Niels Guldager og Niels (Nielsen) Fanøe/Fanninger i Guldager Sogn

Startet af Klaus Guldager, 12 Dec 2012 - 11:08

Forrige emne - Næste emne

Henning Jensen

#30
Jeg ved ikke lige hvad der sker, jeg sletter dette.

Henning Jensen

#31
og dette.

Henning Jensen

Hej Klaus

Jeg var ved at skrive et længere indlæg, men du kom først med din meget interersante opdagelse.
Du får lige det jeg skrev først:

Det er svært at sige om der kan være en tredie Niels Nielsen i Hjerting, men kan man
have Niels Guldager, Niels Fanninger og Niels Nielsen. Det lyder også mærkelig, for den tredie Niels ville vel også få et tilnavn?
En forklaring kunne også være at præsten ikke kendet dem særlig godt, for han boede jo i Guldager præstegård, så derfor var det måske lidt tilfældig hvad han skrev i kirkebogen.

Du har før været inde på, at der var en "Niels" i overskud. Det har jeg gravet lidt i.
Du har vel opdaget at døbte 1740/41 og 42 er indført 2 gang?
Og døde i 1740 og 41 også 2 gange.

Men du har ret i at der er død en Niels for meget, nemlig ham der begraves 27 jan. 1743 (opsl 61)

1741 - opslag 44 og opslag 58
29 sept. blev @Niels Guldagers barn døbt og kaldet *Niels Nielsen (død 8 april 1742)

1743 - 66 -2
18 aug. 10 trinit. blev @Niels Guldagers barn af Hjerting døbt og kaldet *Niels Nielsen (begravet samme dag)

1744 - 69 -8
27 sept. blev @Niels Guldagers barn i Hjerting døbt og kaldet *Anna Nielsdatter.

1745 - 73 -10.
5 dec. samme dag blev @Niels Guldagers barn af Hjerting døbt og kaldet *Mette Nielsdatter (død 20 jan. 1746)

1747 - 75 -4
22 marts? blev @Niels Guldagers barn døbt og kaldet *Niels Nielsen (død 10 dec. 1747)

1748 - 82 -3
27 oct. blev @Niels Guldagers barn af Hjerting døbt og kaldet *Niels Christen Nielsen (død 4 maj 1787)

Niels Nielsens barn "Anna" er iøvrigt også ført 2 gange.
1740 - opslag 39 og opslag 49
2 juli blev @Niels Nielsens barn af Hjerting døbt og kaldet *Anna Nielsdatter (måske hende der begraves 8 april 1742)

Bache Hansdatter optræder sidste gang som fadder med sit "pigenavn" i kirkebogen i 1735, og sammen med det faktum at der er en "Niels" der er død, men ikke fundet døbt kunne måske forklares med at de har fået børn i et andet sogn i mellemtiden, måske også en "Dorthe".
Har du været Fanø kirkebøger igennem for at se om en Niels Nielsen fik børn der 1735 til 1740?

Jeg har svært ved at se hvad der stå over "datte Anna" måske står der bare "Begraven"
Du må nok have en af de skrappe drenge under "Tydning" til at se på det.

Henning Jensen

Og her deres vielse:

1763 - opslag 173
8.. Thomas Bendixen Klingenberg fra Billum sogn og bye og Dorthe Nielsdatter Guldager i Hjerting Copulerede. (får et barn døbt i Guldager sogn 1763)

Jeg har selv skrevet det, men har fuldstændig overset "Guldager"

Jeg kan huske at jeg på et tidspunkt ledte efter hvad der blev af dem, men uden held.

Men mon ikke det er den ældste af Niels Guldagers børn du har fundet.?


Henning Jensen

Et bud på hvor hun blev af:

Ribe, Øster Horne, Tistrup, Tistrup Bye, , 21, FT-1787, C6438
Dorthe Nielsdatter   49   Enke   til Huuse   Dagleyer   
Niels Tomsen   13   Ugift   Hendes Søn   tienende   
An Marye Tomsdatter   23   Ugift   Datter   tienende   

Tistrup kirkebog begynder desværre først 1777 og jeg har ikke fundet Thomas død der.
Men det passer da meget godt med at Dorthe kan være født 1738.

Men det passer vel meget godt, for det var jo netop i Tistrup sogn vi fandt Niels Guldagers anden datter senere. Det tyder på at Dorthe var den første der flyttede til Tistrup.



Klaus Guldager

#35
Hej Henning,

du har da ret! An Marye Tomsdatter   23 i 1787:

1764 - 11 -3
@Thomas Klingenbergs barn i Hjerting døbt *Anne Maria Thomasdatter. Niels Fanningers hustru bar
det. Faddere: Mons. Satterup fra Hjerting, Povel Lauridsen ibid. Johanne Sørensdatter og Karen
Hansdatter sammesteds.

Takket være dit fantastiske arbejde med Guldager KB :)

Men, men Dorte Nielsdatter behøver ikke at være Niels Guldagers. Vi får se!

Jeg er meget spændt på at se nærmere på alt dette, men det bliver ikke i aften.
Mange brikker, men måske begynder de at  passe sammen.

Niels Guldager havde såmæn to døtre i Tistrup, og det har hele tiden undret mig hvad de skulle dér.

mvh
Klaus


Henning Jensen

#36
Ja, pokkers også at der er så mange andre ting der skal gøres. Det her er jo meget sjovere, især når brikkeren falder på plads, som det lader til her.

Lige en rettelse til Klingenbergs første barn:

1763 - 9 -2
@Thomas Bennetsens Klingenbergs barn i Hjerting døbt *Bendix Thomsen. Hr. Inspecteur Wrangs Kiereste bar det. Faddere: Hr. Tolder Møller, Degnen, Niels Nielsen Guldager hos tolderen og Anne Nielsdatter Guldager i Hjerting. (Moderen @Dorthe Nielsdatter Guldager, gift 1763, FT87 i Tistrup sogn 49 år)

Det kan vel ikke være Niels Guldagers søn som jo var født i 1748 der var ansat ved Tolderen?
Han har da været ca. 15 år så det er da muligt,

Men det kan også være den gamle selv der var ansat ved Tolderen.?

Det kunne måske også forklare hans ærinde i Ribe i 1780?

Der er en periode i Guldager kirkebog fra 3 april til 9 oct. 1738 hvor der ingen døbte er indført.
Dorthe Nielsdatter Guldager er sikkert født i denne periode.
Det virker som om at den der skrev Guldager kirkebog af har glemt en side i den gamle kirkebog.

Klaus Guldager

Jeg  vender endnu en gang tilbage til skiftet fra 1751 fordi jeg fandt noget, der kan knytte "Niels Guldager" til skiftets "Niels Nielsen Guldager i Hjerting".

206 Karen Nielsdatter på Fanø. 14.4.1751, fol.463.
Enke efter [Jes Hansen Borch, skifte 9.7.1743 lbnr.39]. B:
1) Hans Jessen Borch 8.
FM:
1 morbror Mathias Nielsen Guldager på Fanø
2 morbror Niels Nielsen Guldager i Hjerting.
Aftægt til afdødes mor Dorthe Jensdatter Guldager.

Matthis Nielsen Guldager kunne være broder til Niels Guldager. På side 2217 på Nordby-dvd-en oplyses at Matthis Nielsen Guldager (f. 1707) er flyttet til Ribe (ingen kilde angivet) i forbindelse med salg af hus i Odden  1761 (side 0515).

Niels Guldager, der ellers levede i Hjerting, døde i Ribe 1780!

Henning Jensen

Jeg er ret sikker på at Dorthe Jensdatter Guldager var Niels Guldagers mor, selv om det endelige bevis  endnu mangler.
Hans far er vel mere tvivlsom.?

Jeg har fundet en anden med navnet "Barche" eller Barke nemlig borgmester i Varde, Jens Bertelsen Taulows og Maren Jacobsdatter Bjørns datter.

Hun var faktisk søster til Tolder Søren Vedels kone i Hjerting Anna Hedvig Jensdatter Taulow.

Hendes navn var: Barke (Barche) Dorthea Jensdatter Taulow det fremgår af dette dokument på min gode kolegas hjemmeside:

http://www.370.dk/PhPGedView/media/Greens_Anetavle.pdf

Borgmester Jens Taulov er fadder et par gange i Guldager kirkebog for datteren. (1730 og 1731)

Af dokumentet fremgår det at Maren Jacobsdatter Bjørn var datter af Jacob Bjørnsens og Margrethe Terkelsdatters, og hun havde en søster "Barke Jacobsdatter Bjørn", f.?, i Varde d. 28/8 1713 i Ringkøbing.

Om denne slægts "Barche" har noget til fælles med Niels Guldagers hustru kan jeg ikke lige se, men
prøv at se dette skifte fra Varde Købstad:

274 Anne Cathrine Hallum i Varde. 8.3.1783, fol.551.
E: Jørgen Bjørn, farver. B:
1) Margrethe Bjørn 19
2) Mette Bjørn 18
3) Søren Hallum Bjørn 13
4) Claus Guldager Bjørn 12
5) Niels Christian Bjørn 9
6) Jens Hallum Bjørn 7.
Enkemandens første ægteskab med [Margrethe Sørensdatter Jessen, skifte 27.5.1763 lbnr.134]. B:
1) Jørgen Bjørn, farver i Løgumkloster
2) Søren Jessen Bjørn
3) Anne Marie Bjørn 27
4) Jens Taulov Bjørn.
Arv efter Margrethe Sørensdatter Jessens far Søren Jessen, skipper i Hjerting, skifte slut 24.4.1771 og efter hendes mor, skifte slut 15.6.1779.

Jørgen Bjørn = Jørgen Jørgensen Bjørn og hans far var Jørgen Carstensen Bjørn som var gift med endnu en af Borgmester Jens Taulovs døtre nemlig Anna Marie Jensdatter Taulow.

Hvorfor kalder han mon en af hans børn for "Guldager"

Jeg kan ikke se forbindelsen til din "Barche Hansdatter" men måske kan du?


Klaus Guldager

Der er jo i Varde en familie Guldager, hvis relation til Niels Guldager ikke er klarlagt:

180 Claus Nielsen Guldager i Varde. 5.2.1770, fol.499B.
E: Susanne Christensdatter Frøsig. LV: Sebastian Wøldike på Visselbjerg [i Alslev sogn]. B:
1) Christen Guldager 11
2) Maren Guldager 8
3) Niels Guldager 7.
FM: farbror [Morten] Windfeld, præst i Torning [og Lysgård].
Bevilling til uskiftet bo af 28.4.1769.
Samfrændeskifte 5.2.1770.

Og med hensyn til Barche Hansdatter skal vi huske at hun står fadder i sine unge år og måske kommer fra Hjerting?

Henning Jensen

Alt tyder på at Barche Hansdatter voksede op i Hjerting.

Derfor kan en af hendes forældre sagtens være ud af slægten med rigtig mange "Barche/Barke"

Jeg har forøvrigt fundet ophavet til navnet der er gået igen i denne slægt i mange generationer, startende med "Bartke Berens" og Peter Biørnsen.

Det er måske ikke så overraskende at opdage at dette sjældne pige navn ikke er dansk:

http://www.wadschier.dk/minfamilie/phpgedview/hourglass.php?show_full=1&pid=I1835&generations=4&show_spouse=1&box_width=100

Når jeg ser på slægtstræet er der mange navne jeg kan henføre til Guldager kirkebog.

På slægtstræet har jeg ikke fundet nogen "Hans" i Hjerting eller omegn, men der er jo mange linier der ikke er ført på !!!


Klaus Guldager

Der er selvfølgelig den mulighed at hendes fader/forældre kom udefra (toldvæsnet) eller at den udenlandske inspiration kom fra søsiden.

Henning Jensen

De er ikke nødvendigvis kommet ud fra. Den slægt med de mange "Barche" holdt for en stor del til i det vestjyske.

Jeg skrev til dig "om Niels Guldager arbejdede for Tolderen?" fordi der stod "Niels Nielsen Guldager hos tolderen"
Jeg har nærlæst teksten fra en anden dåb og fundet noget der kunne tyde på at det forholdte sig sådan:

1764 - 12 -8
29 april 1. Søndag efter Påske. Seig. @Henrik Scheels barn i Hjerting *Else Henriksdatter (Konf. 1782). Den som bar var Madm. Satterup i Hjerting. Faddere: Skipper Seig. Jens Hansen, Toldererens Skriver karl Mons. Niels Guldager, Inspecteures jomfrue Mette Hansdatter og Jomfrue Barchmans, alle af Hjerting. (moderen @Maren Jeppesdatter FT87 nr. 27)

Tidligere læste jeg det som 2 personer, altså Tolderens skriver karl og Mons. Niels Guldager.
Hvis du ser på opsl. 12 ser det ikke ud til at der er komma imellem.

Alene det at der står Mons. betyder at han var lidt mere end almindelig bonde.
Han var nok skriver for Tolderen.

Har du fundet andet der tyder på at han havde den stilling eller kan afkræfte det.?

Klaus Guldager

Først Barche:
Med "udefra" mente jeg uden for sognet, f.eks. Varde. Toldstationen i Hjerting havde folk "udefra" - og Barche er sikkert fra egnen, for det er der vi finder navnet - nær kysten og handels-sejladserne.

Niels.
I 1764 er Niels fra 1748 jo 16 år og kunne godt være skriverkarl. Faktisk er han jo samme år fadder:

1764 - 13 -2
@Niels Darums 2de børn i Guldager hvoraf den ene navnlig *Niels Nielsen (Konf. 1781) var
hjemmedøbt og blev læst over i kirken. Den anden døbt i kirken ved navn *Hans Nielsen. Niels
Fanningers hustru i Hjerting bar Niels og Hans Larsens hustru i Raunsberg bar Hans.
Faddere: Mons. Peder Jessen i Hjerting, Christen Ollesen ibid. Niels Guldager den yngre, og Mette
Andersdatters datter sammesteds, Lambert Jensen i Guldager, Hans Larsen og datter Birgete Hansdatterfra Raunsberg, samt Rasmus Riis ibid.
(moderen @Catrine Magrete Hansdatter FT87 nr. 78)

mvh
Klaus

Henning Jensen

Vi kommer nok ikke meget længere med Barche i øjebliket, men jeg er ved at se lidt på nabosognene i anden forbindelse. Det kunne jo være hun dukkede op som fadder der.

Jeg mener heller ikke kirkebøgeren fra Varde er tilgænglig på nettet i afskrevet form, så der er måske
også mulighed for at finde hende. Det er dog for stor en mundfuld for mig i øjeblikket.

Nu har jeg ikke så stor erfaring med Mons. og andre fine titler. Det virker som om man i guldager kirkebog kunne få sådan en tittel bare man havde lidt flere penge end normalt. Her tænker jeg specielt på Skipperne.
Ellers var det vel mest embedsmændene der var Mons.
Præsten titulerede sig selv som "Velærværdige Hr. xxx"

Det kunne være interessant om der var andre der kunne uddybe det.?

Klaus Guldager

Lige en ting om Matthis Nielsen Guldager, som vi må antage er broder til Niels Guldager.

Niels Guldager døde som bekendt i Ribe 1780, og hertil var Matthis Nielsen Guldager flyttet senest 1761:

"Fanø Birk Skøde og Panteprotokol (Landsarkivet i Viborg B.87 SP.5 Folio 268b)
tinglæs t 5 feb.1761
Underskrevne Matthias Nielsen Guldag er af Riibe kiendes og hermed for alle Vitterlig Giør, at ieg
med frie Villie og Velberaad hue, saa og med min Kiære hustrues Raad og Samtycke har Soldt og
afhændet, som ieg hermed aldeeles Sælger, Skiød er og afhænd er fra mig og mine Arvinger, til
Velagte Unge Karl Hans Pedersen Skoemager af Riibe og Arvinger, et mig tilhørende huus ved
Odden paa Eiland Fanøe" (side 0515 på Nordby-dvd)

Jeg ville gerne vide om Matthis levede i 1780, eller hans kone Kirsten Nielsdatter eller hans søn
Niels Matthisen. Men jeg finder dem ikke 1787.

mvh
Klaus




Klaus Guldager

16 Jens Østrup i Hjerting. 29.6.1734, side 155.
Enkemand efter Karen Bjørn, [begravet Guldager 2.1.1734].
Et skifte der nævner flere "Barke"

http://www.brejl.dk/riberhus.htm

16 Jens Østrup i Hjerting. 29.6.1734, side 155.
Enkemand efter Karen Bjørn, [begravet Guldager 2.1.1734].
Hans A:
1) mor Dorthe Jensdatter, enke efter Niels Lauridsen i Kolding
2) bror Anders Østrup i Kolding.
Hendes A:
1) bror Peder Jacobsen Bjørn i København, død. 3B:
a Bertel Pedersen Bjørn 46, konstabel i København
b Jørgen Pedersen Bjørn 35, kommissarieskrive i Christiania i Norge
c Hans Christian Pedersen 28, kollega i Sorø skole
2) søster Maren Jacobsdatter Bjørn, enke efter [Jens Bertelsen] Taulov, borgmester i Varde, [død 30.8.1733]. LV: søn Søren Taulov
3) søster Barke Jacobsdatter Bjørn, [skifte Ringkøbing 5.9.1713 lbnr.305], var g.m. Claus Bang, borgmester i Ringkøbing, [skifte Ringkøbing 21.7.1710 lbnr.287]. 1B:
a Ellen Margrethe Bang i Nykøbing, død, var g.m. [Simon Lassen Tarm, papirforvalter og købmand i Varde]. 5B:
1 Barke Simonsdatter
øvrige børn angives ikke
4) Anne Jacobsdatter Bjørn, død, var g.m. Peder Schelde, borgmester [i Fredericia, skifte Fredericia 28.10.1719 lbnr.354]. Hendes første ægteskab med Hans Brygmann, [toldkontrollør i Ringkøbing, skifte Ringkøbing 24.3.1707 lbnr.275]. 3B:
a Jacob Hansen Brygmann i Hjortsvang, [præst i Linnerup og Hammer]
b Margrethe Cathrine Hansdatter Brygmann i Varde
c Kirsten Hansdatter Brygmann, [død 22.1.1722]. E: Peder Boesen, borgmester i Ringkøbing. 3B:
1 Anne Marie Boesen
2 Kirstine Marie Boesen
3 Kirsten Boesen.

Christian Grøndberg

Citat fra: Klaus Guldager Dato 17 Dec 2012 - 22:03
Et skifte der nævner flere "Barke"

http://www.brejl.dk/riberhus.htm

Er de andre skifter, hvor en Barke indgår på brejl.dk relevante?



Varde Købstad, Skifteprotokol, 1754-1773, B 82G - 48

151 Søren Taulov, [cand. theol.] i Varde. 9.6.1763, fol.322.
A:
0) forældre [Jens Bertelsen Taulov, borgmester i Varde, ejer af Frøstrup i Lunde sogn, død 30.8.1733 og Maren Jacobsdatter Bjørn, død. 14.5.1745. Hendes første ægteskab med Morten Christensen Friede, tolder i Varde, død 1686]
1) [bror Bertel Taulov, borgmester i Varde, skifte 13.1.1751 lbnr.84D død ugift]
2) søster Anne Cathrine Taulov g.m. Valter Sejer, [organist i Varde].
Gavebrev til 2 døtre: B:
a Marie Dorthe Sejer
b Helene Kirstine Sejer, enke efter David Kolding i Ringkøbing
3) søster Barke Dorthe Taulov g.m. [Conrad] Hartung, kaptajn i Kolding
4) søster Anne Helvig Taulov, død. E: [Søren Sørensen] Vedel, tolder i Hjerting. B: navne angives ikke
5) søster Eleonora Taulov g.m. Claus Svitzer i Skarrild [til Juellingsholm i Sønder Omme sogn].
6) søster Christence Taulov, [død 1.4.1739], var g.m. Otto [Offersen] Højer, præst i Hee, [død 17.9.1757]. B:
a Christen Ottesen Højer i København
b Bertel Ottesen Højer i København
7) søster Vibeke Taulov, død, var g.m. Peder [Bertelsen] Friede, præst i Lejrskov og Jordrup, [død 1726]. B: navne angives ikke
8) søster Anne Marie Taulov, [død 1727], var g.m. Jørgen [Carstensen] Bjørn, byskriver i Varde, [begravet 10.2.1734]. B:
a Jørgen Bjørn, farver i Varde
b Maren Bjørn, i København
c Ellen Marie Bjørn, hos en præst i Norge
9) bror Morten Taulov, løjtnant i Varde, [død 23.2.1758]. B: navne angives ikke
10) bror Jørgen Bjørn Taulov, præst i Nordby på Fanø, [død 1739]. B:
a Maren Bjørn Taulov g.m. Christen Hansen, skomager i København
b Dorthe Kirstine Taulov i København, enke efter Havbjerg
c Jens Taulov i København
11) søster Maren Taulov, [død 4.7.1718], var g.m. Hans Allerup, præst i Ringkøbing, død. B: navne angives ikke
12) halvsøster Magdalene Friede, [død 7.7.1760], var g.m. Niels [Nielsen] Kragelund, præst i Varde [Jacobi, død 1728]. B: navne angives ikke
13) halvsøster Margrethe Friede i Ringkøbing, enke efter Jens [Christensen] Odderbæk til Holmgård, [skifte Lundenæs og Bøvling amter 28.8.1741 lbnr.139].
(Skiftebrev).



Ringkøbing Købstad, Skifteprotokol, 1687-1717, B 80 - 123

287 Claus Ibsen Bang, borgmester i Ringkøbing. 21.7.1710, fol.355B.
E: Barke Bjørn. LV: Jørgen [Sørensen] Jelling, tolder i Ringkøbing, [præstesøn fra Jelling]. B: Ellen Margrethe . FM: Jens Knudsen, farver, morbror Peder Bjørn i København.
Arv til afdødes stedsøn Jacob Andersen Bjørn efter far Anders Markussen i Varde.
Dokumenter.



Ringkøbing Købstad, Skifteprotokol, 1687-1717, B 80 - 123

305 Barke (Barbara) Jacobsdatter Bjørn i Ringkøbing. 5.9.1713, fol.434B.
Enke efter Claus Ibsen Bang, borgmester, [skifte 21.7.1710 lbnr.287]. B:
2) Ellen Margrethe Bang g.m. Simon Lassen Tarm, papirforvalter og købmand i Varde.
Første ægteskab med [Anders Markussen i Varde]. B:
1) Jacob Andersen Bjørn, der døde 10.3.1710 i slaget i Skåne.
Dokumenter.



Ringkøbing Købstad, Skiftebreve, 1778-1789, B 80 - 128

599 Oluf Franck, rådmand i Ringkøbing. 20.5.1788, side 416.
I) morbror Las Jepsen Tarm, rådmand i Varde, død. 1B:
1) Simon Lassen Tarm, død. 1B:
a Barke Bjørn Tarm, enke efter Peder Joensen i Varde.
II) farbror Hans Olufsen Franck i Skodborg, død. 4B:
1) Christen Hansen, død. 2B:
a Oluf Christensen i Skodborg
b Maren Christensdatter g.m. Oluf Paaske
2) Ellen Hansdatter i Ringkøbing
3) Maren Hansdatter, død. 3B:
a Hans Madsen i Tobøl [i Føvling sogn]
b Johanne Kirstine Madsdatter g.m. Herman Madsen i Plovstrup i Jernved sogn
c datter, død. 1B: Jeng Kirstine Pedersdatter
4) Birthe Hansdatter g.m. Terman Lauridsen i Rojbøl i Øster Linnet sogn.
III) faster Maren Olufsdatter, død. 1B:
1) Oluf Thomsen i Gildbjerg i Skodborg sogn, død. 5B:
a Johanne Margrethe Olufsdatter g.m. Hans Dahl, ridefoged på Østerbygård [i Vamdrup sogn] ved søn Peder Dahl i Skodborg
b Ølgert Olufsdatter i Bredsted sogn
c Dorthe Christine Olufsdatter i Flensborg
d Marie Christine Olufsdatter på Als
e Elisabeth Olufsdatter.
IV) faster Margrethe Olufsdatter, død. 1B:
1) Ellen Mortensdatter, død. 4B:
a Gyde Mortensen i Øster Vamdrup
b Oluf Mortensen i Skodborg sogn
c Margrethe Mortensdatter i Skodborg sogn
d Dorthe Mortensdatter i Skodborg sogn.
V) faster Kirsten Olufsdatter g.m. Claus, død. 4B:
1) Kirsten Clausdatter, død, var g.m. Mads. 1B:
a Hans Madsen i Ulvshus [i Bjerning sogn] i [Sønder] Tyrstrup herred, død. 1B:
1 Kirsten Hansdatter g.m. Hans Nissen i Ulvshus
2) Anne Clausdatter g.m. Laurids Nielsen, først ladefoged på Sønderskov, siden husmand i Ødis, begge døde. 1B:
a Kirstine Margrethe Lauridsdatter g.m. Conrad Mathiassen i Flensborg
3) Marie Clausdatter g.m. [Jens] Juncker, begge døde. 4B:
a Thomas Jensen, død. 1B:
1 Jesper Thomsen
b Jesper Jensen Juncker
c Jørgen Jensen, død. 2B:
1 Jens Jørgensen i Skodborg
2 Johanne Margrethe Jørgensdatter i Skodborg
d Cathrine Jensdatter i Skodborg
4) Sara Marie Clausdatter g.m. Mathias, begge døde. 1B:
a Hans Mathiassen Jæger i Ødis Bramdrup.
VI) faster Bodil Olufsdatter, død. 1B:
a Maren Lauridsdatter, død. 1B:
1 Bodil, død. 1B: Kirsten Jørgenskone i Skodborg.
Dokumenter.



Lundenæs og Bøvling amter, Skifteprotokol, 1748-1761, B 8 - 1079

208 Morten Jepsen Tarm og hustru Maren Christensdatter Kjærgaard på Rækkergård [i Hanning sogn]. 4.9.1749, fol.100.
Hans forældre Jeppe Jepsen Tarm, borgmester i Ringkøbing og Birgitte Mortensdatter Beesk, begge døde. 3B:
1) bror Jeppe Jepsen Tarm, præst i Oddum, død. 2B:
a Laurids Brodersen Jepsen Tarm, skoleholder i Grænge [i Toreby sogn] på Lolland, død 26.4.1748, var g.m. Anne Jacobsdatter. LV: Jens Juul, ny skoleholder i Grænge, der ægter enken
b Birthe Jepsdatter Tarm, født 25.6.1703 i Oddum, g.m. Bertel Andreas Agerholm, præst i Oddum
2) bror Laurids Jepsen Tarm, rådmand i Varde, død. 2B:
a Simon Lauridsen Tarm, død, var g.m. Ellen Margrethe Bang, datter af Claus Bang, borgmester i Ringkøbing. 1B: Barke Bjørn Simonsdatter Tarm g.m. Peder Joensen, organist i Varde
b Sylvester Lauridsen Tarm, død uden arvinger
3) søster Mette Jepsdatter Tarm, [skifte Ringkøbing 4.10.1713 lbnr.208]. Første ægteskab med Christen Hansen Ronum, [skifte Ringkøbing 8.3.1699 lbnr.112], viet 3.3.1698 i Ringkøbing. Andet ægteskab med Niels Olufsen Frank, rådmand i Ringkøbing, [skifte Ringkøbing 4.8.1717 lbnr.318], viet 30.12.1700 sst. 2B:
a Christen Frank, født 28.3.1702, død 11.5.1702
b Oluf Frank i Ringkøbing, født 7.7.1703.
Hendes A:
1) bror Christen Christensen i Mejlby i Stavning sogn, død. 5B:
a Laurids Christensen, død. 2B:
1 Jens Lauridsen i Sandager i Dejbjerg sogn
2 Kirsten Lauridsdatter g.m. Peder Mouridsen i Højmose i Lem sogn
b Anne Christensdatter g.m. Jens Olufsen i Sønderby i Stavning sogn
c Sofie Christensdatter, enke i Stadil
d Karen Christensdatter i Egvad sogn, død. 4B:
1 Maren Jesdatter, [skifte 9.4.1743 lbnr.153, var g.m. Jens Jepsen] i Tarm. 4B: Karen 17, Kirsten 14, Jeppe 12, Jes 8
2 Lauge Jessen i Kirkegård i Egvad sogn, død. 4B: Karen 18, Jens 16, Anne 14, Kirsten 12
3 Gertrud Jesdatter i Tarm Bisgård i Egvad sogn
4 Laurids Jessen 25 i København
e Maren Christensdatter, død, var g.m. Niels Jepsen i Mejlby i Stavning sogn. 3B:
1 Jeppe Nielsen i Mejlby
2 Niels Nielsen i Mejlby
3 Christen Nielsen i Borriskrog
2) bror Peder Christensen i Rindum Kærgård, død. 2B:
a Christen Pedersen i Knudgårde i Stavning sogn
b Abelone Pedersdatter g.m. Anders Christensen i Ringkøbing Hedegård
3) bror Jens Christensen i Skindbjerg i Dejbjerg sogn, død. 2B:
a Laurids Jensen i Dejbjerg Kærgård
b Mette Jensdatter i Skindbjerg
4) bror Niels Christensen i Ejsingkær i Vildbjerg sogn, død. 2B:
a Karen Nielsdatter g.m. Jens Nielsen i Nøvlingskov i Nøvling sogn
b Kirsten Nielsdatter, der ægter Laurids Poulsen i Tiphede i Timring sogn
5) søster Else Christensdatter i Østerby i Stavning sogn, død. 5B:
a Christen Thuesen i Sønderup i [Nørre] Vium sogn
b Niels Thuesen i Bækbo i Dejbjerg sogn
c Karen Thuesdatter, enke efter Christen Sadelmager i Ringkøbing ved søn Jens Christensen, sadelmager
d Maren Thuesdatter g.m. Laurids Poulsen, vognmand i Ringkøbing
e Kirsten Thuesdatter g.m. Jesper Christensen i Bovsø i Stavning sogn.
Jordebog for Rækkergård 1749 fol.114B-117.



Lundenæs og Bøvling amter, Skifteprotokol, 1787-1792, B 8 - 1084

1051 Anne Nielsdatter i Tistrup. 8.1.1789, fol.164.
E: Søren Henriksen. B: Barke Sørensdatter 14, Niels 7. FM: nærmeste pårørende Mads Jensen i Tistrup, Christen Lauridsen i Hjerting.



Lundenæs og Bøvling amter, Skifteprotokol, 1787-1801, B 8 - 1085

1236 Søren Henriksen i Tistrup. 22.4.1790, fol.65, protokol 1790-1798, II, fol.1, II, fol 42, IV, fol.6B, 32B, 43, V, fol.40B.
Enkemand efter Anne Nielsdatter, skifte 8.1.1789 lbnr.1051. B: Barke Sørensdatter 16, der ægter Christen Simonsen, Niels 8. FM: farbror Mikkel Henriksen i Galtho, fasters mand Christen Brynning i Asp i Horne sogn.
Første ægteskab med Anne Nielsdatter, skifte 27-9-1771. B: Kirstine Marie 32, Jens 30 i Amsterdam, Karen 26, Anne 21. FM: morbrødre Peder Nielsen Møller i Tarm, Christen Nielsen Møller sst. Desuden nævnes afdødes svoger [Jørgen Udesen] Haahr til Lindbjerg.



Udensogns vielser, før 1814 -- i Tyrsting, Vrads, Voer, Nim, Nørvang og Tørrild herred.

Ebbe Hansen i Ejstrup sogn, og Barke Sørensdatter, enke efter Christen Simonsen i Farre, 1811 i Give.




Det blev vist lidt langt.

Med venlig hilsen
Christian

Henning Jensen

De fleste personer er gengangere fra den slægtsside jeg fandt tidligere, jeg kan se der er problemer med at åbne linket så jeg prøver igen:

http://www.wadschier.dk/minfamilie/phpgedview/individual.php?pid=I1835&ged=minfam.ged

Ude til højre skal man vælge "timeglasvisning" for at få hendes efterkommere.

Der er flere personer med tilknytninge til Hjerting, bla. Hans Brygmann, toldkontrollør i Ringkøbing.

Han var tidligere Toldkontrolør i Hjerting, men desværre er han ikke Barches far for han døde i 1707.
Så er der også Jens [Christensen] Odderbæk. Det må være hans datter, Maren Jensdatter Odderbechder der døde 6 juli 1771 i Hjerting. Hun var gift med Peder Jessen.

Det sidste skifte er ret interessant:

Lundenæs og Bøvling amter, Skifteprotokol, 1787-1801, B 8 - 1085

1236 Søren Henriksen i Tistrup. 22.4.1790, fol.65, protokol 1790-1798, II, fol.1, II, fol 42, IV, fol.6B, 32B, 43, V, fol.40B.
Enkemand efter Anne Nielsdatter, skifte 8.1.1789 lbnr.1051. B: Barke Sørensdatter 16.

for det er jo Niels Guldagers datter Anne Nielsdatter i Thistrup, og her er skiftet efter hende:

1051 Anne Nielsdatter i Tistrup. 8.1.1789, fol.164.
E: Søren Henriksen. B: Barke Sørensdatter 14, Niels 7. FM: nærmeste pårørende Mads Jensen i Tistrup, Christen Lauridsen i Hjerting.

Christen Lauridsen i Hjerting er ham der kaldes Christen Guldager i FT87 og gift med Niels Guldagers datter Mette.




Klaus Guldager

De "nærmeste pårørende" er Søren Henriksens to svogre :) Niels Guldagers her  berørte tre døtre er Mette i Hjerting og Anne og Karen i Tistrup:

1051 Anne Nielsdatter i Tistrup. 8.1.1789, fol.164.
E: Søren Henriksen. B: Barke Sørensdatter 14, Niels 7. FM: nærmeste pårørende Mads Jensen i Tistrup, Christen Lauridsen i Hjerting.

Ribe, Øster Horne, Tistrup, Tistrup Bye, , 3, FT-1787, C6438
Mads Jensen   47    Gift   Hosbond   Boelsmand og Skræder   
Karren Nielsdatter   35    Gift   Madmoder      
Maren Madsdatter   9    Ugift   Datter      
Barke Madsdatter   5    Ugift   Datter      
An Magrete Madsdatter   1    Ugift   Datter

mvh
Klaus

Kan sporfinderne så ikke ikke også rysteop

Henning Jensen

En interessant dåb

1723 - 8 -8
18 juli blev @Hans /in blanco/?  barn af Jexsmark døbt og kaldet *Jep Hansen. Madam Karen Bjørn bar barnet, Niels Torup, Mons. Søren Rasmusen af Hjerting, Jens Mortensen af Tobel, Anne Pedersdatter af Guldager.

Jeg har svært ved at tyde hans efternavn, men mener der står "/in blanco/"
Guldager kirkebog er jo en afskrift, og dette tolker jeg som afskriverens måde at fortælle at der ikke er angivet et efternavn.
Det er den eneste gang jeg har set denne mand i Jexmark (Jegsmark)

Karen Bjørn = Karen Jacobsdatter Bjørn, og hun havde en søster der hed Barke.!!
Hun ses her med hendes 3 mænd:

http://www.wadschier.dk/minfamilie/phpgedview/individual.php?pid=I1830&ged=minfam.ged

Jexmark ligger i modsatte ende af Guldager sogn i forhold til Hjerting, og når hun bar barnet er der måske slægtsskab.

Et spor der er værd at forfølge?



Klaus Guldager

Barke Hansdatter som vi har hos Christen Guldager i FT 1787 er født o. 1714-15.
Hvis jeg forstår det det ret, så er Karen Bjørns søster den Barke Barbara Jacobsdatter Bjørn, som dør i Ringkøbing i 1713.

Iden skulle være at Hans (in blanco) skulle være fader til Barke o. 1714 og at hun skulle være opkaldt efter Karen Bjørns søster - måske endda at Karen Bjørn bar hende.

Så skulle vi vel forvente at Hans' kone havde relation til Bjørnene.

mvh
Klaus

Henning Jensen

#52
Ja det var noget i den retning jeg tænkte, men det er bare en teori.

Her er endnu en:

Fra Vardesyssel 1999:
Jegsmark. En gård (1688: 2-2-2-0 fæstes af Giøde Jørgensen). – 1778, er hartkornet det samme og gården bruges og ejes af Hans Møller i Guldager.

Fra "Sognetræf":
Sr. Jens Riis i Jegsmark, hvis enke døde d. 8. jan 1769 i Jegsmark, og som fik en datter Anne Marie d. 1. nov. 1732. Jeg tror han havde sønnerne Rasmus, Peder, Christen og Søren før han fik Anne Marie. Jens Christian Pedersen Riis solgte i 1752 jorden i Jegsmark til Jens Poulsen.

8 jan. 1769 Jens Riises enke paa Jexmark begravet 80 år. (født ca. 1689)

Jens Riis ses flere gange i Guldager kirkebog, bla her:

1739 -37 -5
4 october blev @Esben Jensens barn i Hjerting døbt og kaldet *Maren Esbensdatter. Sr. Jens Christen Riises hustru i Jexmark bar barnet. Faddere: Skipper Gravers Ifversen (Gravers Iversen), Jørgen Madsen, Maren Sørensdatter af Hjerting, og Margrethe Jensdatter af Tobøl.

Jeg er lidt usikker på om der står Jens Christen Riis, men der står da ikke Christensen som jeg først havde skrevet.
Det er formentlig den @Esben Jensen der er fadder for Niels Guldager i 1744.

Det er værd at bemærke at han benævnes Sr.
Jeg er næsten sikker på det er ham her:
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=316058&sort=e

Grunden til at jeg tror det er at der står hans svigerfar hed Rasmus Mikkelsen og Jens Riis havde en søn der hed Rasmus. Nygård har ham ikke på fanø efterfølgende, så det passer med det tidspunkt han dukker op i Jexmark.

Mon denne Jens Riis (Jens Christian Pedersen Riis) var beslægtet med den Hans /in blanco/ der beboede Jegsmark/Jexmark før ham?

Jeg kan ikke se hvordan det hænger sammen, men det virker som om der godt kunne være en forbindelse her.




Klaus Guldager


Henning Jensen

Jo den kender jeg godt. Der er mange personer med tilknytning til Hjerting i Guldager sogn.
Jens Riis har jeg nu ikke set.
Det var nok et lidt tåget spor, men godt at have i baghovedet til senere.

Nu skal du få  et andet spor så du ikke keder dig her i julen.  ???

Jeg har tidliger skrevet at der var en forbindels mellem Niels Guldager eller hans kone til
Lambert Jensen og hans kone Maren Nielsdatter i Guldager, f.eks her:

1762 - 6 -2
15 aug. @Lambert Jensens barn i Guldager døbt og kaldet *Jens Lambertsen ( Konf. 1779). Niels Guldagers hustru af Hjerting bar det. Faddere: Niels Thomsen (morfar) af Tobøl og søn Thomas Nielsen ibid. Thomas Jacobsen i Guldager og Karen Christensdatter. (moderen @Maren Nielsdatter )

1765 - 15 -4
4 april Skær Torsdag @Lambert Jensens barn i Guldager døbt *Anders Lambertsen (Konf. 1782). Niels Dunderups? hustru bar det. Faddere: Christen Hansen i Guldager, Jacob Nielsen fra Forum, Niels Nielsen Guldager den yngre fra Hjerting, Anne Nielsdatter Guldager fra Hjerting. (moderen @Maren Nielsdatter )

Lambert Jensens  var søn af Jens Andersen i Guldager, og ham var Niels Guldager fadder for i 1741.

1741 - 43 -5. og 57 -4
1 Adv. 3 december blev @Jens Andersens barn i Guldager døbt og kaldet *Anders Jensen (død). Niels Christensens hustru i Tobel bar barnet. Faddere: Hans Lausen og Peder Hansen af Rauensberg, Niels Guldager af Hjerting og Mette Madsdatter af Guldager.

Det kan næppe være tilfældig når det sker i 2 generationer. Jeg har ikke kunnet finde Jens Andersens hustru. Hun kunne måske rumme noget til gådens løsning.

Jeg vedhæfter en fil med Lambert Jensen og Maren Nielsdatters søskende.

god fornøjelse og god jul.

Henning Jensen




[vedhæfting slettet af admin]

Henning Jensen

#55
Og så fandt jeg selvfølgelig hendes navn:

1778 -  opslag 69
15 feb. blev Jens Andersens enke Mette Lambertsdatter af Guldager begravet 71 år.

1728 - opslag 14
fortæller:"Lambert Heboes datter Mette Lambertsdatter "

Det passer vist ret godt med fadderene, men det blev vi ikke klogere af?

Christian Grøndberg

Jeg kan ikke se forbindelsen, som du søger, men her er i hvert fald ligeledes konens navn:

brejl.dk

2 Lambert Sørensen i Guldager. 25.5.1748, fol.3.
E: Karen Christensdatter. LV: Johannes [Nikolajsen] Krag præst i Guldager. B:
1) Mette Lambertsdatter g.m. Jens Andersen i Guldager
2) Christen Lambertsen 30
3) Jørgen Lambertsen, farer til skibs fra Amsterdam.
FM: farbror Niels Sørensen i Guldager.

Med venlig hilsen
Christian

Henning Jensen

Det er helt sikker for det er hendes brødre der er fadder for deres børn.

Hendes far er ham der også kaldes Lambert Hebo, men det lader ikke til at
det er i denne gren vi skal finde slægtskab til Niels Guldager.

Jens Andersens far var vist nok Anders Jensen, det tyder denne dåb på:

1727 - 14 -4
9 nov. blev @Enevold Smeds (Enevold Lambertsen) søn nafnlig *Lambert Enevoldsen.
(død 1731) af Guldager. Mdm. Ellen Lambertsdatter på Sønderris bar ham til daaben. Fadder: Niels Torup, Thomas Grønberg, Anders Jensens søn Jens Andersen, Jacob Graversens søn Iver Jacobsen, og Christian Nielsens datter Mette Christiandatter af Guldager, degnens hustru Kjerstine Marie Lundes.

Og husk så også denne dåb:

1734 - 28 -5
...blev @Jens Andersens barn døbt og kaldet *Johanne Jensdatter (død 1734)?. Smedens hustru bar barnet. Faddere: Jens Bech, 1 pige fra Fanøe og Mette Enevoldsdatter? af Guldager. (moderne @Mette Lambertsdatter, død 15 feb. 1778)


Teorien kunne være at Anders Jensen havde en søster på Fanø der hed Dorthe Jensdatter.
Hvis den holder er Jens Andersen en fætter til Niels Guldager.?

"1 pige fra Fanøe"? det kunne være Niels Guldagers søster Karen Nielsdatter?

Er det for langt ude?


Klaus Guldager

Denne lange tråd har vedhæftet et par filer fra Villy og Hanne Nielsens dvd om Nordby Fanø Sogn.
Efter noget af det der er kommet frem, har Villy besluttet at slette side 1720 og ændre side 1718.
Dvd-en som sådan kan jo  ikke ændres, men den nugældende side 1718 er vedhæftet her for interesserede.

mvh
Klaus

Der er en forklarende note på den ny side 1718.

[vedhæfting slettet af admin]

Christian Konstmann Autzen

I 1707 (20. november) døbes en Anne, datter af Jap Fanninger i Wester Gasse i Skærbæk sogn. En af fadderne er Hans Hansen Fanninger i Øster Gasse; alle faddere er af Skærbæk sogn.

Det vil sige, at efternavnet Fanninger også findes i Skærbæk sogn omkring år 1700.

Anne Jap Fanningers bliver gift i 1735 i Skærbæk med Jannik Hansen fra Moesbøl i Skærbæk sogn. De synes at få 6 sønner (Jap, Hans, Jørgen, Anders, Anders igen, Jørgen igen) og 2 døtre (Maren og Anna Maria). Børnenes efternavne er således Janniksen hhv. Janniksdatter.

Det skal så lige med, at navnet Jannik og Janniksen ikke er helt ualmindeligt i Skærbæk sogn på den tid, og de behøver ikke at være i familie med hinanden.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.