Karen Lind kommer i 1812 på vandring til Vindinge v/Tune og gør barsel der

Startet af Claus Rønlev, 07 Dec 2012 - 14:13

Forrige emne - Næste emne

Claus Rønlev

Ifølge KB 1804-1815 Roskilde/Tune/Vindinge/ops. 25
fødes Anna 21.5.1812:
"Karen Lind, Enke efter afgangne Johannes Petersen
forhen Matros ved 4de Division 3die Compagnie,
baaret af Moderen selv. Faddere og Vidner ved Daa-
ben var de fleste af Vindinge Gaardmænd.
Døbt den 1ste Sønd. p. Trinit. ɔ: den 31 May 1812
N.B.: Moderen kom paa sin Vandring til Vindinge og
gjorde Barsel hos Rasmus Hansen."

Er der nogen, der har en ide om, hvor Karen Lind og/eller Johannes Petersen stammer fra?
Mvh
Claus
Mange venlige hilsener
Claus Rønlev
www.ronlev.dk - en side med mere end 6.000 artikler om scannede bøger og andet med interesse for slægtsforskere

Bente Holst


Hej Claus

Måske det kunne være dem du søger.

København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Christianshavns Kvarter, Matr. 352, 1674, FT-1801, A5035
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Hans Ingmansen   25    Gift      Høker   
Oria ? Henningsdatter   35    Gift      g H.Ingmansen   
Søren Olivarius [Hansen]   1    Ugift      Fader Ingmansen   
Karen Lind   26    Ugift      Tj. Pige   
Johannes   40    Ugift      Bødker til søs   


mvh Bente

Judith Olsen

Hej Claus

Måske har du Karen her:

København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Søndervoldstræde, 199, 644, FT-1787, B5766
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Thor Sørensen   70    Gift   Huusbonde   Skibs Tømmermand   
Ane Madsdatter   64    Gift   Hustru      
Mads Thorsen   22    Ugift   Søn   Skibs Tømmermand   
Marie Sørensen   10    Ugift   Datter      
Karen Lind   9    Ugift   Plejebarn      
Søren Jonasen   10    Ugift   Plejebarn      
Dorthe NN   14    Ugift   Plejebarn      

Og så skal hun måske findes født på Den Kongelige Fødselsstiftelse.

At hun er på vandring til Vindinge, tja - måske er hun på vej til noget familie.

Måske skulle du prøve at følge hendes "halvsøskende" fra denne FT, for at se, om hun dukker op der ?

Mon der er andre børn fra ægteskabet mellem Karen og Johannes ? Har du prøvet at søge i FamilySearch ?
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Claus Rønlev

Hej Bente og Judith.

Karen Lind er heldigvis et meget sjældent navn i FT på DDD. I kommer begge med 2 gode bud.

Karen Lind og Johannes i samme husstand i 1801 er jo besnærende. Bødker til søs lugter jo også af matros. Jeg er nødt til at søge i de millitære arkiver under 4. Division/3. Kompagni.

FT 1787 indikerer jo, at Karen er født på Fødselsstiftelsen. Men som jeg forstår det, at den årgang svær at spore. Jeg har kigget på forbindelsen til "søskende". Søren Jonasen er også meget sjældent, men i 1801 er der ingen, der kan bruges.

FamilySearch er forsøgt på alle ledder og kanter.

Datteren Anna (min tipoldemor) bliver gift 2 gange. 1. gang med bødker Peder Jørgensen (dato/sted er ikke fundet). Deres fællesbarn Ane Margrethe Pedersen bliver født 14.9.1839 i Bjernede, Alsted, Sorø. Peder Jørgensen dør 22.1.1842 i Vemmelev, Slagelse, Sorø. Anna bliver gift 2. gang med stenhugger Christen Madsen 4.9.1842 i Vemmelev, Slagelse, Sorø. De får 5 fællesbørn. Jeg har ikke kunnet finde hende i 1834 og 1840. Ved FT i 1845 og frem bliver hun kaldt Ane Pedersdatter. Ane Pedersdatter dør 16.1.1894 i Halskov, Korsør Skt. Povls, Slagelse, Sorø. Det fremgår af kirkebogen ved døden, at hun er født i Vindinge, Roskilde 21.5.1812.

Hvis Anna (Ane) kunne findes i 1834 og 1840, kunne det måske give et vink om, hvor Karen Lind er begravet.

Når alle kirkebøgerne er tastet ind, bliver det nemt at være slægtsforsker - men måske og lidt kedeligt?

Mvh
Claus 
Mange venlige hilsener
Claus Rønlev
www.ronlev.dk - en side med mere end 6.000 artikler om scannede bøger og andet med interesse for slægtsforskere

Ole Dorch

Du har Ane og hendes mand her i 1840 - hver for sig:

soroe, Alsted, Bjernede, Stokholt, huus, 90, FT-1840, C8286
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ane Pedersdtr. 28  Gift  huuskone,lever af mandens arbejde 
Anders Rasmussen 6  Ugift  hendes børn 
Ane Pedersen 1  Ugift  do


Soroe, Slagelse, Taarnborg, Taarnholm, Taarnholm (Gods), , FT-1840, B8637
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jørgen Conrad Falsen 54  Gift  Godseier, Pensionist 
Georgine Elisebeth Falsen 40  Gift  hans kone 
Amalie Rosenkrantz 46  Ugift  Konens Søster 
Magrethe W. Hedeman 19  Ugift  Pleiebarn 
Georgine Falsen 7  Ugift  Pleiebarn 
Peter Nielsen 30  Ugift  Avlsforvalter 
Johan Christian Lassenkruse ?? 21  Ugift  landvæsenslærling 
Johan Frederik Weber 74  Enke  Gartner 
Christen Eriksen 26  Ugift  Tjener 
Henrik Green 43  Gift  Kudsk 
Peter Arvesen 31  Ugift  Smed 
Christian Hansen 23  Ugift  haugekarl 
Hans Johansen 26  Ugift  Staldkarl 
Peder Frederiksen 45  Ugift  Arbeidskarl 
Peder Jensen 32  Gift  Arbeidskarl 
Mads Hansen 55  Enke  Arbeidskarl 
Johan Frederik David Sutasphovitz ?? 36  Ugift  Arbeidskarl 
Peder Mikkelsen 32  Ugift  Arbeidskarl 
Christen Christensen 23  Ugift  Arbeidskarl 
Peder Jacobsen 36  Ugift  Arbeidskarl 
Jørgen Peter 23  Ugift  Arbeidskarl 
Jens Christian 27  Gift  Arbeidskarl 
Carl Lind 33  Ugift  Røgter 
Niels Jensen 47  Enke  Røgter 
Niels Peder Jensen 21  Ugift  Røgter 
Jacob Jensen 17  Ugift  Tjenestedreng 
Carl Anthon Peter 19  Ugift  Tjenestedreng 
Anders Pedersen 19  Ugift  Tjenestedreng 
Ole Hansen 16  Ugift  Tjenestedreng 
Peder Pedersen 16  Ugift  Tjenestedreng 
'Peder Jørgensen 43  Gift  Bødker 
Christine Rasmussen 32  Ugift  Huusjomfrue 
Cathrine Wilhelmsen 39  Ugift  huusholderske 
Ane Katrine Brag 25  Ugift  Kammerjomfrue 
Karen Stine Frandsen 24  Ugift  Sypige 
Maren Hansdatter 37  Enke  Stuepige 
Hedevig Møllevig 25  Gift  Meierske 
Johanne Bolette Thomasdatter 28  Ugift  Kokkepige 
Maren Hansdatter 24  Ugift  Kokkepige 
Christine Adolphie Gramkov 34  Ugift  Bryggerpige 
Kirstine Hansdatter 19  Ugift  Malkepige 
Johanne Jensdatter 24  Ugift  Malkepige 
Karen Rasmusdatter 34  Ugift  Malkepige 
Maren Jensdatter 19  Ugift  Malkepige 
Marie Andersdatter 21  Ugift  Malkepige 
Ole Christian Sonnesen 37  Gift  Godsforvalter 
Luice Emacentze Krey 29  Gift  hans kone 
Rasmus Georg Christian Sonnesen 2  Ugift  deres Børn 
Udøbt Pigebarn 1  Ugift  deres Børn 
Nicoline Elisabeth Krey 34  Ugift  Huusjomfrue 
Niels Ole Frederik Hardake ? 19  Ugift  Kontorist 
Lars Jørgensen 22  Ugift  Tjenestekarl 
Maren Christensdatter 30  Ugift  Tjenestepige 
Ellen Christine Wedel 18  Ugift  Tjenestepige 

Ser ud til at der også har været en Rasmus som ægtemand eller udlagt barnefader?

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Judith Olsen

Hej Claus

Vielsen mellem Peder Jørgensen og Ane Petersdatter finder du i KB Gierslev, Løve, Holbæk 1836-1850, opslag 78, nr. 4 - viet 4. februar 1838.

Vielsen fandt jeg ved hjælp af til- og afgangslisterne i KB Bjernede 1824-1834. Her fremgår, at Ane Petersdatter ankommer til sognet 1. maj 1834, 22 år gammel fra Munke Bjergby - og Vindinge er nævnt, opslag 157, nr. 10.

Hun afgår fra Bjernede 1. maj 1837, 25 år gammel til Løvegaard, opslag 177, nr. 11.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Ole Dorch

Har lige set på problemet endnu engang:

Du ser uden tvivl Peder Jørgensen her i ft 1834:

soroe, Alsted, Bjernede, Bjernedegaard, Bjernedegaard, 98, FT-1834, C6966
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Joachim Kæhler 36  Gift  arvefæstemand  
Sophie Liesonius 25  Gift  hans kone  
Gustav Kæhler 6  Ugift  deres barn  
Caroline Emilie Kæhler 5  Ugift  deres barn  
Magrethe Kirstine Liesonius 50  Enke  Konens moder, der af dem forsørges  
Carl Frederik Liesonius 28  Ugift  amtsforvalter  
Nikoline Livilia Halvorsen 29  Ugift  husjomfru  
Peder Jørgensen 38  Ugift  bødker  
Johan Dau 45  Ugift  tjenestefolk  
Rasmus Pedersen 31  Ugift  tjenestefolk  
Kristen Pedersen 22  Ugift  tjenestefolk  
Anders Knudsen 30  Ugift  tjenestefolk  
Jens Kristensen 19  Ugift  tjenestefolk  
Jens Kristiansen 20  Ugift  tjenestefolk  
Lars Pedersen 20  Ugift  tjenestefolk  
Maren Rasmusdatter 23  Ugift  tjenestefolk  
Else Kristensdatter 26  Ugift  tjenestefolk  
Ingeborg Mortensdatter 26  Ugift  tjenestefolk  
Stine Jensdatter 26  Ugift  tjenestefolk  
Marie Nielsdatter 21  Ugift  tjenestefolk  
Maren Pedersdatter 29  Ugift  tjenestefolk  
Ane Olsen 27  Gift  tjenestefolk  
Klaus Gøtterf 49  Gift  holstensh arbejder  
Eggert Plagmann 32  Ugift  holstensh arbejder  
Hans Stoltzenberg 47  Gift  holstensk arbejder  
 
..og sandsynligvis Ane Pedersdatter her i 1834:

soroe, Alsted, Bromme, Krøjerup by, Hus, 22, FT-1834, C6968
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Nielsen 60  Gift  smed  
Johanne Nielsdatter 70  Gift  hans kone  
Ane Pedersdatter 22  Ugift  tjenestepige


..fordi at du i Bromme 1833-1852 opsl. 6 kan læse at det ugifte fruentimmer Ane Petersdatter føder en søn Anders Rasmussen d. 25/2 1834. Den udlagte barnefader er en Rasmus Andersen af Ringsted. Alle fadderne er fra Krøjerup.....

Og samme sted opsl. 190 kan du læse at Ane Petersdatter 22 år, "opholdende sig hos smeden i Krøjerup" forlader sognet, for at drage til Bjernede 1 maj 1834.

Ps: ser lige at oplysningerne harmonerer fint med dem som Judith har fundet:-)

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Claus Rønlev

Mange venlige hilsener
Claus Rønlev
www.ronlev.dk - en side med mere end 6.000 artikler om scannede bøger og andet med interesse for slægtsforskere

Ole Dorch

Kan lige tilføje at den tidligste ankomst af Ane Petersdatter (1831) ses i KB Bjernede 1824-1839 opsl. 154. Her ankommer hun fra "Søegaard" og skal tjene i Bjernedegaard. Hun er 20 år og født i Windinge.


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Judith Olsen

Ane er i tilgangslisten KB Bromme 1833-1852, opsalg 220, nr. 20 - men jeg kan ikke umiddelbart tyde, hvor hun kommer fra. Måske du selv eller en anden kan.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Ole Dorch

"Ane er i tilgangslisten KB Bromme 1833-1852, opsalg 220, nr. 20 " = ankommer måske fra Hanerup?
(Hanerup Nørre Jernløse Merløse Holbæk).

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Claus Rønlev

Jeg læser det som Haverup (Pedersborg, Alsted, Sorø).

Jeg har ikke kunne finde afgang der, men en tilgang 1.11.1833 ifølge KB 1815-1834, opslag 381, nr. 40. Der er et meget kedeligt skudsmål under anmærkninger.

Afgang fra Fjenneslev, Alsted, Sorø 1.11.1833 iflg. KB 1826-1852, opsl. 240, nr. 22.

Tilgang til samme 2.11.1832 iflg. KB 1826-1852. opsl. 188, nr. 48. Fra Sorø Ladegaard  (som jeg læser det).

Det går fremad.

Mvh
Claus
   
Mange venlige hilsener
Claus Rønlev
www.ronlev.dk - en side med mere end 6.000 artikler om scannede bøger og andet med interesse for slægtsforskere

Judith Olsen

Lige nu er det tidligste vi kender til ankomst til Bjernede 1831 fra Søegaard, som Ole har fundet. Spørgsmålet er så, hvor mon Søegaard ligger/lå.

Noget siger mig, at det må være rimeligt lokalt, når præsten/degnen ikke anfører sognet, og det må vel også have været en større gård, siden den nævnes "alene". Men jeg har indtil videre ikke kunnet finde en gård med det navn.

Det ville være rart at finde Ane's konfirmation.
Leder videre.

Iøvrigt Claus, har du forsøgt at finde vielsen mellem Karen Lind og Johannes Petersen ?

Jeg har indtil nu forsøgt Vor Frelser, men ser dem ikke umiddelbart der.
Måske Holmen ?

Og anmærkningen ved vielsen af Peder og Ane - tja, jeg kan ikke tyde den. Giver den nogen fingerpeg ?
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anne Ravnskjær

#13
Hej Claus

Mit hjerte hoppede engang, da jeg læste dit indlæg. Jeg er ret sikker på at Karen Lind og Johannes Petersen er mine tipx3 oldeforældre.

Min tipx2 oldefars dåbsindførelse ses nedenfor:

HUUSMAND OG DAGLEIER CARL PETER ENGELBRECHT2 LIND (JOHANNES1 PETERSEN)1 blev født 19 aug 1807 i Holmen, København2, og døde 07 apr 1848 i Lynge sogn.  Han giftede sig med KAREN AMUNDSDATTER3 14 apr 1831 i Kongens Lyngby, datter af AMUND CHRISTENSEN og BIRTHE HANSDATTER.  Hun blev født 05 jan 1805 i Skibby sogn4.

Noter for HUUSMAND OG DAGLEIER CARL PETER ENGELBRECHT LIND:
Født: Holmen 1807 Carl Petersen Engelbrecht Lind. Født den 19 aug. 1807. Søn af Johannes Petersen matros: 4D:3P No. 71 og Karen (Larsdrt.) Petersen
Kilde: Københavns amt Holmen sogn 1805-1813 opslag 47


mvh

Anne R

P.S. Hvis du kigger i folketællingen fra tårnborg 1840 (Ole Dorch) så er der både en Carl Lind Røgter og Peder Jørgensen Bødker på listen.


Claus Rønlev

Hej Anne.

Velkommen på banen og i familien. Karen Lind og Johannes Petersen er mine 2xtipoldeforældre.

Jeg har kigget i KB for Holmen 1802-1807, men ikke fundet deres vielse der.

Ved fødslen 19.8.1807 anfører du moderens navn som Karen (Larsdrt.) Petersen. Hvorfor (Larsdrt.)?

At hun i flæng har brugt Karen Petersen ved fødslen i 1807 og Karen Lind ved fødslen i 1812 gør jo ikke efterforskningen lettere.

At de 2 svogre Carl Lind og Peder Jørgensen begge er i tjeneste på Taarholm Gods i 1840 indikerer jo familiesammenhold. Måske lever Karen stadigvæk og i samme område? Men som Petersen og derfor umulig at spore. Jeg vil lede efter Karen Linds død i KB i de sogne, vi ved, datteren har opholdt sig.

Mvh
Claus
Mange venlige hilsener
Claus Rønlev
www.ronlev.dk - en side med mere end 6.000 artikler om scannede bøger og andet med interesse for slægtsforskere

Judith Olsen

Har fundet følgende:

Fra: http://www.danbbs.dk/~stst/kbh_kbg_reg/foedte_pq.htm

B: Anne                                                           Født: 31.07.1803
F: Johannes Pedersen - 4d3c nr 71                                 Døbt: 07.08.1803
M: Karen Larsdatter                                               Sogn: Holmen                   
Anm: ELSDYRG.                                                     KBog: 1-21-17

B: Else Cathrine                                                  Født: 09.08.1801
F: Johannes Pedersen - 4d3c nr 71                                 Døbt: 19.08.1801
M: Karen Larsdatter                                               Sogn: Holmen                   
Anm: ELSDYRG.                                                     KBog: 1-21-17

B: Johan Peder                                                    Født: 06.05.1799
F: Johannes Pedersen - 4d3c nr 71                                 Døbt: 16.05.1799
M: Karen Sørensdatter                                             Sogn: Holmen                   
Anm: ELSDYRG.40                                                   KBog: 1-21-17

Spørgsmålet er så, om det er den samme Johannes Petersen/Pedersen, som bliver far til Anna, født 1812.
Det kan det vel næppe være, når denne Johannes får barn allerede i 1799, medmindre han først har været gift med Karen Sørensdatter, og vi så kan finde frem til, at Karen Lind også hedder Larsdatter.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Lissa Pedersen

Bare en tanke - der er/var en "Søgaard" i Jørlunde (Frederiksborg amt), men selvfølgelig kan der også være andre, og måske er det for langt væk? Jeg er selv stødt på denne Søgaard i min slægtsforskning.

Hilsen Lissa

K. Thidemann

Citat fra: Judith Olsen Dato 09 Dec 2012 - 15:43
Har fundet følgende:

Fra: http://www.danbbs.dk/~stst/kbh_kbg_reg/foedte_pq.htm

B: Anne                        opslag 355                                   Født: 31.07.1803
F: Johannes Pedersen - 4d3c nr 71                                 Døbt: 07.08.1803
M: Karen Larsdatter                                               Sogn: Holmen                  
Anm: ELSDYRG.                                                     KBog: 1-21-17

B: Else Cathrine          opslag 300                                        Født: 09.08.1801
F: Johannes Pedersen - 4d3c nr 71                                 Døbt: 19.08.1801
M: Karen Larsdatter                                               Sogn: Holmen                  
Anm: ELSDYRG.                                                     KBog: 1-21-17

B: Johan Peder             opslag 243                                       Født: 06.05.1799
F: Johannes Pedersen - 4d3c nr 71                                 Døbt: 16.05.1799
M: Karen Sørensdatter                                             Sogn: Holmen                  
Anm: ELSDYRG.40                                                   KBog: 1-21-17



Bemærk her er bolpælen Elsdyrgade 40 som jeg ikke har fundet med nr. 48.

København, København (Staden), Hof & Militæretaten, Hof- & Militæretaten, Elsdyrsgaden 48, 951, FT-1801, A5020

======
Født: Holmen 1807 Carl Petersen Engelbrecht Lind. Født den 19 aug. 1807. Søn af Johannes Petersen matros: 4D:3P No. 71 og Karen (Larsdrt.) Petersen

Jeg mender der ved Carl også står 4D: 3C No. 71
mvh K.Thidemann 9000

Judith Olsen

Johan Peder født 1799 dør i august 1800. Ses KB Holmen 1795-1805, opslag 109, nr. 313.

Og Johannes Petersen og Karen Larsdatter er viet 20.marts 1799. Ses KB Holmen 1798-1810, opslag 16.

København, København (Staden), Hof & Militæretaten, Hof- & Militæretaten, Elsdyrsgaden 40, 913, FT-1801, A5020
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johannes Pedersen 47  Gift Manden Matros 
Karen Andersdatter 24  Gift hans Kone


Hmmmm .... ?
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Claus Rønlev

Johannes Petersen Matros af 4 Divis., 3 Comp. No 71 går heldigvis igen i de mange KB-noteringer. Men det er meget forvirrende med Karen/Lind/Sørensdatter/Larsdatter/Petersen.

Er der nogen, der ved, hvad der kan hentes af familieoplsyninger i de militære arkiver.

Mvh
Claus
Mange venlige hilsener
Claus Rønlev
www.ronlev.dk - en side med mere end 6.000 artikler om scannede bøger og andet med interesse for slægtsforskere

K. Thidemann

Citat fra: Judith Olsen Dato 09 Dec 2012 - 17:22
Johan Peder født 1799 dør i august 1800. Ses KB Holmen 1795-1805, opslag 109, nr. 313.

Og Johannes Petersen og Karen Larsdatter er viet 20.marts 1799. Ses KB Holmen 1798-1810, opslag 16.

København, København (Staden), Hof & Militæretaten, Hof- & Militæretaten, Elsdyrsgaden 40, 913, FT-1801, A5020
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johannes Pedersen 47  Gift Manden Matros  
Karen Andersdatter 24  Gift hans Kone


Hmmmm .... ?


Fandt ham i Arkivalier online FT-1801
1801
Etaten
4. Division 3. Matroskompagni
opslag 6
Elsdyrsgade 40

Begge 1ste ægteskab

Læser jeg rigtigt ? ? ?

========================
Jeg tror ikke konen står i den militære stambog.
mvh K.Thidemann 9000

Anne Ravnskjær

#21
Hej Claus

Det er ikke hver dag man får en ny familie, som oven i købet har næsten samme postnummer som en selv. Jeg var gået helt i stå med Lind-grenen af familien, men ser det ud til at der er åbner sig nogen nye muligheder, som jeg kan takke alle på denne tråd for.

Jeg har denne FT fra 1801, som måske peger i retningen af Johannes Petersens herkomst. Her ses både Lind og Petersen nævnt

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Sankt Annæ Vester Kvarter, Matr. 171, 1027, FT-1801, A5029
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anne Margrethe Lind 60  Enke Huusmoder 2 Børn Petersen  
Johannes Petersen 29  Ugift hendes Søn Sejlmagersv.  
Marie Petersen 27  Ugift hendes Datter

Anne

Judith Olsen

Spørgsmålet er jo så nu, om der har været mere end en Johannes Petersen i 4D, 3C ?

Den Johannes, som Anne har i FT 1801 kan jo ikke være nr. 71, som får barn og er gift allerede i 1799, og bor i Elsdyrgade, gift med Karen Larsdatter/Andersdatter/Sørensdatter.

Og som jeg ser det kan han heller ikke være far til Carl, født i 1807, fordi faderen der har nummer 71.

Men den Karen Lind, som er fundet 26 år gammel i FT 1801 kunne måske være en søster til Johannes, således at hendes navn er Karen Petersen Lind ?
Og dermed ikke den Karen Lind, som får barn i 1812 i Vindinge.

Medmindre Karen har bundet præsten i Vindinge en historie på ærmet  ;)
Jeg ved faktisk ikke, om der skulle forevises nogen form for dokumentation for enkestanden i en sådan situation.

Claus - en tur på arkivet er nok nødvendig for at finde ud af mere om Johannes Petersen, 4D, 3C nr. 71 -og om der har været mere end en Johannes Petersen.

Øv, nej - jeg vil nødig pille Claus og Anne's eventuelle slægtsskab fra hinanden, men for at det holder vand skal der altså findes dokumentation for, at Karen Larsdatter, gift med nr. 71 i 4D, 3C - i 1812 med rette kan kalde sig Karen Lind.

Eller er der noget jeg misforstår/overser ?

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

K. Thidemann

Jeg vil give Judith ret i det ikke kan være den Johannes Pedersen der er 29 år og sejlmager i 1801.

Vi har jo fundet en Johannes Pedersen 47 år matros 1801, der bor Elsdyrsgade 40.
( Alle beboerne i Elsdyrsgade har tilknytning til 4. Division 3. Matroskompagni)

No. 71 er far til Johan Peter 1799, Else Catrine 1801 og Anne 1803.

Jeg vil dog også mene han er far til Carl født 1807 = der står i kirkebogen 4 D. 3 C. No 71

Sikkert også datteren født 1812.
mvh K.Thidemann 9000

Judith Olsen

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Claus Rønlev

Jeg vil prøve at skabe et overblik i kronoloisk orden:

20.3.1799 vies Johannes Petersen 4D, 3C, 71, ungkarl med Karen Larsdatter pige.

6.5.1799 fødes Johan Peder. Fader: Johannes Petersen 4D, 3C, 71. Moder Karen Sørensdatter. Elsdyrgaden 40.

Der kan kun være tale om samme Karen. Ellers har Johannes været styg, hvis han har giftet sig med Karen i marts og fået barn i maj med en anden Karen.

1.2.1801 FT i Søetaten, 4 Division, 3. Matroskompagni, Elsdyrgade 40: Johannes Pedersen, 47, matros og Karen Andersdatter, 24, begge i 1. ægteskab. Hvis 1. ægteskab skal tages til troende, er det nødt til at være samme Karen stadigvæk.

9.8.1801 fødes Else Cathrine. Fader Johannes Pedersen 4D, 3C, 71. Elsdyrgaden. Moder Karen Larsdatter.

31.7.1803 fødes Ane. Samme forældre.

19.8.1807 fødes Carl Petersen Engelbrecht Lind. Fødslen er noteret i 2 KB: 1805-1813, opslag 47 er forældrene Johannes Petersen, matros 4D, 3C, 71 og Karen Petersen. 1806-1813, opslag 44 er forældrene de samme men med en tilføjelse: Larsdatter.

Ved de sidste 3 fødsler har Karen brugt Larsdatter, som ved vielsen.

21.5.1812 fødes Anna Pedersdatter. Karen Lind enke efter afgangen Johannes Pedersen, matros ved 4D, 3C.

1.2.1840 FT Taarnby, Slagelse, Sorø. Anna Pedersen 1. ægtefælle bødker Peder Jørgensen og Annas broder røgter Carl Lind er begge i tjeneste på Taarnholm Gods.

Det er stærke indicier på, at 2 af Karens børn er fundet sammen.

Det er ufatteligt, at Karen har brugt så mange forskellige efternavne: Larsdatter ved vielsen og fødslerne i 1801, 1803 og 1807. Sørensdatter ved fødslen i 1799. Andersdatter ved FT i 1801. Petersen (tilføjet Larsdatter) ved fødslen i 1807. Lind ved fødslen i 1812.

Edith har fundet Karen som plejebarn Karen Lind 9 i FT 1787. Måske har Karen haft mange plejefamilier, og syntes, hun havde ret til at bruge deres familienavne i flæng. Hun har måske været frustreret over ikke at kende sit biologiske ophav og sit "ægte" familienavn, så hun synes, at så kunne det også være ligemeget.

Det kan sagtens være vores Johannes, som Edith har fundet som matros på "Bornholm". Det er jo et kaberskib, der har haft en aktiv rolle i krigen mod England. Han er måske omkommet på dette skib.

Jeg ser frem til at rejse (jeg bor i Odense) til Staden og søge i Rigsarkivets militære gemmer.

I skal foreløbig have tak alle sammen for jeres bidrag. Hvis I finder mere, hører jeg gerne. Når jeg finder mere, skriver jeg her i denne tråd. 
 
Mange venlige hilsener
Claus Rønlev
www.ronlev.dk - en side med mere end 6.000 artikler om scannede bøger og andet med interesse for slægtsforskere

Anne Ravnskjær

Hej Claus

Intet nyt om Johannes og Karen.

Men lige en bemærkning til slut.

Hvis du er interesseret, kan du finde billeder af nogen af Carl Peter Engelbrecht Linds efterkommere på facebook, som jeg har lagt ud. Søg efter - Kindertofte sogn.

Karen Oline (min oldemor) er kusine til en af dine oldeforældre.

Anni Nielsen er lige som dig et tip'2 oldebarn af Johannes Petersen og Karen Lind. Anni er min mors kusine.

Ser frem til nye efterretninger om Johannes Petersen og frue.


God jul

Anne