Brug af DNA test i Slægtsforskning.

Startet af Peter Lund Pedersen, 11 Dec 2012 - 20:49

Forrige emne - Næste emne

Peter Lund Pedersen

Hej jeg har slægtforsket rimeligt seriøst i ca. 1 år nu, og i samme tidsrum har jeg også haft en dna profil i en online dna database. Jeg har dog kun haft held til, at forbinde en profil 100% til mit slægtsforskningtræ, og det er en ret nær slægtning. Så snart jeg kommer udover de beregnede 2-3 cousin/grandfætre kusiner, har jeg store vanskeligheder med, at forbinde dem sikkert til træet.

Nu er det en USA baseret database, og derfor er amerikanske efterkommere overrepræsenteret i forhold til europæiske efterkommere der har en relation til mine aner, men jeg har trods alt ca. 200 forudsagte cousins fra 2-6, og jeg finder ofte spor i deres familie træer, men kommer sjældent helt i mål.

Mit motiv for at bruge genetik er ikke så meget, at etablere en forbindelse med fjerne relative, men mere at kunne "bevise" en gren eller ane som jeg manuelt har indført i mit slægtstræ, men det er altså ikke helt så let med de "beviser" der, når det kommer til stykket.

Så mit spørgsmål er, om der er nogen herinde der har nogle erfaringer og teknikker, man kan bruge når man kombinerer manuel slægtsforskning med genetik? Jeg har set, at Ancestry.com har lanceret et AncestryDNA, men det er indtil videre kun tilgængeligt i USA. Kunne man forestille sig et lignende initiativ i Danmark altså en slægtsforskning database med en DNA database tilsluttet?

Mvh Peter

Inger Buchard

Du kan finde den diskussion, der har været om emnet her i DIS-Forum via
DIS-Wiki:
http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/DNA

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Anna N Rasmussen

Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Peter Lund Pedersen

Tak skal i have, disse tråde havde jeg overset, men de beskriver jo ganske godt fordelene og problemstillingerne ved brug af DNA test i slægtsforskning.

Mvh Peter