønson   44    Gift   Husfader. Daglejer i Agerbruget      Sverrig
Kirsten Hansen   39    Gift   Hans Hustru      Rud, Randers Amt
Erik Pedersen Jensen   13    Ugift   deres Barn      Faarup, Randers Amt
Hansine Jensen   11    Ugift   deres Barn      Faarup, Randers Amt
Karoline Jensen   8    Ugift   deres Barn      Faarup, Randers Amt
Juliane Husum   6    Ugift   deres Barn      Faarup, Randers Amt
Niels Anton Jensen   4    Ugift   deres Barn      Faarup, Randers Amt
Petrine Kirstine Jensen   1    Ugift   deres Barn      Faarup, Randers Amt
Kristine Kristendatter   70    Enke   Husfaderens Svigermoder. der ved Fattigvæsenet Hjælp forsørges af ham.      Randers

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis


Församlingen i Skåne heter Östra Ljungby. Tyvärr finns denna församling inte i ddss.nu och jag har inte tillgång till kyrkböckerna.

Eva M
Eva M

Inger Toudal


Tilgangsliste Grenaa 1856, 26 Novbr, Per Jönsson, 21 år, flyttet fra Steensmark fra ? i Malmöe Lehn i Sverrrig (Grenå, Djurs Nørre, Randers 1848-1857, opslag 162, nr. 16).

Afgangsliste Grenaa 1857, 9 Mai, Pehr Jönsson, 27 år [fejl?], afrejst til ? (samme kb, opslag 186, nr. 19).

Almindeligt Jævnførelsesregister, folio 382, nr. 13, Peer Jönsson (samme kb, opslag 298, nr. 13). Der er henvisning til Alm. Jævnførelsesregister 382, 13 både ved tilgang og afgang, så det er altså den samme person  ;).

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

Citat fra: Jette Elkjær Dato 14 Dec 2012 - 19:36
Peer Jönsson kommer fra Sverige til Danmark - har ham her: FT: Randers, Øster Lisbjerg, Egaa, Skjeringgaard, [gård], 115, FT-1860, C4076

Han gifter sig 31. marts 1860 med Kirsten Hansdatter og bliver såvidt jeg kan se resten af livet i Faarup Sogn, Randers. Der er ingen fødselsdato ved vielse eller børnefødsler. Jeg har simpelthen ikke kunnet finde fødselsdatoen på ham og tænker, at han måske slet ikke ved det selv :-)

Så har du ikke kigget i FT-1901 !

AO, FT-1901, Landsogn, Randers amt, Fårup sogn, opslag 161-162

Mon ikke det er ham selv, der har oplyst fødselsdatoen ?

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jette Elkjær

Tusind tak for hjælpen! Der var rigtig mange informationer, jeg kan bruge til at komme videre...

Og lad det lige mig være en lære: Søg altid først en gang på Slægt og data, før du spørger  ;) - for se hvem fandt jeg her:

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=20679.0

Venlig hilsen
Jette